snel een tweede kindje? Graag lees ik jullie ervaringen.

"Ieder voordeel hep se nadeel" volgens Johan Cruijff.
Ook bij je keuze om snel weer aan een tweede (of verdere) zwangerschap te denken (en proberen), zijn er altijd plussen en minnen te bedenken.
Net zoals hierboven beschreven, vind ik dat je je eigen draagkracht moet bekijken (lichamelijk, financieel en psychisch) en verder op je gevoel / intuitie af moet gaan.
Wij hebben vier kindjes hier in huis rondrennen; 8, 6 en 5 jaar en de jongste ligt in de box (bijna 6mnd). Tussen de oudste meiden (6 en 5 jaar) zit 16 mnd leeftijdverschil. Erg leuk, maar ook best druk op dat moment (2 niet-lopende kindjes, 2 luierkindjes enz); maar ze hebben heel veel aan elkaar. En de jongste is zo'n beetje een nakomertje; 5 jaar jonger dan haar zusje. Ook weer erg leuk. De kinderen maken het nu bewuster mee.
Dus: heb je er zin in,  vindt je partner het net zo leuk als jij, ben je er al weer klaar voor... waarom niet dan?
Succes met afwegen en goed oefenen!

Hoi,

Mijn meiden schelen 19,5 maand en ik moet zeggen dat ik het erg mee vind vallen tot nu toe. Ik maakte me erg druk of ik het allemaal wel zou redden met die twee kleintjes, maar het gaat prima. Nou moet ik er wel bij zeggen dat Nika een uitzonderlijk makkelijke baby is!

Wat ik heel opvallend vind is dat ik de eerste maanden toen Isis geboren was bijna 24 uur per dag héél druk bezig was met Isis, en nu Nika er is denk ik "waar was ik toen toch zo druk mee?", haha. Ik doe Nika er nu gewoon bij, veruit de meeste tijd ben ik nog steeds kwijt aan de oudste (die deze week 2 wordt).

Mij is het dus alleszins meegevallen, maar ik ben wel benieuwd hoe het gaat als Nika straks kruipt, en gaat lopen. Ik denk dat het dan pas écht druk wordt... Maar ja, zoals als eerder gezegd, elk leeftijdsverschil heeft z'n voors en tegens. Ik hóóp dat Isis en Nika straks iets aan elkaar hebben, maar dat weet je toch nooit van tevoren.

Groetjes,
Myrna mv Isis (05-09-2006) en Nika (24-04-2008)

Hoi,
Tussen onze oudste en jongste zoon zit 19 maanden. Veel mensen in onze omgeving vonden de tweede zwangerschap wel snel na de eerste maar ik zag zelf het probleem niet zo.
Het is druk, maar niet zo heel veel drukker dan met 1 kindje. Ik moet wel zeggen dat de oudste erg aanwezig is en de jongste heeel erg makkelijk is. Dat wist ik natuurlijk niet van tevoren.
De oudste is nu ruim 2 en die vraagt de meeste aandacht. Een groter leeftijdsverschil kan makkelijker zijn, maar naar mijn idee moet je dan wachten tot je oudste 5 of 6 is. En zo lang wilden we echt niet wachten.
De gedachte dat je kindjes veel aan elkaar hebben als ze in leeftijd dicht bij elkaar zitten... geen idee. Dat hangt ook van de karakters van je kinderen af.... en die heb je niet in de hand.
Als je gevoel zegt dat je het graag wil.... DOEN! Het is hartstikke leuk.
Ik ervaar het hebben van twee kindjes ook echt als dubbel genieten. Niet altijd uiteraard, maar dat had ik ook niet toen ik nog maar 1 kindje had.
Succes!
Groetjes, Noor mv Skip (juli 2006) en Bo (februari 2008)

Hoihoi,

Onze oudste was bijna 3 toen de tweede geboren werd. Ik dacht dat het leeftijdsverschil ideaal zou zijn omdat de oudste al zindelijk is en best veel zelf  kan. En dat is aan de ene kant ook een voordeel.

Maar toch hadden wij na een paar weken al besloten met een derde (als het ons gegund is) niet weer zo lang te wachten.

Het is mij echt behoorlijk tegengevallen (de jongste is echt een schatje hoor daar gaat het niet om).
Maar we waren net weer behoorlijk vrij in ons doen en laten: geen luier meer, geen middagdutje meer, gewoon alles kunnen eten en drinken.
En toen kwam er een baby, we waren het helemaal ontwend.

De jongste is nu bijna 7 maanden en wij zijn al weer een paar maandjes aan het proberen om weer zwanger te worden (ben helaas net weer ongi...).

Groetjes!

ontzettend fijn om zoveel verschillende reacties te lezen:

We zijn er nog niet helemaal uit, maar we willen hoogstwaarschijnlijk eind dit jaar weer met de pil stoppen, hopelijk gaat het dan allemaal weer vlotjes.

En natuurlijk ligt het helemaal aan de karakters van je kindjes of ze uberhaupt wel samen willen spelen, ik vond het wel fijn om te lezen dat er meer meiden snel op elkaar kindjes hebben gekregen en dat dat meestal wel prima is gegaan. Ook het argument dat je met een ouder kindje alweer aan je 'vrijheid' gewend bent, en dan ineens weer van voren moet beginnen vind ik iets waar ik me erg in kan vinden.

Verder valt er natuurlijk weinig te plannen aan een tweede kindje, we hopen alleen heel hard dat het ons nog een keer gegeven mag zijn om zoiets moois mee te maken. Tot nu toe is het (op de knip na) echt een grote roze wolk met ons kleine meisje.

OJa en voor iedereen die alweer aan het proberen is, veel succes!

X Femke

Terug
Bovenaan