Sociale druk om borstvoeding te (blijven) geven

Goh wat jammer dat je dat zo voelt. En wat jammer dat er zoveel gefrustreerde mensen op reageren!!
Waarom voelen Flesvoedende moeders zich zo bedreigd, als een borstvoedende vrouw tips probeert te geven? Inderdaad, iedereen weet dat borstvoeding beter is. Maar in Nedeland is het overigens nog altijd flesvoeding dat de boventoon voert. Maar 20% van de babies krijgt op 3 maanden nog altijd BV. Dus de flesvoedende moeders hoeven zich zeker niet alleen te voelen. Iedereen heeft zijn redenen om voor een bepaalde voeding te kiezen. En in zo goed als ALLE gevallen is het ook een keuze. Ik lees hier veel vrouwen die besluiten te stoppen met BV omdat ze snel afvallen, zich niet lekker voelen, etc Allemaal een goed recht, maar dus wel een KEUZE!! Ze hadden ook kunnen kiezen toch door te gaan. of dat voor hunzelf een goede keuze geweest was, is te betwijfelen.

Ikzelf geef al 11 maanden met plezier BV. Het was in het begin ook niet makkelijk. Inderdaad, ik gaf de eerste weken meestal liggend voeding. Maar op een gegeven moment is je baby wat molliger, niet meer zo fragiel. En ga je het eens anders oppakken. Even kijken of ze ook zo wil drinken. Heej... dat werkt! Nou mooi... weer een makkelijker houding gevonden. En wat ook zeker een motivatie was, mijn dochter ging op 6 weken (en dat doen alle babies rond die tijd) een nieuwe drinktechniek aanleren, waardoor ze sneller kon drinken. Op 6 weken heb je altijd een paar regeldagen (waarin je kindje ineens om de anderhalf uur wil drinken!!). Als die dagen voorbij zijn, kan ze ineens wel 3 a 4 uur ertussen laten, en het drinken duurt per keer nog maar 10 minuutjes. Denk eens aan een fles klaarmaken? Dat duurt net zo lang. Misschien wel langer!

Maar, punt blijft.... als je echt denkt dat je beter af bent voor jezelf met flesvoeding... dan moet je dat maar doen.
Grappig dat je schrijft over de sociale druk... Ik als BV moeder, moet me altijd verdedigen tegenover flessemoeders. Sorry, maar ik heb vaak het idee dat ze zich schuldig voelen, en daardoor dingen roepen als: "Nou, ik ben er ook groot mee geworden", "mijn kind is ook nooit ziek", en "Ik vind kolven maar genant", "het is heus geen vergif".
Ik zit daar als BV moeder ook niet op te wachten. Ik moet me altijd verdedigen als mensen me met ogen als schoteltjes aankijken als ik zeg te willen borstvoeden tot mijn kind 2 is. Alsof IK degene ben die niet wijs is. Zo zie je maar.... je doet het nooit goed. Of je nou BV geeft, of FV. Altijd zijn er mensen die het beter weten. Weet je wie het het beste weet? Jijzelf. maar alleen als je genoeg info hebt, zodat je een bewuste keuze kunt maken. Informeer jezelf dus over het te verwachten BV patroon dat je kindje krijgen gaat, en als je daarmee niet kunt of wilt leven, kies dan bewust voor FV. En voel je daar zeker niet schudlg om!

Overigens vind ik het wel erg goed dat per wet geen reclame en allerlei onzin verstrekt mag worden over FV. Ik snap wel dat het wederom voor F moeders een schuldgevoels kwestie is, maar tot voor 3 a 4 jaar geleden, waren er serieus nog een heleboel mensen die dachten dat FV beter voor je kind was dan BV. Door de fabrikanten en hun aggressieve reclame technieken in te perken, is eindelijk het besef weer terug dat BV beter is. iedereen moet zijn eigen keuze maken, maar dat kan alleen als je alle informatie hebt. Pas dan kun je een goede, bewuste  keuze maken.

