Starten nazomer 2021 (of na coronavaccin) en preconceptie zorg

<p>Hallo allemaal Ik ben een (Vlaamse) meid van 28 en ik volg al enkele weken dit forum mee. Superboeiend! Nu toch besloten om zelf ook iets te posten. Mijn vriend en ik zouden aan het avontuur willen beginnen voor ons eerste kindje, ten vroegste aug/sept 2021 (omdat een vroegere timing wat moeilijk zou worden met werk e.d.) Al is het de laatste weken al veel meer aan het kriebelen dan ervoor… spannend allemaal! Maar het lijkt me wel zinvol te wachten tot ik mijn coronavaccin gekregen heb, dat ik daar in de eventuele zwangerschap geen zorgen meer rond hoef te maken? Zijn er nog vrouwen die ongeveer die timing voor ogen hebben of willen wachten tot na het vaccin?  Lijkt me wel leuk om timingsgezinden, nu al, te vinden ? Ben – door omstandigheden – wel al een paar jaar pilvrij en heb laatste jaar mijn cycluslengte goed in de gaten gehouden. Ik probeer komende maanden te gebruiken om zo goed mogelijk m’n lichaam (en vruchtbare periode) te proberen aanvoelen ?  (Heb namelijk onregelmatige cyclus, dus wat moeilijker). Verder vroeg ik me ook af of er vrouwen zijn die veel bezig zijn met preconceptionele zorg? Ik heb er de laatste weken vaak over gelezen dat de periode vóór de zwangerschap ook al echt belangrijk zou zijn. Iemand daar ervaringen over om te delen? ?   Liefs  </p>
 
Hey, ik zelf ben ook van België. Wij zijn al sinds oktober aan het proberen voor een kindje. En heb ondertussen mijn eerste vaccin al gekregen, in maart men 2e. Als je opzoekt kan het echt geen kwaad om het vaccin te nemen als je voor kinderen wilt gaan. Zelfs niet als je zwanger bent, dan nog mag je het vaccin laten zetten.
Doe gewoon waar je je goed bij voelt ;)
 
Bedankt voor het delen van je ervaring!
Ik denk inderdaad, met al die varianten op komst, dat het misschien niet eens zekerheid biedt, na het vaccin, dat ik me daarover verder geen zorgen zou moeten maken...
dus dan heeft het niet veel zin daarop te wachten en beginnen we misschien gewoon deze nazomer :))) 
 
 
 
Hoi ik ben 30 en ook van België. Wij willen voor de zomer beginnen. Ik ben sinds december gestopt met de pil. Ik track mijn cyclus nu in 2 apps en hou mijn temperatuur bij. Dit geeft me al een vrij goed beeld over mijn cyclus.Ik ben laatst ook nog op gynaecologische controle geweest.
Wat doen jullie nu al van preconceptie zorg?Wat heb je zo al gelezen dat al belangrijk zou zijn?
 
Hoi Louloulou en Flowerpowerx
 
Leuk dat jullie ook van België zijn en rond dezelfde periode zullen beginnen. Zou tof zijn om hier van gedachten te kunnen wisselen als we al in een prille zwangerschap zitten dit jaar (wie weet, ik hoop alvast van wel ;-) )
Waar ik momenteel mee bezig ben is vooral mijn cyclus regelmatiger krijgen en dat lukt vrij goed. Ben nu al drietal maanden mijn voedingsstijl aan het aanpassen (veel groene groenten, veel complexe koolhydraten, zo weinig mogelijk suiker) en ik merk al een groot verschil. Hoe meer ik lees over preconceptionele zorg hoe meer ik ook ervan overtuigd ben dat voedingspatroon een erg belangrijke rol speelt om de bevruchting zo optimaal mogelijk te maken. Dus ook mijn vriend is stilletjes aan aan het meedoen met gezonder te eten, nu hij ziet hoeveel invloed het op mijn cyclus heeft.
Ik heb het boek "De eerste 1000 dagen" van Tessa Roseboom gelezen en dat is echt een absolute aanrader als je een kinderwens hebt. 
Verder ben ik vooral veel aan het lezen over de verschillende soorten begeleidingen tijdens een zwangerschap (vroedvrouw, gynaecoloog, doela...) om te weten wat we zelf willen en de podcast Radio Mama beluister ik ook vaak. Daarin komt veel aan bod waarvan mensen zeiden "had ik dat maar op voorhand geweten"  ;-)
Ik kan nu al niet wachten tot we echt zullen starten. Toch moeilijk, eens je je zinnen erop staan (dat kwam bij mij redelijk plots, al heb ik altijd wel een kinderwens gehad) om er een dag niet aan te denken. Maar in onze huidige situatie past het gewoon nog niet goed genoeg met ons huis en werk om er met onze volle aandacht voor te gaan en dat zal het na de zomer wel zijn ;-)
Vlak voor we zullen starten zal ik ook naar de huisarts gaan voor een bloedonderzoek, en binnen een tweetal maanden start ik (en ook mijn vriend) met foliumzuur. Ook voor mannen is dit nuttig om te nemen, heb ik gelezen.
 
