snel een tweede kindje? Graag lees ik jullie ervaringen.

Hallo meiden
Tussen milton en shanice zit 28 maanden en milton word nou   in september 3 hij is heel lief voor zijn zusje en er is absoluut geen jaloezie hij help mij juist prima door pampers aan te geven de fles.Hij is juist heel beschermend naar zijn zusje toe als iemand aan haar komt staat hij gelijk ernaast van hee is mijn zusje.En ja het is ook druk met milton die nou 3 word ik heb mijn handen vol aan hem momenteel ze vragen op die leeftijd zoveel aandacht ze gaan meer dingen ontdekken.Milton gaat dinsdag voor het eerst naar de peuterspeelzaal hij is erg laat daarmee ivm wachtlijst was er eerst niet.Dan heb ik eindelijk is even wat tijd voor shanice ik voel mezelf wel eens rot dat ik shanice niet zoveel aandacht kan geven als toendertijd met milton Dus of nou 2 of 3 jaar het is ook druk sommige mensen kunnen zich daar wel eens in vergissen.Ja het is allemaal wel zwaar maar ik was wel blij dat milton zelf al heel goed kan lopen dat schilt natuurlijk welqwa tillen. Oja de gebroken nachten die ik nu heb komen niet door shanice maar milton di aan het dromen gaat en opeens naast mijn bed staat van ik zit in een boom kan er niety meer uit wil jij mij helpen en van de week was hij in de zee gegooid door twee meisjes vertelde hij hoe hij daar nou allemaal bij kom weet ik ook niet en ik moet nou ook opletten van de week had hij zijn nichtje gebeld om kwart voor acht ochtend het liefst zou hij al om 6 uur oma willen bellen dus ik moet hem ook heel goed in de gaten houden afgelopen week was hij even beneden en ging ik shance halen ik kom beneden staat mijn magnetron aan was hij boven op de wasmachine geklommen en zo bij de magnetron en hij weet precies hoe het werkt.Hij is zo pienter dat is niet meer leuk voor school wel maar voor mij niet   ik moet zo alert met hem zijn groetjes lisette

Hallo,

Ik kan het helemaal met mamaJes eens zijn. Bij ons zit er ook 19 maanden tussen en de oudste vond het ook de "normaalste zaak" dat er een babyzusje bij kwam. Helemaal geen problemen gehad mbt jaloezie ofzo. Ik heb wel heel bewust erop gelet om de oudste vanaf het begin overal bij te betrekken en elke dag ook echt iets met hem alleen te doen. Het is echt super om te zien hoe ze op elkaar reageren.
Wel denk ik ook dat het er aan ligt hoe je er zelf mee omgaat. En ieder kindje reageerd ook anders.
Ik vond het ook erg prettig dat ik 's middags nog lang samen met de kindjes naar bed kon. Daardoor kwam ik goed aan mijn rust wat ik ook echt nodig had. Als je kindje 3+ is slaaptie smiddags niet meer zo lang en heb je zelf ook minder rust. En die heb je toch nodig om goed te herstellen na de bevalling.

Liefs, Larissa

Hallo
Daar ben ik weer ik wou er even op ingaan over mijn voorganger mijn zoon slliep allang niet meer smiddag ik heb helemaal geen tijd voor mezelf en momenteeel is het een machtsstrijd daar word ik soms wel erg moe van mijn vriend ook het is tot nu toe nog de zwaarste periode die ik heb met mijn zoon zaterdag is hij ook van de trap afgevallen een baby kruipt enzit in de box een kind ouder dan 2 jaar hou je ook niet meer in de box milton klimt ook al uit zijn eetstoel we zijn bezig met hem zindelijk maken dat kost ook tijd .Dus over met een kind van 3 niet druk daar vergis je wel degelijk in straks brengen naar peuterspeelzaal en ophalen   komt er ook bij net van die rottijdenJa overal voordelen en nadelen aan mensen denken wel erg makkelijk ik moet trouwens ook alles lopend doen dus dat schilt misschien ook wel en elk kind is verschillend maar ik heb echt nou de zwaarste tijd met mijn zoon en van de week was ik gewoon blij dat mijn zus hem even kwam halen dat gebeurt anders nooit. Als ik nou nadenk kan je indedaad beter zo kort mogelijk achte elkaar dan is het ook even pittig en dan heb je het wel in een keer gehad.Mijn zoon heeft ook heel veel temperament dat is bij de geboorte al gezegd in het ziekenhuis en echt waar.Nou ik zit te typen moet ik hem ook in de gaten houden hij is zo reuze actief oke ik ga stoppen groetjes lisette

Ik kan je niet echt advies geven, je moet gewoon je hart volgen en nagaan of je het financieel ook kunt redden.
Maar denk wel goed na, zo lief, leuk en makkelijk je kindje nu is hoeft de volgende natuurlijk niet te zijn !

