Starten nazomer 2021 (of na coronavaccin) en preconceptie zorg

Ja idd dat is de reden waarom mijn gynaecoloog deze foliumzuur aanraadde, wordt dan beter opgenomen ofzo. 
Ja daar hebben jullie ook wel gelijk in. Ik ga voor mezelf wat zien dat als ik echt een wijnavondje heb met vriendinnen ik de rest van de week zeker niets drink enz het zo wat in evenwicht hou. Of bv als restaurants openen wel een aperitiefje maar daarna niet nog een fles wijn delen ofzo.  En inderdaad vanaf het echt proberen niet in tweede deel vd cyclus drinken. Het feit dat we er al bewust mee bezig zijn en ons inlezen zal ookal veel doen. Er zijn er genoeg die er pas op letten na de positieve test.
Tot nu toe is het bij lockdown wel nooit zo streng geweest dat partner niet in het ziekenhuis mag bij geboorte denk ik? Ik heb toch de voorkeur voor ziekenhuis, toch een paar te spannende verhalen gehoord. Maar idd bepaalde interventies gebeuren te snel dat heb ik ookal gehoord. 
 
Ik heb mezelf beloofd, na zo een ellendig coronajaar, van de komende zomer ten volle te genieten als we onze vrienden en familie eindelijk deftig kunnen terugzien en dat ik daarom ook nog niet ga bezig zijn (op die momenten) met heel hard op te letten. Ik houd voor mezelf zo wat de 80/20 regel aan: 80% van de tijd opletten op voeding en alcohol, en 20% van de tijd maakt het niet uit ;) Dat helpt wel om niet té streng te zijn voor mezelf en zo zal ik het maximale uit de zomer te halen ;-)
 
Ik heb ook zo wat schrik, gezien we zo wat in de leeftijd zitten van kinderen krijgen, dat na zo een coronajaar zonder feestjes, als je dan op een feestje bewust alle alcohol en voeding afslaat, dat ze dan direct al gaan denken: die is zwanger/probeert zwanger te raken. En dat zou me ook veel stress geven, want ik wil het zo graag tussen ons twee houden (en op dit forum haha) tot het echt raak is. Dus dat is voor ons nog een voordeel dat we pas in de herfst zullen starten. Die druk van die feestjes is dan al grotendeels weg. 
Ik vind dat wel jammer, die sociale druk, en mijn vriend heeft daar duidelijk minder last van, maar ja. Allez, het is niet dat we door de sociale druk er nu aan beginnen, het zal al altijd zo in ons hoofd van rond die tijd, maar wel jammer met zo die feestjes enzo dat er direct zo onuitgesproken veronderstellingen en daardoor druk wordt gelegd.
 
Ik heb wel al verhalen van kennissen wiens vrouw corona had en alleen is moeten bevallen, zonder de partner erbij. Of dat de papa wel bij de bevalling was, maar door dan later een risicocontact niet meer terug in het ziekenhuis mocht, dus dan mist die volledig de eerste dagen met zijn kindje :'(
 
 
Ja dat is inderdaad wel het voordeel van na de zomer beginnen, je moet dan niet naar een bbq of minder vaak terrassen. 
 Dat is wel echt heel erg ja, alleen bevallen. Ik hoop dat we ons daar geen zorgen over moeten maken. Mijn vriendinnen die tijdens lockdown periode zijn bevallen zijn dan wel de periode voor hun uitgerekende data extra voorzichtig geweest om zo'n scenarios te vermijden, maar dat kan natuurlijk niet altijd owv werk ofzo.  
 
Ik begin vooral in de omgeving te zitten waarin onze vriendengroepen kinderen beginnen krijgen en dan betrap ik me er zelf ook wel wat op dat ik er meer over nadenk: zouden die al en zouden die al ermee bezig zijn xp Ik verwacht bv. van een aantal mensen nog wel komende maanden wat aankondigingen, maar ik kan er ook compleet mis in zijn natuurlijk ;)
En sommigen zijn daar ook best heel open over eigenlijk, wanneer ze eraan beginnen of dat ze bezig zijn. Dan hoef je op feestjes natuurlijk niet met smoesjes te komen xp Maar ik houd het liever voor ons twee, het zou me veel stress geven als anderen het al wisten dat we probeerden en zij dus ook na enkele maanden een bepaald nieuwtje zouden verwachten. Als we het dan nog niet kunnen geven...
Maar aan de andere kant hoop ik heel erg dat alles snel zal gaan natuurlijk. Ik begin deze cyclus met ovulatietesten, gebruiken jullie die?
Voor mij wel relevanter natuurlijk, gezien mijn pcos, om te ontdekken of ik maandelijks mijn eisprong heb. Het is natuurlijk dubbel want hoe meer ik meet en mijn cyclus bijhoud, hoe meer je je er zorgen kan over maken ook natuurlijk. 
Wij verhuizen binnenkort en dat heeft bij mij ook wel de wens doen vergroten. Hoe meer dat concreter werd, hoe meer mijn kinderwens groeide, door het zien van ons huis (grote verbouwing) dat alsmaar beter wordt, en waar een babyparkje mooi zou staan xp
Heb je al je tweede vaccin gehad? Veel last van gehad?
 
