Speen afleren 4 maand

Hoi,

Ik ben heel erg benieuwd of er anderen zijn die ervaring hebben met het afleren van de speen bij een baby van 4 maanden?

Wij hebben ons zoontje van bijna 4 maand sinds gisteren geen speen meer gegeven. Online las ik dat het op deze leeftijd cold turkey het beste kan. Reden om te stoppen is dat hij steeds minder goed door ging slapen. 's Nachts moesten wij soms wel 20x de speen terug geven. En hij begon ook overdag tussen de slaapcycli huilend wakker te worden om zijn speen.

Nu hebben we afgelopen nacht echt een dramanacht gehad met heel veel tranen. Hierdoor is mijn vastberadenheid om door te zetten gaan wankelen. Ben dus heel benieuwd naar ervaringen van anderen. Of misschien zelfs tips?

Tja, heel eerlijk.. wat had je dan verwacht? Dat het een top nacht werd en hij zoet zonder speen zou slapen en niet zou huilen? Hij is natuurlijk gewend om een speen te hebben, hij snapt er niks van dat die nu zomaar weg is en hij mist zijn 'troost' en iets om op te sabbelen.

Ja, met 4 maanden moet je er soms 20x per nacht uit voor de speen. Dat is irritant. Maar rond de 6 maanden kunnen ze m zelf pakken en is dit grotendeels voorbij. En dan is die speen juist super fijn, want het biedt zoveel troost! Hoe troost je je kind in de nacht als hij geen speen meer heeft en niet gehecht is aan een knuffel? Niet dus, zo'n kind laat je mopperen en huilen in de hoop dat hij zichzelf troost en vanzelf weer gaat slapen.

Ik ben nooit cold turkey gestopt met de speen, dus ik heb geen idee of het een kwestie is van 3 nachten doorzetten of dat het moeilijker is. Ik ben gewoon geen fan van cold turkey die speen afpakken. Je kindje heeft die gewoon nodig, is mijn mening.

Ik werk op een kinderdagverblijf en jindhes die geen speen hebben en ook niet duimen, zijn zo moeilijk te troosten. Zowel in bed als daarbuiten. Die kindjes huilen zichzelf vaak echt letterlijk in slaap, gezien wij als juffen ze toch niet kunnen troosten. Ik kan ernaast gaan staan en over het hoofdje aaien bijvoorbeeld, maar ik kan verder niks doen wat ze echt troost biedt. Kindjes die een speen hebben zijn veel makkelijker te troosten en te kalmeren.

Mijn jongste dochter is nu 20 maanden en heeft nog altijd een speen, alleen met slapen. Dat is heel duidelijk. Speen blijft altijd in bed. Overdag heeft ze 'm nooit in. En ik vind het prima zo. Ze haalt er troost uit, tut er lekker mee en slaapt prima.
Mn oudste dochter had ook een speen, tot 2 jaar. Toen werd haar neefje geboren en heeft ze de speen aan hem gegeven, want 'hij was klein en zij al zoooo groot'. Ze heeft toen bewust de speen weg gegeven en nooit problemen mee gehad. Dus dat ging prima en ik ga het met m'n jongste dochter binnenkort ook weer zo doen, in juli komt er weer een nichtje bij in de familie.

Doe waar je je goed bij voelt. Of nog 3 nachten doorzetten en kijken of het dan beter gaat, of gewoon die speen blijven geven en echt.. dat leren ze vanzelf een keer af en besef ook heel goed de voordelen van de speen!

Wij hebben de speen bij 4 maand ook cold turkey weggehaald, eerste avond en in de nacht wat traantjes (had meer verwacht) en daarna probleemloos in gaan slapen. Slaapt sindsdien veel vaster. Geef het een kans, je kunt de speen altijd nog terug geven..

4 maanden??? kindjes hebben die zuigbehoefte nog, en ze vinden hun troost er in. ja je moet er veel uit dan snachts, dat heb ik 18 maanden gemoeten voor nacht voeding.. geen 1 kind gaat t vanzelf.
en uiteindelijk gaan ze de speen ook zelf leren pakken.
ik vind het zielig... de speen weg.