Bij ons zit er 6 jaar tussen, dit was een bewuste keuze en ook het gevolg van dat mijn 1e een echte huilbaby was !
Ze heeft heel veel gehuild, had heel veel aandacht nodig en sliep tot ze zeker 2 jaar was heel slecht, dus ik was ook gewoon helemaal op (lichamelijk en geestelijk)
Ik denk dat als ze kort op elkaar zitten ook niet meteen een garantie is voor "ze kunnen leuk met elkaar spelen" Mijn man scheelt bijvoorbeeld maar 10 mnd met zijn zus en ze hadden altijd ruzie.

Ik denk dat er geen "regels" zijn voor wat het beste leeftijdsverschil is. Als ze dicht op elkaar zijn is het leuk, maar zoals bij ons met 6 jaar er tussen is ook leuk ! Mijn dochtertje heeft een moeder erbij, haha, en haar grote zus is zo ontzettend trots op haar, en vind het ook erg leuk om te helpen. En het is ook erg handig, ze begrijpt het goed als haar babyzusje even voor gaat of als ze even moet wachten.

Succes, enne, als je ervoor gaat hoop ik dat je snel zwanger bent!

Bianca

Ik vergat natuurlijk weer wat,
Door het leeftijdsverschil heb ik (nadat het huilen minder was) wel erg kunnen genieten van mijn dochter. En nu gaat de ene dus naar school en heb ik alle tijd om van mijn kleine meid te genieten.
Maar ik denk dat ook dat verschillend is, er zijn zat mensen die het juist leuk vinden om er 2 tegelijk te hebben!

Bianca

Hoi
Ik denk dat het iedereen anders ervaart maar ik vond de overgang van 0 naar 1 kindje groter dan nu van 1 naar 2 wel zit er op 1 dag na 4 jaar tussen voor ons een bewuste keuze.
Maar als je het wil en het lukt gewoon er voor gaan,het heeft allebei zijn voor en nadelen het is ook leuk als kindjes samen op groeien en samen kunnen spelen.
En hoe ze het later met elkaar kunnen vinden daar sta ik nog niet bij stil en als je achter in de twintig bent maakt het niet uit of er 4 of 1 jaar tussen zit.

Gewoon doen wat je hart je ingeeft, succes met de beslissing.

Groetjes

Hoi,

Wij hebben twee kindjes kort op elkaar (15,5 mnd ertussen;bewuste keuze). Ik wilde zelf graag een klein leeftijdverschil, en zoals je hiervoor al gelezen hebt heeft het voor en nadelen. In ieder geval is het zo dat het in beide gevallen drukker is dan met twee.

Ik denk dat het belangrijk is dat je voor jezelf en je oudste duidelijke regels stelt, en erg consequent bent. Ik merk dat mijn zoon daar heel prettig bij leeft. Bovendien gebruik ik de box ook nog steeds voor hem. Onze dochter ligt op de grond op een speelkleed, en onze zoon zit bijv tijdens het voeden gewoon met een paar speeltjes, wat drinken en een snoepje/stukje fruit in de box.
Ook leggen we hem duidelijk uit hoe alles werkt. Als .. klaar is met drinken mag jij eruit. Hoe erg hij ook huilt, hij begrijpt het wel, en ik haal hem er ook echt pas uit als ik met zijn zus klaar ben.

Veel succes met het maken van een keuze.
Gr Liesje

Meid, gewoon je hart volgen. Bedenk wat je echt wilt en of dat voor jou reëel is en dan je plan trekken. Tussen onze oudste en onze jongste zit 13 maanden precies. We wisten dat we snel een 2e wilde, maar konden geen goed moment bedenken om weer te stoppen met de voorbehoedsmiddelen en besloten ze toen maar helemaal achterwege te laten. Toen ik stopte met de bv ben ik 1x ongesteld geweest en daarna was het raak. De zwangerschap vond ik pittig, maar véél minder zwaar dan de 1e omdat ik de eerste keer zoooo misselijk was en nu ook wel maar ik was én minder misselijk, én ik wist wat ik ertegen kon doen, én ik was erop voorbereid dat je ook 9 maanden misselijk kon zijn. En de eerste tijd was druk, maar veeeeeel minder druk dan met de eerste. Toen vond ik het zo'n wereld van verschil, mijn leven stond op zijn kop. Nu ging het van druk naar nog iets drukker, maar ik had al veel meer ervaring en dat scheelde enorm!

Tuurlijk was het ook wel eens pittig en nog steeds wel. De oudste huilt veel en ontwikkelt zich slecht, dat maakt het voor mij fysiek en emotioneel zwaar, maar ook praktisch: als ik met haar naar de fysio, arts, of psycholoog moet, moet ik altijd oppas regelen voor de jongste. En daarom zeg ik: kijk wat je zelf kunt. Je kent jezelf het beste: ben je iemand die niet tegen stress kan of die juist sterker wordt in moeilijke tijden? Kun je ook nog genieten als niet alles meezit? Als je dat kunt, doe dan gewoon wat je gelukkig maakt. Ik ben nog elke dag blij met mijn keuze!

Liefs,

Eveline

Terug
Bovenaan