Het boekje al uitgelezen? Wat vond je ervan?
 
Ja dat een aankondiging verwachten herken ik wel. Kennis van me zei vorige zomer al een half jaar bezig te zijn dus voor haar hoop ik echt dat we snel goed nieuws horen! Of zo inderdaad van sommige mensen afvragen of ze er mee bezig zijn. Laatst zei een vriendin van me enkele keren af en de keren er na dronk ze niks. Maar bleek een heel andere, medische reden te zijn helaas. 
Tegen sommige vriendinnen kan ik wel soort van open zijn, als in zeggen dat we wat gezonder willen leven om er binnenkort aan te beginnen. Maar bij anderen liever niet. Ik hoop dat ik op mijn werk het ook niet half moet zeggen. (bepaalde zaken in mijn job worden dan afgeraden om te doen, maar normaal behoren die niet tot mijn taken). Ik zou het toch ook leuker vinden om het goede nieuws als een soort verrassing te brengen en dat niet iedereen  zegt: haha dat zagen we aankomen.
Ja ik heb al 2 cyclussen ovulatietesten gebruikt (van s ensitest). Ik hou ze ook bij in de app premom. Vond dat ook handig ter voorbereiding van mn gyn. controle. Moest ik iets raar opmerken kon ik dat dan vragen. Heb wel gehoord dat bij pcos ze soms verkeerde resultaten geven owv hormoonwaardes (sneller een streep tonen). Hoe heb jij ontdekt dat je pcos hebt?
Ik hou ook mijn temperatuur bij. Maar het is wel zo hoe meer je meet, hoe meer je er ook mee bezig bent. Voorlopig lijkt het wel altijd 'volgens het boekje' te verlopen bij mij, dus dat is wel geruststellend. Bv vandaag moest ik ongesteld worden en merkte gisteren direct dat mijn temperatuur zakte. Ik probeer ook bij te houden wanneer ik andere klachten heb ook als het op een random moment in mijn cyclus is zodat ik ook weet dat het niet altijd hormonaal hoeft te zijn.
 
Oh zo leuk binnenkort verhuizen! Ik snap helemaal dat je dan begint te dromen. 
Mijn tweede vaccin is pas voor begin mei. Pff vind het de laatste week wel weer heel deprimerend, al die tegenvallers qua vaccinatie, leveringen, bijwerkingen. We zijn er nog niet vanaf..
Nee heb het nog niet uit, maar zeker interessant! Ook goede  duidelijke vergelijkingen. Om een of andere redenen doet het me soms denken aan het boek factfulness, volgens mij de schrijfstijl en theorie op een heel bevattelijke manier uitleggen. 
 
Ik heb ook 1 vriendin die onlangs zelf haar eerste kindje kreeg, die wel weet dat we ermee bezig zijn, maar ik weet dat ik haar volledig kan vertrouwen met dat nieuws. En het is ook wel fijn om iemand van dezelfde leeftijd te hebben bij wie ik met mijn vragen en bekommernissen terechtkan.
 
Ik gebruik de app MijnKalender, en wat ik ermee doe is mijn cyclus aanduiden natuurlijk, ook idd ovulatietesten aanduiden en indien van toepassing wat symptomen invullen. Ik kan ook een overzicht bekijken van mijn cycluslengtes de voorbije maanden. Verder doe ik er niet echt iets mee. Is jouw app gelijkaardig of doe je er meer mee?
Temperaturen ga ik gelijk niet mee beginnen, heb gehoord dat je dan wel heel precies op zelfde tijdstip moet doen en dat dat soms zo weinig verschilt in temperatuur (en je temp sowieso wat schommelt). Lukt dat bij jou wel goed, dan?
 