En de fabrikanten hebben daar iets moois op gevonden.... Op het moment dat per wet verboden was reclame te maken voor kunstvoeding van 0 tot 6 maanden... bedachten zij dat er twee varianten kunstvoeding moesten komen. Eentje voor tot 6 maanden, en eentje voor daarna... want daar konden ze dan reclame voor maken.

Zo zie je maar... iedereen heeft zijn frustraties. Ik omdat de hele commercie en onze samenleving op Kunstvoeding is ingesteld, Flesvoedende moeders, omdat ze denken dat ze niet het beste voor hun kind doen

Nu klinkt het alsof ik vreselijk anti KV ben. Dat is niet zo. Als je je als moeder niet goed voelt bij BV, of als het om welke reden dan ook niet kan, is het goed dat er een alternatief bestaat. Maar ik vind dat de fabrikanten van het spul wel wat ingetoomd mogen worden. Want uiteindelijk is het niet meer dan dat... een alternatief voor BV.

PS. Vitamine K en D hoef je niet te geven aan je kind. Wie dat toch bedacht heeft... Alsof de natuur niet zelf beter weet wat een baby hebben moet. Zie je een koe haar kalfje ooit Vitamine supplementen bijgeven? Nou dan...

Jammer dat sommige mensen alleen maar lezen wat ze willen lezen. Ik val helemaal niemand aan, en heb meerdere malen gezegd dat iedereen zelf moet weten wat voor voeding je je kind geeft.

En het IS gewoon zo dat de meeste mensen het verschil tussen kv en bv gewoon niet weten, dat bleek uit een aantal berichtjes hier. Als ik dan wat feiten opsom is dat niet om iemand de les te lezen. maargoed..

Nogmaals ik val niemand aan, maar ik snap nu wel waarom sommige kv moeders denken dat ze zo aangevallen worden als ze dingen negatief gaan lopen verdraaien...ga vooral zo door, dan maak je die sociale druk(waar iedereen last van heeft, ik ook, ik ben een freak die haar zoon van ruim 10 kilo nog aan de borst heeft) alleen maar erger voor jezelf.

Hallo,

Ik ben vier weken geleden bevallen en kwam hier ook eens meelezen. Heb nog niet veel gereageerd maar dit topic houdt me bezig.
Ik heb mijn hele zwangerschap geroepen dat ik graag bv wil geven. Daar heb ik eigenlijk niet eens over nagedacht. Maar in het ziekenhuis ben ik niet goed begeleid waardoor ik al na 2 dag enorme kloven had. Daarna nog twee weken jankend doorgevoed. Met tepelhoedjes, creme erop. Alles aan gedaan maar het deed me zo'n pijn. Ik wilde eigenlijk stoppen. Uiteindelijk heb ik dit aangegeven bij de wijkverpleegkundige en die heeft zich in alle bochten gewurmd om mij maar aan de bv te houden. Ik voelde me enorm schuldig dat ik wilde stoppen..

Uiteindelijk kolf ik nu 100% en wil ik wel weer terug naar het voeden aan de borst. Zij heeft me wel over kunnen halen maar ik snap dus wel de druk die je voelt als je wil stoppen met bv. Ik zou zeggen, doe waar JIJ je goed bij voelt....

Hoi,

Gefeliciteerd met je kleine wondertje.
Ik zou zeggen, doe gewoon wat je hart je ingeeft.
Zelf heb ik 2 x bijna 6 maanden borstvoeding gegeven. Eerst volledig en later gecombineerd met flesvoeding. Voor alle opties kan ik allerlei argumenten bedenken maar dat doet er niet zo veel toe. Hoe jullie je voelen wel. Ik denk dat je baby uiteindelijk het meest gebaat is met een relaxte vader en moeder.

Ik kan alleen voor mezelf spreken en hoe ik alles heb ervaren. Ik geef met mijn verhala dan ook geen oordeel over anderen en de situatie van anderen. Ik deel alleen mijn ervaring.

