Sociale druk om borstvoeding te (blijven) geven

hoi!

Allereerst van e gefeliciteerd met de geboorte van jullie kindje!

W.b. de sociale druk kan ik je niet zo veel vertellen, bij mij liep en loopt de borstvoeding nog steeds prima. Onze zoon is inmiddels al ruim 7 en een halve maand en nu krijg ik juist vragen waarom hij NOG STEEDS bv krijgt... Ik trek me eerlijk gezegd van niemand iets aan en dat bevalt me prima!

Wel kan ik je iets zeggen over de beginperiode, die is m.i. altijd zwaar. De eerste 10 weken zijn in een flits voorbij gegaan. Druk met voeden, verschonen, visite etc. Er waren dagen dat ik blij was als ik weer eens gedouched had, echt waar! Volgens mij maakt het niets uit of je wat dat betreft wel of geen bv geeft. Het is sowieso druk! Na die drukke weken ging ons mannetje doorslapen (6 uur achter elkaar, heerlijk!) en werd alles alleen maar makkelijker. Laat je dus niet ga maken, door NIEMAND en geniet van deze bijzondere tijd!

Mijn tips: leer zo snel mogelijk zittend voeden en ga kolven zodat je ALS JE DAT ZELF WILT een ander eens een flesje kan laten geven.

N.B. Ik heb het idee als ik dit forum zo eens lees dat men tegenwoordig heel snel overstapt op kv omdat je dan minder moe zou zijn, meer tijd hebt,  het makkelijker is  etc. Terwijl je borstvoeding altijd kant en klaar is, je het nooit kunt vergeten mee te nemen, gratis is en bovendien het allerbeste! Maar dan nog ben jij altijd degene die beslist welke voeding je je kind wilt geven!!!!

Hoi meid,

Wat een reacties allemaal! Ik hoop dat je er iets aan hebt en dat het je goed doet. Misschien is mijn verhaal niet echt iets wat bij jou past, maar ik vertel het je toch maar. Ik heb mijn eerste kind 5 dagen borstvoeding gegeven. Ik was in 1 week 2 keer zoveel afgevallen als ik in allen maanden van de zwangerschap aangekomen was. Daarnaast verging mij alle lust om te eten, te drinken, leuk te doen en wat dan ook allemaal nog meer. Ik stevende heel hard af op een flinke postnatale depressie. Voelde me ongelukkig, vond het niet leuk om moeder te zijn en vroeg me af waar ik in Godsnaam aan begonnen was. Dat heeft de kraamhulp in overleg met de verloskundige doen besluiten mij aan te raden te stoppen met bv. Ik vond dat vreselijk, want mij was (voor mijn gevoel) al maandenlang ingepompt dat het bv MOEST zijn, omdat je anders je kind niet van het beste voorzag. Ik heb het er verschrikkelijk moeilijk mee gehad om te stoppen en het flesje te geven (maar dat kwam ook door mijn depressieve gevoelens). Een jaar lang (!!) heb ik me licht depressief gevoeld, vooral wanneer ik moe was. Nu was mijn eerste een voorbeeldig kind dat al na 6 weken van 20.00 tot 8.00 sliep en dat nooit meer anders heeft gedaan daarna, dus daar heb ik heel erg mee geboft. Inmiddels heb ik een tweede en heb ik (ook weer in overleg) direkt vantevoren al voor fv gekozen. Ondanks dat ik het jammer vond (ik wilde mijn kinderen graag hetzelfde geven), heb ik er wel goed aan gedaan. Want wat moet een kindje met een mama die zich niet goed voelt?

Succes ermee, we weten allemaal hoe moeilijk het is!
Petra

Die druk is er idd ook als je bv blijft geven. Ik kies ervoor om mijn zoontje (4mnd) geen andere voeding te geven tot 6 mnd, en dan vind men het ineens zielig dat ie geen pap, fruit en groente krijgt! Er is altijd wel iets te zeiken.
Toch wil ik je graag een hart onder de riem steken. Ik kon de eerste  8 weken  ook alleen maar liggend voeden, maar met wat tips (vraag bijv verpleegkundige van cb of gezondheidscentrum om langs te komen) heb ik zittend leren voeden. Kolven doe ik ook. Het lijkt allemaal rompslomp, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, is het zoooo makkelijk! Ineens doe je het alsof je nooit anders hebt gedaan. Geen flessen mee, geen flessen aanmaken/opwarmen/stereliseren etc, geen voeding moeten kopen (oeps weer vergeten, en het is zaterdagavond!!), niet van tevoren hoeven plannen hoelang je weg wilt gaan (met kleine) want je hebt altijd genoeg bij je.
Kijk maar wat je ermee doet, maar je wordt iedere week een beetje sterker (een fv moeder is ook nog gebroken na 5 wk). En neem rust! Je hoeft niet meteen in de snelheid mee te draaien als van voor je zwangerschap. En als je weer gaat werken ben je écht sterker dan nu.
Liefs Phira

Nou Phira, een fv moeder zoals ik heeft het voordeel dat ze fijn door kan slapen en op krachten kan komen wanneer papa het flesje eens geeft. Dus mits goed verdeeld kan een fv moeder al een stuk minder moe zijn hoor!  En net als bij bv heb je ook in no time een ritme gevonden in het flesjes geven. Dat vind ik allemaal geen motivatie om wel of geen bv te geven. Als alles goed gaat, de baby groeit goed en er zijn weinig moeilijkheden, dan zou ik ook vooral doorgaan met het geven van borstvoeding. Gewoon omdat het gezond is en ongetwijfeld bepaalde bijzondere stoffen bevat die niet in kunstvoeding zitten!