Ik gebruik sinds deze cyclus ook de testen van Sensitest! Ben benieuwd. Heb idd gelezen dat met PCOS deze soms niet helpen omdat er altijd een verhoogd LH hormoon te vinden is. Maar bij 50% van de vrouwen met PCOS zou het toch lukken om de piek hiermee te vinden blijkbaar, laten we hopen ;-)
Ik heb dus de voorbije twee dagen twee (heel) lichte streepjes gehad, en ik verwacht één van komende dagen mijn eisprong, dus dit kan nu nog wel. Ik hoop toch dat het deze week eens een donker streepje is ook :) En indien niet, dan weet ik ineens ook dat het wellicht moeilijk wordt met ovulatietesten te gebruiken. Ik ga dan zeker nog wel enkele cyclussen verder testen, we zien wel.
Ik heb niet "officieel" de diagnose van PCOS gekregen, maar in januari bij gynea geweest (voor iets anders) en dan wel kinderwens voor eind dit jaar uitgesproken, dus daarom echo genomen. Daar waren veel cystes te zien en in combinatie met mijn (toen nog) lange cyclussen sprak ze het wel uit dat ik daar mogelijks aan kon lijden, maar ze daar hormoonbehandelingen voor hebben. Ik schrok wel serieus, want we zijn nog lang niet bezig en ze had het al over extra hulp nodig hebben. Daarom veel beginnen surfen (gelukkig had ik dus dat bezoek gehad bij de gynea als aanleiding) en al heel erg veel gelezen. PCOS kan je met voeding en supplementen heel goed "bestrijden" blijkbaar, dus vandaar dat ik er nu al zo mee bezig ben, voor we echt starten. Dan heb ik nu nog niet de stress van "deze ronde mogen we niet missen!" 
Mijn cyclus is ondertussen (na +/-3 md) al veel regelmatiger geworden, enkel door voeding, dus ik zie dat als een bevestiging dat ik goed bezig ben ;-) En afhankelijk van de ovulatietesten resultaten, zal ik ook supplement nemen (DCI, natuurlijke stof waar vrouwen met PCOS blijkbaar vaak een gebrek aan hebben) die de ovulatiefrequentie ferm kan doen toenemen. (En het is ook wel prijzig, maar ja als je daarmee de hormoonbehandelingen kan besparen is het natuurlijk heel fijn).
 
Heb jij in je vruchtbare periode altijd zichtbaar vruchtbaar slijm? De laatste keer dat ik het heel erg had was in december (ik had daarvoor nooit de link gelegd met vruchtbare periode/eisprong, vond het eerder abnormaal, maar dat was het dus niet haha), maar in jan en feb niet en in maart enkel bij afvegen klein beetje soms. Maar van een vriendin hoorde ik dat zij helemaal niet aan haar lichaam kan weten of ze een eisprong had, dus blijkbaar zijn er vrouwen die dat slijm niet echt merken. 
 
Ik hoop ook dat ik ten laatste na de zomer mijn vaccins heb gehad... 
Ja het boekje leest makkelijk in aparte hoofdstukken hé, vind ik wel handig.
 
 
Ik denk dat de app dan vergelijkbaar is, geeft ook grafiekjes, overzichten van de verschillende fases enz heel handig vind ik. Het geeft bv ook info of je een snelle piek hebt of niet qua LH. Het slijm kan je er  ook in bijhouden. Ik merk het een beetje, maar denk dat het ook is  omdat ik er die periode zo op let. Eerst had ik enkel de app clue maar daar miste ik het grafiekje. Maar clue voorspelt bij mij wel al telkens exact juist.
Temperatuur lukt echt goed bij mij ja, het verschil is niet enorm maar de app maakt dan een grafiek met een soort  middellijn en dan zie je mooi dat voor ovulatie alle temperaturen er onder zitten en er na er boven. Was bij mij deze keer 36,4 en zat voor mijn ovulatie nooit er boven en er na nooit er onder. Ik neem mijn temperatuur als ik wakker word.
Snap dat je schrok van het nieuws over de cystes, knap dat je het al zo hebt kunnen bijsturen door middel van voeding. Hopelijk werken de ovulatietestjes goed, ik merk dat het bij mij altijd een korte piek is dus moet sommige dagen echt meermaals testen. Dan is het bv sochtends een middelmatige streep namiddag piek en volgende dag weer licht.
 
Ik ga dan misschien ook een tweede app gebruiken. Want deze voorspelt nu met mijn nieuwe cycluslengtes nog niet echt correct denk ik. Dus een combinatie van de twee zal altijd wel een betere schatting geven.
Aha, interessant om weten dat je soms meermaals per dag ovulatietest doet en dat je piek dus heel kort is. Zot hoe dat dan in een paar uur kan veranderen. Heb je dan ook soms helemaal geen streep? 
ik had eergisteren een iets duidelijkere streep dan gisteren, maar als het vanavond weer heel licht is, zal ik hem misschien ook gemist hebben!
En heb je het gevoel dat je emotioneel anders bent rond je eisprong of menstruatie?
Ik ben er nu op beginnen letten en vorige menstruatie (1 a 2d ervoor) was ik heel emotioneel gevoelig. Maar dat had ik dan net in december ook toen ik rond mijn eisprong zat (maar toen was ik dus nog niet met die PCOS bezig). Maar geen idee of ik het me soms inbeeld dat het aan de hormonen ligt. Al was het dus deze keer heel duidelijk dat ik mijn regels kreeg vlak erna. Benieuwd of het eind deze maand ook weer zo zou zijn. Het lijkt me eerder logisch dat je rond je eisprong je anders gaat voelen omdat je hormonen dan ten volle actief zijn, al voel ik deze periode niets speciaals op dat vlak, maar rond je menstruatie zijn er dan weer andere hormonen aan het werk zeker, die misschien voor die emtionele instabiliteit zorgen... ik weet het niet ;) 
 
 
Terug
Bovenaan