Mijn twee dochters hebben borstvoeding gehad. Ik kreeg regelmatig te horen waraom ik dat deed, want immers er was toch flessenvoeding uitgevonden. Ik heb me er nooit wat van aangetrokken heb ze gevoed en maanden afgekolfd toen ik were aan het werk was. Beteje humor erin, zodat de (aleeen maar mannelijke) collega's ook een beetje makkelijk er mee om konden gaan.

Bij mijn oudste dochter ben ik getsopt na een longontsteking. De borstvoeding liep   helemaal terug en het was over en ik keek terug op een voor mij bijzondere periode. Bij mijn tweede cohter ben ik gestopt omdat ik van baan veranderende. Ik besloot te stoppen, omdat ik niet bij een nieuwe werkgever lastig wilde zijn. Ik heb het er zelfs nooit met die werkgever over gehad, het was gewoon mijn keuze. En ik hen tranen met tuiten gehuild. Want ikhad graagd oor willen gaan.

vorig jaar april ben ik bevallen van onze kleine knul. En het lukte niet. Het deed vreselijk veel pijn en ondanks dat men zei dat hij goed werd aangelegd kon ik de pijn niet verdragen. Dus ik ben gaan afkolven. Heb dit drie weken gedaan en werd toen zo ziek dat het gewoon niet meer lukte. Ik voelde me vreselijk. Maar juist vanuit het CB en de huisarst zeiden, borstvoeding is goed, maar niet ten koste van alles.

Ik heb gehuild, geslikt, mijn tranen gedroogd en ben daarna volop van mijn jochie gaan genieten.

Nu ben ik zwanger van mijn vierde en toch hoop ik weer te kunnen gaan voor borstvoeding. Want als ik terug kijk en kijk naar het verschil dan moet ikz eggend at het toch wel erg makkelijk was het geven van borstvoeding. Geen gesjouw met flesjes, gekookt water, poeder. Je kan het gewoon niet vergeten.

Los van dat het voor mij een gemakgaf, vond ik ook die intieme momenten geweldig en ik moet zeggen dat dat met mijn zoon toch echt heel anders was. Voor mijn gevoel was het voeden een stuk   gejaagder.

Nogmaals meiden, dit zijn mijn ervaringen die gelden voor mijn situatie.

Doe waar je je goed bij voel, en sta achter je keuze, dan hoef je je ook niet te verdedigen.

miep

Lieve allemaal,

Ik had geen idee dat ik met mijn berichtje zoveel zou losmaken.....fijn dat er zo veel reacties op zijn gekomen, volgens mij houdt dit onderwerp de gemoederen flink bezig.

Ik heb er wel door geleerd idd mijn eigen hoofd te volgen en me niet te laten leiden door wat anderen vinden. Dank voor jullie moeite om te reageren!

Groetjes Deetj

Hai Deetje,

Ik herken je verhaal! Ik ben sinds 5 weken de trotse moeder van een zoon. We hadden een moeizame start met de borstvoeding, we hebben zelfs nog een paar dagen ter observatie in het ziekenhuis gelegen. Uiteindelijk is het goedgekomen met de borstvoeding en sinds 3 weken zit hij volledig aan de borst. En ook ik ervaar dat als vermoeiend. Ik probeer gezond te eten ed, maar het kost veel energie en mijn zoontje komt elke 3 uur, ook 's nachts, dus veel slaap krijg ik niet.

Ik denk nog niet aan stoppen, want ik vind het veel te leuk om te doen, maar ik kan me heel goed voorstellen dat er moeders zijn die het wel overwegen. Het is ook zo afhankelijk van hoe je uit je bevalling bent gekomen, hoe je weerstand is, je thuissituatie etcetc. Probeer je niet teveel aan te trekken van die sociale druk mbt borstvoeding  en te kiezen wat jij denkt dat goed voor jullie is. Uiteindelijk moet jij het doen, en al die mensen die maar zeggen dat je het moet volhouden, hebben makkelijk praten. Die staan niet in jouw schoenen.

Succes,

Laura

Terug
Bovenaan