speen of geen..?

er zijn inderdaad babietjes die echt een verhoogde zuigbehoefte hebben en dat ook aangeven, je ziet ze bijvoorbeeld allerlei zuigbewegingen maken als ze in hun bedje liggen. er wordt geadviseerd om die kindjes wel een speentje te geven, maar bijvoorbeeld alleen bij het inslapen en dan het speenje 's nachts weg te pakken en het gebruik van het speentje te minderen als de zuigbehoefte daalt...

Hoi,
Leuke discussie is dit, leuk om te lezen hoe anderen erover denken en het doen of
gedaan hebben.
Ik heb mijn zoon vanaf dag 4 een speen gegeven. Hij had heel veel zuigbehoefte.
Dat heeft hem erg geholpen. Toen hij 1 werd hebben we de speen alleen nog gegeven
als hij ging slapen tussen de middag en 's avonds. Nu is hij 2 jr en 4 mnd en hij
slaapt er alleen in de avond nog mee in. Daarna gooit hij hem zelf aan de kant.
Daar kan ik prima mee leven hoor. Hij dus ook wel....
Als hij 3 wordt ga ik samen met hem de speen wegdoen. Dat is een mooie tijd vind ik.
Wel moet ik erbij zeggen dat hij hem dus al dik een jaar overdag niet meer heeft.
Ook niet als hij ziek is. Daar heeft hij geen moeite mee gelukkig.
Duimen vind ik erger. Ivm de kans op een vervormde kaak. Dat komt vaak voor.
Daar heb je met een speentje geen last van.
Succes ermee en idd kijk vooral naar je kindje als hij/zij geboren is.
Liefs Melanie

Hallo!

Ik werk nu 6 jaar in de kinderopvang en  hoor en zie dat je het niet altijd zelf voor het zeggen heb, of je kind wel of geen speen nodig heeft. Het ene kind heeft veel meer zuig behoefte dan het andere. Als ik het voor het kiezen had, dan liever voor mijn kind geen speen. Ervaring leert toch dat kinderen met speen slechter en later praten. En dan de verhalen van veel snachts eruit omdat je kind de speen weer kwijt is....liever niet! Dus alleen als het niet anders kan, en dan weer zo vlug mogelijk afleren. Zo ziezo overdag!
groetjes!

Mijn (borstgevoede, dus bij ons was de combinatie geen probleem) dochters hebben de speen gehad vanaf de eesrte week. De zuigbehoefte was zo sterk dat het wel moest. Met 10 maanden gooide dochter 1 de speen weg,z e wilde hem niet meer, dochter 2 was een jaar toen we de speen hebbenw eggehaald. 3 avonden brullen en klaar. Geen geduim en geen speen.

Mijn zoon wilde de speen niet, maar zuigt naar hartelust op zijn duim. Hij is nu 9,5 maand, nou straks maar eens eend uim weggooien, dat wil niet. Dus wat dat betreft is die speen toch echt makkelijker.

Straks komt nummer vier, als ik de echop's mag geloven ook weer een duimertje.

Ben benieuwd, als het enigszins lukt de speen dan toch weer liever de speen.

Miep

Hoi,
grappig onderwerp!
Ik zei altijd: mijn kind geen speen!!!
Mijn 1e wilde echt geen speen, ze ging ervan kokhalsen (ik had ze dus wel in huis) en heeft nooit geduimd.
Mijn 2e wilde ook geen speen, hij pakte al heel snel zijn duim.
Maar mijn 3e wil soms echt een speentje, als hij heel moe is en hij krijgt een speentje valt hij gelijk in slaap.
(alledrie hebben borstvoeding gehad/gekregen en ook vaak mijn pink)
Wel duidelijk bij ons dus dat ieder kind anders is!!!!!
Ik zou het gewoon aankijken, maar denk niet dat het nodig is om vanaf dag 1 een speen te geven, dan weet je ook niet goed het verschil tussen, zuigebehoefte en dorst.
(Ik geef dus aleen een speentje als hij niet zelf in slaap kan komen en zeker niet als hij wakker is.) Soms zie je kinderen die de hele dag met zo'n 'stopper' in hun mond lopen.....geen gezicht!
Groetjes Anne

Isabel wilde eerst geen speen en alleen maar op onze pink zuigen, gek werden we ervan. Hele nachten hebben we met onze arm in haar wieg gelegen.
We waren erg blij toen ze eindelijk de speen pakte.
Nu is ze 14 weken en zuigt op haar duimpje, erg schattig gezicht.
Soms heeft ze haar speen in en ook haar duim in de mond.
Ze heeft steeds minder behoefte aan haar speen omdat ze steeds meer haar duimpje gebruikt.

Groetjes Rene

Wat me een beetje verbaasd is dat sommigen het duimen vies vinden. Ons zoontje duimt alleen als hij in slaap moet komen, anders niet. Als ik het goed begrijp wordt de speen gebruikt om dezelfde reden. De dochter van mijn vriendig is nu ruim 3 jaar oud en praat heel onduidelijk. Ze loopt de hele dag met  de speen in haar mond en heeft dus leren praten met speen. Ook geen fraai gezicht hoor. Je hebt volgens mij als ouder veel in de hand en je kunt beiden, als je conseqent bent, afleren.

Je kunt als ouder willen dat je kind een speentje gaat gebruiken, maar dat heb je nooit zelf in de hand.

Hoi Silvia,

Er is al veel gezegd over speentjes en duimen maar je hebt het echt niet volledig in de hand. Onze dochter had een vreselijke zuigbehoefte. Speentje wilde ze niet, of zelden, dus zaten we hele avonden met  onze pink in haar mondje. Ik kan je zeggen, je doet liever dat dan een huilend kind. Een speentje was een uitkomst als ze hem wel wilde.

Vanaf een maand of drie kan ze duimen en is hij niet los te wrikken uit haar mond. Ze is er zo ongelooflijk rustig en tevreden van geworden. Slaapt goed door, geen nachtelijke  tochten  naar de babykamer omdat ze haar  speen kwijt is...mmm.... ook een voordeel voor de ouders.  Zeker in perioden van ontwikkeling zoals nu (9 maanden)  heeft ze haar duim overdag ook nodig. Ik vind het prima, ze oogt gelukkig en tevreden.

Op een gegeven ogenblik leren ze het vanzelf wel af omdat het stom staat.  Sommige kinderen moeten inderdaad aan een beugeltje (zoals ik vroeger) maar ja, er zijn ook kinderen die niet duimzuigen en er een nodig hebben. Mijn zwager heeft tot zijn 18e geduimd en nooit een beugel nodig gehad. Ach, alles heeft zo zijn voor- en nadelen en maak me daar nu niet druk over. Het "afleren" komt vanzelf wel als ze wat groter is. Da's met een speen wel ietsje makkelijker.

Ingeborg

Terug
Bovenaan