SLAAPZAKRIEM ZEER ONVEILIG !!

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Een vriendin van ons heeft vorig jaar een slaapzakriem gebruikt, om zo te voorkomen dat haar zoontje op zijn buik zou draaien. Gelukkig liep ze langs zijn kamertje toen ze zag dat hij er zich helemaal in had omgedraaid en bijna op het punt stond te stikken! Nu las ik per toeval een artikel hierover: de riemen gaan uit de handel en worden zelfs verboden! Als je het wilt lezen, kijk ff op www.vwa.nl en typ bij 'zoeken' in: slaapzakriem. Dit als waarschuwing voor diegenen onder ons die deze riem wel (willen gaan) gebruiken.

Groet,

Anouk

hoi,
ik vindt het al raar dat ze nog te koop zijn dit was al aan de gang toen ik zwanger was van mijn eerste 2,5 jaar terug toen waren er ook al kindjes door gestikt....

gr brenda

Inderdaad vreemd dat ze nog steeds verkrijgbaar zijn, maar hetzelfde is te zeggen van dekbedjes. Aan alle kanten wordt gezegd dat je kleine de eerste 2 jaar niet onder een dekbedje mag liggen, maar onder een katoenen of wollen dekentje met lakentje, omdat met een dekbed de kans op wiegedood vergroot wordt. Ondanks dat zijn nog overal dekbedden en hoezen te koop. Ik vind dit vreemd, maar goed, dat zal wel aan mij liggen.

Laatst ergens iets over gelezen. Ze mogen niet meer verkocht worden met als doel ze te gebruiken bij zeer jonge kinderen. Als het goed is staat dat sinds dit jaar in de beschrijving.

Volgens mij zijn ze niet uit de handel genomen omdat ze ook voor oudere kinderen gebruikt kunnen worden en daar zou het niet gevaarlijk voor zijn.

Moet heel eerlijk zeggen dat ik tot dat ik daar een artikel over las, niet eens wist dat die dingen bestonden en dat er mensen zijn die hun kinderen vastbinden.

Miep

Ik ben ook zo'n moeder die haar kind heeft   "vast gebonden" om het maar even zo bruut mogelijk te omschrijven (hint..)

Ik heb niet zo'n riem gebruikt, maar onder armsgaten met zeer veilige veiligheidsspelden onder de arm zo klein mogelijk gemaakt en met een lint aan een lusje onder de armpjes onder het bed door vast gemaakt. Hij kon geen kant op en sliep als een roos. Hij kon zich dus ook niet bezeren, of ergens onder kruipen of draaien. Ik kon wel met een gerust hart slapen zonder bang te zijn dat hij zou stikken omdat hij op zijn buik lag. Zelfs bij het consultatiebureau vonden ze het een goede oplossing. Wellicht het proberen waard...

Groetjes,
Sietske

Sietske,
ik vind het maar een naar advies van je, want je zegt m.a.w. dat je best een slaapzakriem kan gebruiken maar dan wel met aanpassingen hier en daar die je zelf moet toepassen. laten we die slaapzakriem gewoon helemaal iet gebruiken! dat is pas het allerveiligst!
En je kind vastinden, kom op! Het is geen hond!

hoi hoi
ik wil hier echt even op reageren.een kind is geen hond nee dat klopt ,maar als je kind zichzelf elke keer verwond als het zich omdraait dan moet je wel wat he!!!en een dekbedje mag ook niet,sorry hoor bullshit!!!ze weten niet waardoor wiegendood ontstaat en daarom verzinnen ze van alles.ik heb 4kids en heb bij allemaal een dekbed gebruikt en ook vast gebonden.tegenwoordig moet je ze op de rug leggen,maar een aantal jaren geleden was het nog op de zij en de buik.er veranderd elk jaar wel iets waar ze later op terug komen omdat ze het gewoon niet weten.als je jou kind opvoed met alle regeltjes moet je zelf weten maar oordeel dan niet te snel over een ander!!!!!!!!!!!
liefs sil

ja en roken levert ook geen verhoogde kans op een vroeggeboorte en een laaggeboorte gewicht op. Laten we vooral iedereen laten doen wat ie wil en vervolgens verhalen lezen over kindjes die zijn overleden door gebruik van dekbed, door zuurstof te kort vanwege een slecht werkende placenta en die bekneld zijn geraakt door het vastbieden.

Maar dan nog mogen we niemand wijzen op gevaren.

Miep

Terug
Bovenaan