Slapeloze nachten na stoppen borstvoeding

Hoi allemaal,

2 weken geleden ben ik gestopt met borstvoeding nadat ik het 4 maanden heb gegeven. Hier sta ik achter en ik heb er ook geen spijt van.

Maar sinds een week heb ik last van slapeloze nachten. Ik ben vreselijk moe maar val maar niet in slaap. Ik mag blij zijn als ik richting de ochtend ergens in slaap val en zo nog een paar uurtjes kan meepakken. Ik begin inmiddels wanhopig te worden en begin ook wel in een dip te komen omdat ik zo moe ben..

Kan dit te maken hebben met het stoppen van de borstvoeding? Zijn er hier die dit ook hebben meegemaakt en wellicht tips hebben?

Bedankt!
 
Pittig zeg! Geen ervaring mee, ik geef nog borstvoeding.
Ik heb de laatste tijd wel regelmatig dat ik na een nachtvoeding slecht weer in slaap kom. Wat bij mij helpt is om voor mezelf ook slaapassociaties te creëren: oogmaskertje op en een film op m'n telefoon aanzetten die ik zo goed ken dat ik alleen maar hoef te luisteren. Dan krijgen gedachten ook geen kans om een eigen leven te gaan leiden. Muziek of een podcast of luisterboek zou ook vast werken. Hopelijk heb je hier wat aan!
 
tip: een melatonine tabletje nemen ong een half uur voor je gaat slapen. hier word je niet duf ofzo van maar val je makkelijker in slaap. gewoon te koop bij bijv kruidvat. hopelijk heb je er wat aan!
 
Ik ben toen ook een tijdje heel onrustig geweest. Kwam meer omdat ik gewend was dat ze snachts kwam en dat gebeurde ook niet meer. Had het er laatst met iemand over en die zei me dat je zodra je moeder bent je antennes aanstaan en pas over jaren uitgaan ?
Bij mij werd het na een week beter. Mocht je er lang last van hebben zou ik wel even de dokter om advies vragen.
 
Ik had behoorlijk last van de verandering van hormonen na stoppen borstvoeding (sowieso gevoelig qua hormonen), en had toen ook last van inderdaad moeilijk in slaap vallen.
De borstvoeding hielp toch deels, ook door de hormoonhuishouding, en dat viel weg.

Dus ik herken het wel. Heeft paar weken geduurd voordat het weer bijtrok.
 
Wow, jij benoemd dit en ineens denk ik: zou het dáár aan liggen.
Sinds ik gestopt ben inderdaad kom ik nauwelijks in slaap én zodra ik slaap en wakker wordt omdat mn dochtertje wakker wordt voor een voeding slaap ik daarna weer heel moeilijk in (lig soms wel 2 uur wakker..)
Ik neem soms twee paracetamol voor het slapen, soms helpt dat, niet altijd.

Ik bedenk mij ineens dat Valeriaandruppels misschien nog kunnen werken..
 
Volgens mij best wel normaal. Je hormonen moeten zich weer herstellen. House of Mothers op Instagram heeft hier een artikel over geschreven. Depressieve emoties, moodswings horen hier ook bij.
Geef je lichaam even de tijd om weer in balans te komen
 
Hoi,
Ik herken jou verhaal, bij mij is dit ook ongeveer begonnen nadat ik gestopt ben met borstvoeding. Heb dit 5 weken gegeven en ben daarna gestopt wat redelijk snel ging.
Heb momenteel ook veel last van slapeloze nachten, en dan ook echt geen oog dicht doen sommige nachten en voel me overdag ook regelmatig onrustig. Heel soms slaap ik een nachtje weer wel goed maar het grootste deel erg slecht en onrustig of helemaal niet. Ik ben ook zoekende in waar dit vandaan komt en ben overdag veel bezig met of ik vanavond wel goed kan slapen en heb er een beetje slaap stress mee opgebouwd.
Herken je dit ook? 
 
Terug
Bovenaan