Speen afleren 4 maand

Ik heb er geen ervaring mee. Mijn zoontje wilde een speen, tot een maand of 3 toen pakte hij hem niet meer. Mijn dochter heeft het nooit begrepen en is nu ook ruim 3 maanden. Zij slaapt 12 uur aan een stuk. Zeker weet ik dat dit nog gaat veranderen, maar ook zonder speen kun je dus goede nachten hebben. Mijn zoontje slaapt ook onwijs goed (hij wordt volgende week 2), zo'n 11 uur aan een stuk. Ze huilen zichzelf niet in slaap, beide niet. Dus vervelend dat zeeuwsmeisje die ervaring heeft op het kdv, maar ik herken het niet en daarmee kan dit wel zo zijn maar hoeft dit dus niet. Mijn zoontje heeft wel een knuffel. Wij betrekken die knuffel heel erg in zijn bedritueel en dit biedt hem troost. 
Het afleveren van een speen is een verandering, waardoor ik verwacht dat het eerst erger wordt en daarna beter. Er 20 keer per nacht uitgaan, lijkt mij voor beide vreselijk dus ik snap dat je het probeert. Hoe is het vannacht gegaan?

Dankjewel voor de tips en ook de lieve woorden!

Vannacht tot 3 uur ging het best goed, daarna was hij ontroostbaar tot hij tegen 5 uur weer in slaap viel, na een hoop getroost en gewieg. Honger is het helaas niet, heb al een paar nachten geprobeerd een flesje te laten drinken rond 4. Maar daarna sliep hij niet minder onrustig. En hij kan als hij 's ochtends wakker wordt ook gerust nog 15-30 minuten zonder fles.

Net in z'n middagdutje werd hij tussendoor nog wel even wakker, maar inslapen gaat vandaag overdag redelijk snel gelukkig. Hopelijk begint hij te wennen zonder speen.

Hoi M Lies, 
Hier de speen weggehaald tussen vijf en zes maanden omdat het voor problemen zorgde in de nacht. Wij waren blij met onze keuze, maar eigenlijk lees ik hier dat iedereen, voor- of tegenstander van de speen blij is met hun keuze. Degenen die de speen weg hebben gehaald zijn daar blij mee en degenen die er voor kiezen de speen te houden staan ook achter hun keuze. Er is geen goed of fout- de afweging die je maakt moet gebaseerd zijn op jouw gevoel en wat voor jou haalbaar is. Breekt het vele heen en weer lopen voor de speen jou en je kind op? Weghalen is een optie en kan resultaat opleveren. Ben je juist blij de speen te kunnen aanbieden als troost en neem je het terugstoppen voor lief? Ook goed! Geen van beide beslissingen moeten je een slecht gevoel geven, jij bent sowieso de beste moeder voor jouw kind en het is niet aan een ander te beslissen wat in jouw situatie zou "moeten". 
Mijn persoonlijke ervaring na het wegnemen was twee nachten extra moeten troosten, maar daarna werden de nachten geleidelijk aan beter. Doorslapen heeft hier nog wat langer geduurd, ook omdat ze tot 10 maanden een avond/nachtvoeding kreeg. En af en toe eruit om te troosten, dat blijft! Maar inmiddels, ze is nu bijna een jaar, slaapt ze vaker wel dan niet door en het vele heen en weer lopen was gedaan zodra de speen weg was.
Heeft je kindje verder veel hulp nodig bij in slaap vallen? Als er naast het speentje ook nood is aan wiegen, aaien, zingen, er bij blijven dan zal alleen het speentje wegnemen niet het verschil maken. Hier zijn we heel gestaag alle hulp rondom slaap gaan afbouwen. Steeds iets minder doen en iets eerder de kamer uit. Laten huilen hebben we nooit gedaan. Het speentje was het laatste waar we mee stopte en er vielen toen zeker wat tranen, maar dochter bleek goed te troosten zonder. Een knuffeldoekje werkt hier ook goed! Veel succes mama, wat je ook besluit te doen.    

Ik snap dit niet hoor ?‍♀️
Je geeft een speen om je kindje tevreden te houden en stil te houden .
En nu komt even de fase dat je er inderdaad soms 20 keer uit kan snachts  en dat komt jou niet uit en dan word de speen van je kindje afgepakt.  Vind dit erg sneu.
Het is een fase die weer voorbij gaat .
2 keer ervaren.
En ja het is even vervelend . Maar als je kindje daardoor toch lekker kan slapen en nog wat zuig behoefte heeft prima toch. 
Slapen komt over een tijdje wel dit hoort er nu eenmaal bij ?‍♀️

Ik snap heel goed dat sommige berichten vervelend overkomen hoor... je doet stinkend hard je best om het allerbeste voor je kindje te doen...
Ik sluit me dan ook aan bij CvdLB, ons zoontje gooide al heel jong zijn speentje eruit en maalde er niet om. Als hij in de nacht troost nodig had, hoefde ik hem niet te laten mopperen of huilen zoals Zeeuwsmeisje stellig claimt, ik kon hem wel gewoon troosten.  Mijn zoontje was wel rustig te krijgen als hij overstuur was en heeft zichzelf letterlijk nooit in slaap gehuild. 
In ons geval werkte cold turkey wel, simpelweg omdat mijn zoontje geen speen wilde, daar hebben wij gewoon geluk mee gehad en wij doen het niet beter of slechter dan jij. Ieder kindje is anders en je moet vooral doen waar jij en je kindje zich goed bij voelen. 
Het is onwijs Lastig, maar probeer je niks aan te trekken van de alwetende moedermaffia. Neem de positieve reacties en fijne tips mee en laat de negativiteit langs je heen gaan, daar schiet niemand wat mee op

Lieve M Lies,
Je bent een lieve moeder die bezorgd is om de slaap van haar kind. Terecht! Ook ik vind dat we elkaar moeten steunen, ook als het jou ding niet is!
Ik hoop dat het nu beter gaat?
Wij zijn met 12 maanden gestopt met de speen ivm overmatig kwijlen. En ik vond het heeeel moeilijk. En ben nu heeeel blij!
Je merkt wel of je kind het goed oppakt. 
Hoop dat jullie goed slapen vannacht!

Jemig sorry hoor, maar ik word soms zo chagrijnig van bepaalde reacties op dit forum.

Als iemand om tips vraagt, vraagt ze niet per definitie om je snoeiharde mening. Als iemand duidelijk steun wil, en jij weet dat jouw mening zo lijnrecht tegenover die van haar staat en je dus waarschijnlijk niet zal helpen, zeg dan niks.

Iedereen roept altijd zo hard dat we elkaar moeten steunen bla bla, nou op dit forum is de moedermaffia verdomme het meest aanwezig van alle plekken tot dusver.

Leer gewoon je mening in te slikken, ervoor te kiezen dit topic over te slaan, en je niet te mengen in gesprekken als je werkelijk niets brengt wat de persoon in kwestie kan helpen. Soms gaat het niet om jou, maar simpelweg om degene die om hulp vraagt. Help dan, of scroll door.

Meid, je doet het super. Ik hoop voor jou dat je kindje snel rustiger wordt, en beter gaat slapen. Je bent goed bezig. ?

Terug
Bovenaan