Als je het echt af wil leren, dan moet je doorzetten. Ja, dat zal een aantal nachten drama geven. Je kindje is nog super jong! Vergeet dat niet! Het zou mijn keus niet zijn om nu de speen af te leren, maar goed... En ja, wij hebben ook heel veel heen en weer gelopen 's nachts

Gedrag is aangeleerd en kan worden afgeleerd. Zeker als ze nog zo jong zijn is dit nog een stuk makkelijker.
Ik begrijp heel goed dat je niet wilt dat hij afhankelijk wordt van die speen. Kijk, als hij hem in houdt en lekker slaapt is het niet erg.  Maar als je er zo vaak voor terug moet dan houdt je baby hem gewoon niet in en weet hij niet hoe hij zelf weer in slaap kan vallen. 
Bij ons wat dit precies zo. 
Mijn baby werd tot 6 maanden elke 2 á 3 uur wakker en op het laatst zelfs na 1.5 uur. Niet te doen. Ik ben cold turkey gestopt met de nachtvoeding. Ik gaf bv en liet hem maar gewoon elke keer wat drinken als hij wakker werd zodat ik zelf ook nog enigzins sliep. Dit was een gewenning geworden voor hem. Ook had hij toen een speen die hij dan soms in hield maar ook dan weer snel wakker werd. Hij sliep daarom ook nog bij mij in bed en soms dan in zijn co sleeper. 
Ik was er klaar mee ?? 
Ik heb toen met mijn partner een plan bedacht (kie-ke-boe methode). Als hij huilt troosten we hem kordaat en verlaten we de kamer. Eventjes laten jengelen, niet op de klok kijken. Als ik het idee had dat hij mij nodig had ging ik er weer naar toe. En bij krijsen meteen op reageren. Want je wilt niet dat ze zo overstuur zijn. Maar door te troosten liet ik weten dat ik er voor hem ben en dat het oke is om weer te slapen. Dit bleven we volhouden. De eerste nacht 1 uur lang kamer in en uit. De tweede nacht ging al beter.. na 1.5 week de hele nacht doorgeslapen. Nu is hij 8 maanden en slaapt hij heel goed snachts. Ooit nachten lang niet wakker. Soms nog wel eens kort huilen maar dan geef ik hem zijn knuffel en is het vaak snel goed. Dit is al zo'n verbetering. 
De kracht zit hem in heel consequent  hetzelfde blijven troosten. Dat geeft duidelijkheid voor je baby. Dus niet de ene keer eruit halen, de andere keer een aai over de bol dan weer erbij blijven zitten etc.
Gewoon voor jezelf iets afspreken waar jij jezelf prettig bij voelt. Dan wordt het ook een automatisme. Dit geldt natuurlijk niet als je kindje niet lekker is. Dan hebben ze gewoon meer nabijheid nodig. 
Ik heb door deze tips verschillende vriendinnen van mij geholpen. Die hebben nu ook geen issues meer in de nacht. 

Hoi!
Ik snap dat het lastig is als je er uit moet voor z'n speen. Maar dat hoort er ook een beetje bij.
Met 4 maanden kunnen ze nog veel zuigbehoefte hebben en bied het hun troost.
Ik zou er persoonlijk niet over nadenken dat met 4 maanden al te willen afkappen, maar ik heb duimelotjes dus dat is een ander verhaal.
Ik zou zijn speentje leker terug geven en dit rond z'n eerste (of 2e/3e)verjaardag nog eens proberen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Success ?

Verwacht je dat hij zonder speen ineens gaat doorslapen zonder wakker te worden? Want dat gaat niet gebeuren hoor ;) Ook zonder speen moet je er waarschijnlijk nog 20x per nacht uit om te troosten of voor een nachtvoeding. Verwacht alsjeblieft niet dat je probleemloze nachten krijgt zonder speen, want gebroken nachten horen er gewoon bij met baby's. In ieder geval het eerste jaar, maar vaak wel tot 18 maanden hoor.

Mijn dochters zijn 3.5 en 20 maanden en elke nacht moet ik er nog wel zo'n 2x uit. Een enge droom, een hoestbui, een slokje water, bang in het donker, verlatingsangst... dat komt allemaal nog aan de orde. Doorslapen kun je niet verwachten van een baby van 4 maanden, maar ook zeker nog niet altijd van een kind van 3.5 jaar ;)

Terug
Bovenaan