Precies wat CoVo zegt.... Voor sommige moeders hier lijkt het forum vooral te draaien om het te pas en te onpas geven van hun mening. Die wordt hier helemaal niet gevraagd. Er wordt gevraagd om tips. Als je niets vriendelijks kunt zeggen of een andere mening hebt, zeg dan gewoon niets! Iets een gemene optie noemen of vragen 'wat dacht je dan??' vind ik heel veroordelend over komen. We zitten hier met een hele groep moeders bij elkaar en een topic maak je meestal niet aan wanneer je ergens vol vertrouwen naar kijkt. Dit soort reacties kunnen dan snoeihard binnenkomen. Je hoeft niet op ieder topic te reageren! Vraag jezelf even af of je dit in het echte leven ook zomaar tegen iemand zou zeggen (en of je daardoor nou als betere vriendin of leuker mens wordt gezien).... On topic: onze meiden hebben nooit een speen gehad. Dat komt deels door persoonlijke opvattingen en deels doordat ze er naar mijn gevoel ook nooit veel behoefte aan hebben gehad. Allebei de meisjes hebben wel geduimd (kort) of een tijdje op de handjes gesabbeld. Voordeel daarvan is dat je die altijd bij je hebt en dat ze zichzelf echt niet slechter kunnen troosten dan een baby met speen. Het is maar net wat ze gewend zijn. Een gedragsverandering vraagt even tijd, maar zeker als ze zo klein zijn heb je vaak al snel resultaat. Ik denk idd dat het even doorzetten is en hopelijk slapen jullie dan allemaal beter (want 20 keer er uit s nachts vind ik echt wel iets meer dan even een fase uitzitten...dat is gewoon niet vol te houden). Hier zijn overigens de nachten nu ook weer slechtere nadat ik net dacht dat ze het doorslapen te pakken had. Er kwam eerst een paar dagen één voeding terug op het programma en de laatste twee nachten zijn het er weer twee. Misschien dat het die slaapregressie is, misschien ook niet. Uit ervaringen met mijn oudste weet ik dat het met dat slapen iedere keer veranderd totdat ze een jaar of anderhalf zijn. De nachten die lekker lopen, waarderen we dus extra!