speen of geen..?

Hoi!

Ik heb bij mn eerste zoon een speen gegeven en dat had hij ook nodig, hij had een enorm sterke zuigbehoefte. Omdat ze het aanraden zo snel mogelijk te stoppen, heb ik hem toen met 7 mnd afgenomen. Na 2 dgn huilen (echt zielig!) is hij gaan duimen. Maar dit vond ik oplatere leeftijd erg lastig, hij merkte ook dat het kinderachtig was en had er moeite mee. Met Bytex en pleisters gewerkt maar hielp niet. Uiteindelijk op 7 jarige leeftijd weer met pleisters geslaagd.

Maar door deze ervaring heb ik mijn tweede zoon ook een speen gegeven vanaf de geboorte. Bij hem heb ik het afgebouwd. Toen hij 2,5 was de speen alleen gegeven als hij naar bed ging en de speen echt altijd in bed gehouden, want daar hoorde hij nu. Toen hij 3 werd (afgelopen okt) hem in de 2 wkn ervoor af en toe verteld wat er ging gebeuren en een mooi doosje opgezocht. Dit doosje 1 dag voor zijn verjaardag laten zien en verteld dat we daar de speen in gaan bewaren omdat hij nu al groot is, hij wordt al 3! De volgende ochtend kwamen we al zingend naar boven en na hem uitgebreid te hebben gefeliciteerd hebben we de speen in het doosje gedaan (compleet met koord) hem geprezen hiervoor en daarna afgeleid met zijn kado. Vanaf de avond erna heeft hij geen kik meer gegeven, het was goed zo.

Dit is me goed bevallen en ga ik met de derde ook zo doen. Als ze i.d.d. een speentje wil, maar ik ga het wel stimuleren want ze worden er wel rustig van en ik kan geen borstvoeding geven (waar ze ook rustig van worden) dus ik ben wel een voorstander van de speen.

2 verschillende ervaringen dus!

Succes met je/jullie keuze en geniet van de kleine!

Groetjes, Natasja uit Ede.

Ik heb altijd geroepen: mijn kind krijgt geen speen. Mijn eertse was geen probleem: ondanks dat hij veel gehuild heeft in het begin weigerde hij pertinent de speen.   Mijn jongste daarentegen kreeg geen speen ondanks dat hij ook veel gehuild heeft. Het huilen en slapen ging beter toen we maar na 3 maanden een speentje gaven. Nu is hij 2,5 en wil nog steeds de speen. Als we naar buiten gaan, mag hij de speen niet hebben en dat accepteert hij gelukkig. Alle 2 mijn kinderen hebben een lange periode borstvoeding gehad. Je zult het allemaal pas ondervinden als je kindje er eenmaal is.
Groetjes, Yoeke

Hoi.
De meningen over wel of geen speen zijn heel erg verschillend. Mijn zoontje had toen ie een dag of 4 was heel erge zuigbehoefte, en dus heeft de kraamhulp (iom ons natuurlijk) hem een speen gegeven. Ondanks dat ik borstvoeding gaf. Dit heeft nooit tot problemen geleid omdat ie de borst toch wel pakte..
Toen ie een maand of 6 was ben ik hem gaan aanleren dat de speen alleen voor het slapen is en dat weet ie nu gewoon. De speen is voor het slapen, en als ie wakker is pakt ie zelf het tutje uit zijn mond en legt hem weg, erg schattig!!
Ik heb een neefje van 4 (wordt bijna 5) en die loopt een hele dag met dat ding in zijn mond, ja ik vind het geen gezicht...
Gr. Anne-Marie

Hoi,
mijn zoontje (20 maanden) heeft nooit een speen gewild. Hij gebruikte de eerste weken  zijn knuistje om op te sabbelen en nu heeft hij een knuffelbeer die hij letterlijk kapotzuigt! Dat beest moet ook echt 3 keer per week in de was, anders gaat 'ie te veel stinken.
Mijn dochtertje heeft de speen wel goed gepakt. We zijn er pas aan begonnen toen de BV goed op gang was. Ik heb blijkbaar zoveel voeding en het komt er zo snel uit, dat aan haar zuigbehoefte niet wordt voldaan.
Ik vind het fijner dat ze een speen heeft dan dat ze haar duim gebruikt. Het idee erachter is hetzelfde, ze heeft zuigbehoefte en daar m oet aan worden voldaan. Maar ik ben bang, dat ik de duim niet makkelijk afgeleerd kan krijgen. Bij een speen kan ik zeggen: nu alleen nog 's avonds in bed, bij een duim gaat dat niet.
Patricia, trotse mama van Max (090505) en Liv (141206)

Hoi
mijn dochter spuugde de eerste dagen meteen haar speen uit en we hebben het daarna ook nooit meer geprobeerd en dat is heel goed bevallen!!!! Ik ben nu 33 weken zwanger en ga het 100% zeker ook gewoon weer zonder proberen!!!!!
Ben er erg blij als ik peuters of zelfs kleuters zie die nog steeds in het openbaar rondlopen met een speen (thuis of in bed is een ander verhaal)

Yvonne

Terug
Bovenaan