 
 
Oh interessant wat je allemaal zegt! Ik ga het boek en de podcast ook eens opzoeken. En idd leuk om van gedachte te wisselen hier.
Ik las dat ook van foliumzuur (en zink geloof ik) voor mannen. Zou het fijn vinden als mijn vriend dat ook wilt. Dan heb ik toch het gevoel dat we het direct een goede kans geven. Ik ga het er nog eens met hem over hebben, maar ben er sowieso wat meer mee bezig dan hem en wil er dan niet constant hem mee bestoken.
En gewoon een preventief bloedonderzoek, wist niet dat ze dat deden? Ga ik misschien ook vragen dan.
Ik herken het ook dat het moeilijk is om er niet elke dag mee bezig te zijn. Ik hou mijn cyclus en symptomen nu bij in 2 apps zodat wanneer we er mee beginnen ik wat kan vergelijken enz. 
Mijn cyclus lijkt voorlopig vrij regelmatig( rond nieuwjaar gestopt met de pil sindsdien 33/35 dagen en vermoed deze keer terug iets korter.) Ik had ter voorbereiding van mijn afspraak bij de gyn ovulatietestjes gedaan zodat ik het kon vragen als me daar iets vreemd bij leek. Maar deze liepen op rond de datum dat ik verwachtte. Bij het gynaecologisch onderzoek zag ook alles er prima uit dus heb nu al iets meer  vertrouwen er in dat het vlotter kan lukken ( had vroeger altijd schrik dat het enorm lang ging duren) hoewel een kennis van me enorm regelmatig is en het daar ook nog niet gelukt is na ruim een jaar... 
 
 
Ja ik wil ook de omstandigheden zo optimaal mogelijk maken nu, zodat we op het moment dat we echt beginnen een hele goede kans maken om heel snel zwanger te zijn. In mijn omgeving immers ook al gehoord dat het soms echt wel lang duurt, dat willen we zoveel mogelijk uitschakelen natuurlijk..
Mijn gyneacoloog stelde zelf bloedonderzoek voor alvorens we zouden starten, omdat ze bij eventuele complicaties dat dan wel kunnen gebruiken ofzo (de toestand voor de zwangerschap). 
Ik heb nu ook ovulatietesten besteld om meer zicht te krijgen op de eisprong zelf, want die had/heb ik niet altijd vroeger en die hebben we natuurlijk wel nodig :p
Mijn slijmverandering houd ik ook in de gaten om daaraan mijn cyclus te leren herkennen.
Zo hoop ik dat ik mijn cyclus helemaal ken tegen dat we beginnen en we het dan zonder testen e.d. kunnen doen, zodat er niet te veel druk meer op staat en de stress ook niet te groot wordt als het na de eerste maand niet zou lukken. Want stress is blijkbaar ook een niet te onderschatten factor om niet zwanger te raken. Ik heb er dan vertrouwen in dat mijn lichaam de vorige maanden werkte zoals het hoorde en het dan erna (na eventueel een eerste mislukte maand) ook wel zal doen. Dat houd ik me nu voor althans ;-)
Al denk ik dat de zomer en hopelijk versoepelende corona maatregelen wel voor wat meer afleiding zullen zorgen en ik er dan automatisch niet meer dagelijks meer mee zal bezig zijn (hopelijk).
 
 
Terug
Bovenaan