Speen afleren 4 maand

Ik weet dat dit het risico is van op een forum een vraag stellen, maar toch vind ik het erg jammer dat er zo negatief gereageerd wordt. Dit raakt me echt, alsof het al niet onzeker genoeg is om net moeder te zijn. Misschien kan men eerst even nadenken dat er ook aan de andere kant van het scherm een persoon zit, voordat er zo negatief wordt gedaan.
Het gaat mij er dus overigens niet om dat ik er zelf 20x uit moet per nacht. Hoewel dit natuurlijk best vermoeiend en irritant is. Waar het mij om gaat is dat mijn zoontje niet goed slaapt. Hij wordt moe wakker na zo'n nacht. Dus wij hopen dat het hem zonder speen beter lukt om zelf 's nachts opnieuw in te slapen.
Gebruiker10262088, dankjewel voor de goede tips! Nu ik erover nadenk ben ik met troosten niet heel consequent, maar probeer ik steeds gewoon vanalles tot hij weer stil is. Jouw tips ga ik dus toepassen.

Er wordt toch niet lelijk gereageerd? Mensen geven hun mening. De één denkt precies als jou en vindt cold turkey de speen afpakken prima, de ander vindt dat niet oké en geven ook aan waarom. Niemand straft je af, het is uiteindelijk jouw keuze hoe je het aanpakt. Mensen vertellen alleen hun eigen ervaringen en tja, dat kan verschillen met jouw mening! :)

Ik vond de reacties eerlijk gezegd ook best pittig. En ik denk dat kinderen onder de 3,5 echt niet standaard elke nacht wakker worden. Het verschilt gewoon enorm van kind tot kind. Mijn zoontje is 1,5 (heeft geen speen) en slaap elke nacht 11 a 12 uur aan 1 stuk. Dat is niet altijd zo geweest en is ook niet vanzelf gegaan maar het kan dus zeker. Het is veel beter voor de ontwikkeling van de mondmotoriek van je kindje om zonder speen door het leven te gaan. Ik zou nu óf even doorzetten (waarbij je je instelt op een paar slechte nachten) of het over een paar maanden nog een keer proberen. Stoppen met de speen voordat je kindje een jaar is is op de lange termijn echt beter maar het is wel flink doorbijten. Veel succes!

M Lies, ik snap dat je er wat oordelen in leest en hoop dat je je niet onzeker laat maken! Als je zo vaak terug moet voor de speen (20x is echt killing) en het hem ook z'n rust kost, snap ik dat je wat anders wil proberen! Het blijft ook wel gek, mijn dochtertje van 4 maanden heeft het ook af en toe gehad, in sprongetje of slaap regressie maar zo vaak als jouw kindje ken ik niet. Ik heb haar dat soort nachten in de co sleeper liggen zodat ik half slapend het speentje terug kan doen en het me minder kost. En kan het nog zijn dat hij toch nog honger heeft? Dat het speentje daarom niet verzadigd? Of een ander type speen, een lichtere die minder snel uitvalt? Evt het afbouwen misschien met een overdag slaapje doen, dan ben je niet gelijk je hele nachtrust kwijt.. hoop dat je snel een oplossing vindt en jullie weer beter slapen. Want tuurlijk weet jij ook wel dat doorslapen nog wat veel gevraagd is, maar nogmaals 20x eruit is niet vol te houden. Veel succes!! ??

Agh meid, voel je niet rot hoor! Ik weet dat iedereen puur zijn mening geeft en het is waarschijnlijk goed bedoeld, maar ik begrijp jouw gevoel heel goed. Het moederschap is voor mij de grootste uitdaging in het leven tot nu toe en je weet gewoon nooit of je het goed doet. Laten we als moeders onder elkaar vooral lief zijn naar elkaar, het is al zwaar genoeg toch :)
Ik had precies hetzelfde met onze dochter, rond 4 maanden begon ze steeds slechter te slapen en ik heb ook overwogen te stoppen met de speen. Het gekke was dat ze hem met inslapen nooit nodig had, dus ze kon er makkelijk zonder. En als hij ‘s nachts uitviel werd ze er niet wakker van. Ze zeggen dat rond 4 maanden een slaapregressie plaats vindt en dan zijn sommige baby’s echt om de haverklap wakker, de mijne had dat ook. Het enige wat hielp om haar makkelijk weer verder te laten slapen was de speen. Daarom heb ik hem ook maar gelaten voor wat het is, het bood haar troost en iedereen wat meer nachtrust. Na 6 weken was die periode voorbij en sliep ze ineens klokjerond, soms 1 of 2 keer kort wakker maar sliep dan makkelijk weer uren verder met speen. Een tijd heeft ze de speen bijna niet meer nodig gehad en nu sinds een aantal weken kan ze weer niet meer zonder. Ik accepteer het maar gewoon en probeer het over een tijdje nog eens zonder speen.
De tips die ik hierboven las zijn denk ik wel heel handig, onthoud ik ook voor als het moment daar is :). Doe vooral wat goed voelt voor jou. Ik ben er wel achter dat iedereen maar wat doet, dus denk vooral niet dat je iets fout doet. Je wil het beste voor je kindje en dat alleen al maakt je een goede moeder. Succes met wat je besluit te doen!

Mijn dochter is 18 maanden en ik vind de speen een uitvinding. Gelukkig wil onze zoon hem ook.
Het heeft haar zoveel troost geboden en slapen gaat ook snel. Onze dochter sliep met speen door van 11 tot 7 en rond de 4maanden van 7 tot 7. Wel xtje eruit om een speen te geven, maar dat was sporadisch. Op een gegeven moment pakte ze hem zelf

Alles is al wel gezegd. Zelf ook geen fan van zo jong al afpakken. Vind het zelf een gemene methode. 
Wat ik wel nog wilde zeggen: slecht slapen rond 4 maanden is een heel bekende fase. Met of zonder speen gaat dit weer over. Er gebeurt heel veel rond die tijd wat ontwikkelingen betreft, maar ook rondom slaap. Slaapcycli leren koppelen, slaaphormonen aanmaken, en meer. Google maar eens. Het hoeft dus niet de speen te zijn.

Meestal rond 8 maanden stopt de zuigbehoefte dus wellicht is het nog even doorzetten. Wij zijn cold turkey gestopt met 15 maanden ongeveer en ik had een groot drama verwacht. 1 avond traantjes en daarna niet meer. De reden dat wij stopte ermee was ook vooral omdat onze dochter snachts continu wakker werd voor dat ding en ging huilen. Ze kon hem makkelijk zelf pakken maar tijdens het zoek moment (ondanks meerdere en lichtgevende) huilde ze hard. Nu is dat over en troost haalt ze nu bijvoorbeeld uit een knuffel als dat nodig is. 

Terug
Bovenaan