Groetjes,
Petra

profiel: de vitmine k en d zijn niet verplicht om bij te geven hoor maar dat terzijde. Waarom borstvoeding beter is dan kunstvoeding: even heel beknopt

Het is beter voor de moeder, beter voor het kind, beter voor de portomonee, en beter voor het milieu...zelfs als je vitamine k en d bijgeeft...

Ik vind het zo jammer dat er blijkbaar niet voldoende kennis is over het verschil tussen kv en bv. Iedereen moet zijn eigen keuze maken, ook met de voeding van je kind, maar dat moet wel met de juiste kennis, en in dit draadje komt weereens naar boven dat veel mensen niet over die kennis beschikken, terwijl het toch heel makkelijk te verkrijgen is.

Eleanor: kun je je voorstellen dat het moeilijk is als het geven van bv niet kan of niet lukt? Iedereen wil graag het beste voor zijn kindje, maar als dat niet mogelijk blijkt te zijn is het een ontzettende bittere pil om dit soort reacties zoals die van jou te lezen hoor. Ik denk dat, mede door de groots opgezette borstvoedingscampagne van vorig jaar, er echt niet veel mensen (die met kinderen bezig zijn) zijn die niet weten dat bv beter is als kv. Maar juist doordat er zoveel gepromoot wordt over bv, ga je je enorm schuldig voelen als je kv geeft en ik vind dat niet nodig. Het feit alleen al dat er op websites van alle verschillende melkpoederfabrikanten een verbod is gekomen op informatie over kunstvoeding van 0-6 maanden (er staat enkel aangegeven dat het bij wet verboden is informatie te verstrekken over deze voeding omdat bv het beste voor een zuigeling is), geeft je echt het gevoel dat je je kind vergif naar binnen aan het werken bent. Maar soms is er gewoonweg geen keuze en dat is moeilijk. Heel moeilijk.

Even reageren toch maar, want dit topic houdt me nog steeds bezig. Ik heb bij mijn eerste alles op alles gezet om borstvoeding te geven en ik heb wat zitten janken joh. Ik heb een borstoperatie gehad en was super onzeker of het wel zou lukken. Nou dan lukt het dus sowieso niet, maar dat wist ik toen nog niet. Vreselijk ik ben echt door een gaatje gegaan. En niet eens omdat mijn dochtertje niet tevreden was, die vond de fles wel prima, maar door alle reacties van professionals maar ook van andere moeders. Ik moest iedereen tig keer uitleggen waarom ik geen borstvoeding gaf. Dat gaat ze ver... toch geen moer aan?
Op het cb bleven ze weken nadat ik gestopt was nog zeuren over de borstvoeding, dat ik het had moeten blijven proberen, dat ik kon proberen relactatie in te zetten om het weer op gang te brengen (waaat die 20 cc per keer die ik kolfde?) De enigen die achter me stonden waren mijn man, mijn moeder en 1 verloskundige die me groot gelijk gaf. En voor de rest van de wereld was ik een ontaarde moeder.
Nu bij de tweede heb ik er meteen voor gekozen om flesvoeding te geven. Ik twijfelde de hele zwangerschap, maar hij werd geboren 9,5 pond schoon aan de haak, en in het ziekenhuis zeiden ze dat ik bij moest voeden omdat anders zijn suikers wel eens gevaarlijk konden zakken. Tja toen heb ik meteen de beslissing maar genomen. Ik heb hem af en toe eens aangelegd om hem te troosten. Het is heerlijk intiem een kindje aan de borst, ook als er geen voeding komt. En ook mijn stuwing heb ik de derde dag weg laten drinken. Perfect toch.
Het word al met al   een lang verhaal. Ik kan me zo goed voorstellen hoe de mama's zich voelen die nu overwegen om te stoppen met borstvoeding, of de zwangeren die er niet aan durven te beginnen, maar hier nergens steun voor vinden.
Die hele hype rondom borstvoeding geven maakt moeders onzeker en nerveus. En dat is volkomen onnodig. Wat je je kind moet geven is een lieve, ontspannen moeder!  
Eleanoor, jouw reactie  deed mijn nekharen overeind gaan,  op een topic wat over  moeders gaat die graag willen geven maar dit niet (meer) kunnen (opbrengen), begin jij  nog eens de les te lezen.  
Allemaal veel succes en sterkte. Ik heb twee heerlijke kinderen die met de fles groot en gezond  (zijn ge-)worden en dat is echt een grote rijkdom. Geniet ervan!

Hallo,
wat jammer dat deze discussie voor veel moeders de kraamtijd vergalt! Als jij wil stoppen moet je lekker stoppen en jezelf niks kwalijk nemen!  De mensen die er maar niet over op kunnen houden wat de voordelen zijn hebben niet in de gaten dat dat heeeeeel erg kwetsend is voor alle goedbedoelende moeders bij wie de bv niet wou lukken. gr joeki

Terug
Bovenaan