A
Anoniem
Guest
Hoi!
Ik heb bij mn eerste zoon een speen gegeven en dat had hij ook nodig, hij had een enorm sterke zuigbehoefte. Omdat ze het aanraden zo snel mogelijk te stoppen, heb ik hem toen met 7 mnd afgenomen. Na 2 dgn huilen (echt zielig!) is hij gaan duimen. Maar dit vond ik oplatere leeftijd erg lastig, hij merkte ook dat het kinderachtig was en had er moeite mee. Met Bytex en pleisters gewerkt maar hielp niet. Uiteindelijk op 7 jarige leeftijd weer met pleisters geslaagd.
Maar door deze ervaring heb ik mijn tweede zoon ook een speen gegeven vanaf de geboorte. Bij hem heb ik het afgebouwd. Toen hij 2,5 was de speen alleen gegeven als hij naar bed ging en de speen echt altijd in bed gehouden, want daar hoorde hij nu. Toen hij 3 werd (afgelopen okt) hem in de 2 wkn ervoor af en toe verteld wat er ging gebeuren en een mooi doosje opgezocht. Dit doosje 1 dag voor zijn verjaardag laten zien en verteld dat we daar de speen in gaan bewaren omdat hij nu al groot is, hij wordt al 3! De volgende ochtend kwamen we al zingend naar boven en na hem uitgebreid te hebben gefeliciteerd hebben we de speen in het doosje gedaan (compleet met koord) hem geprezen hiervoor en daarna afgeleid met zijn kado. Vanaf de avond erna heeft hij geen kik meer gegeven, het was goed zo.
Dit is me goed bevallen en ga ik met de derde ook zo doen. Als ze i.d.d. een speentje wil, maar ik ga het wel stimuleren want ze worden er wel rustig van en ik kan geen borstvoeding geven (waar ze ook rustig van worden) dus ik ben wel een voorstander van de speen.
2 verschillende ervaringen dus!
Succes met je/jullie keuze en geniet van de kleine!
Groetjes, Natasja uit Ede.