Sociale druk om borstvoeding te (blijven) geven

Yep, deze "discussie" houdt inderdaad de gemoederen flink bezig. Het gaat immers om ons eigen kindje... en die wil je het allerbeste geven! Niet alleen wat betreft voeding, maar ook liefde, geborgenheid, steun, aandacht, etc.

Ja borstvoeding is uniek, niet na te maken, al doen de fabrikanten nog zo hun best. Ja borstvoeding wordt aan alle kanten de eerste maanden gepromoot, de kunstvoeding mag geen reclame voor gemaakt worden. Terecht vind ik, aangezien de PR mensen van kv fabrikanten heel goed weten hoe ze mensen moeten benaderen en beïnvloeden. Maar dat is weer een andere discussie.....

De voedings"oordelen" van andere mensen komen vaak door de reacties van de andere mensen. Als jij heel bewust kiest voor een bepaald soort voeding, gewoon omdat jij dat om welke reden dan ook, de beste keuze vindt, hoef je jezelf niet te verdedigen.

Zoek geen "excuses" kam de andere soort voeding niet af, dan schop je niemand tegen de schenen en krijg je ook niet de heftige discussies. De meeste discussies ontstaan omdat ofwel de borstvoeding wordt afgedaan als vermoeiend/gedoe/borsten voor mezelf/zit geen voeding in etc. ofwel de kunstvoeding wordt afgedaan als vergif/gemakzuchtig/slecht/egoïstisch etc.

Ik heb welbewust gekozen voor borstvoeding. Ik volg vanwege de allergieën van mijn dochters nu voor de derde keer een hypoallergeen dieet. Mijn jongste dochter is nu anderhalf jaar en we genieten beiden nog van de borstvoeding. Geen roze wolk, maar gewoon normaal.

Als het om wat voor reden dan ook niet zou lukken, zou ik persoonlijk eerst nog voor het moedermelknetwerk kiezen. Maar een donormoeder met eenzelfde dieet als ik, is heel moeilijk te vinden. Dat realiseer ik mij goed en daardoor heeft ook zeker de Nutramigen nog een plekje in mijn kast. Kind moet eten, kind moet leven! Dit is mijn persoonlijke keuze, dwing ik een ander niet op.

Iedereen heeft eigen redenen, eigen motivatie, eigen beslissingsrecht. Oriënteer je goed over de verschillende mogelijkheden en maak een weloverwogen beslissing. Zorg dat je de werkelijke feiten (en dus niet de fabels en meningen van een ander) op een rijtje hebt en maak dan een keuze. Hoeft ook niet persé het één of het ander te zijn, je kan ook een combinatie van de twee maken!

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere borstvoedende ouders doe ik op http://www.borstvoeden.net

Terug
Bovenaan