Straffen???? Wat doen jullie??

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden,

Wat doen jullie aan straffen?

Wij zeiden altijd als Myrthe iets deed wat niet mocht, NEE en na 2x zetten we haar ergens anders in de woonkamer. Of gingen haar afleiden met ander speelgoed.
Maar het helpt niet meer.
Als ik haar ergens anders neer zet en nog eens NEE zegt komt ze huilend/krijsend achter me aan, om vervolgens weer te doen. Ja consequent blijven snap ik en doen we ook. Maar zij is al echt aan het uitproberen en ik heb het idee dat we wat strenger moeten worden om onze punt duidelijk te maken.

Zo kan zij uit een beker drinken, alleen ik durf het niet te geven want als zij niet meer wilt drinken gooit ze haar drinkbeker door de woonkamer. Of gaat er keihard mee op de tafel slaan. Nee zeggen en afpakken werkt niet.

Ik vind haar te jong voor de hoek, maar weet ook niets beters. Want de box en kinderstoel, is haar eigen plekje die ze ook zo moet blijven beschouwen. Niet dat ze daar een hekel aan krijgt omdat ze het associeert met straf.

Het vervelende is, is dat ik het idee heb dat ze het dondersgoed weet dat het niet mag. Ik kan niet uitleggen waardoor ik dat denk, dat is meer haar lichaamstaal waaruit ik opmaak dat ze weet dat ze iets stouts doet.

Pfff ik werk met kinderen, maar heb daar nooit moeite mee die een keer op een stoel te zetten (ze zijn ook wat ouder) maar als  Myrthe dan boos huilend achter me aan komt, breekt mijn hart

Liefs Reneke

hoi reneke

ik heb tessa net voor de eerste keer op de gang gezet met de deur dicht.
wij hebben wel een heel groot raam in de tussen deur zitten dus dat scheelt misschien.
maar het werkt perfect.
ze huilt nooit maar als ze daar zit kan ze wel 2 minuten door huilen en daaraan merk ik dat ze weet dat ze iets doet wat niet mag.
en als ze weer iets doet en na 2 keer waarschuwen gaat ze gewoon weer naar de gang.
nou volgens mij weet ze het na 2 keer al donders goed.

succes

gr shirley

Hiiii!

Ik kom van een ander forum maar wilde toch even reageren. Toevallig kreeg ik pas een artikel in mijn handen gedrukt over de nadelen van de time-out. Oftewel het apart zetten van je kind wanneer het na waarschuwen niet luistert. Waar het op neer kwam is dat je kind daarmee leert de communicatie te verbreken wanneer er onenigheid is en dat aandacht een handelswaar is dat ingezet kan worden als machtsmiddel, daar vond ik wel iets inzitten....
Hun advies was, hou je kind bij je, en leer het vaardigheden aan die een conflict oplossen, hou je kind bij je en vergeet niet dat huilen een functie heeft: het verminderd de stress, want stresshormonen worden erdoor afgescheden... (niet dat ik een voorstander ben van laten huilen, maar als een peuter zijn frustratie moet uiten, dan moet dat ook mogen).

Iniedergeval, is het normaal dat jonge kinderen iets blijven doen wat niet mag, ze hebben nog geen zelfbeheersing en dus is het een leeftijdsadequate reactie.... En natuurlijk wordt het een spelletje voor ze iedere keer dat jij reageert....

Ik heb ook geen oplossing maar misschien heb je iets aan deze informatie. Als je kindje met haar beker gooit, zou ik van tevoren een handoek op de grond leggen en het gedrag negeren. Probeer dingen waar ze neit aan mag zitten buitne haar bereik te houden dan hoef je er ook niet steeds iets van te zeggen?

Suc6 xx

ps congruent is belangrijker dan consequent!!

(Wanneer er zowel non-verbaal als verbaal de zelfde boodschap wordt uitgezonden is er spraken van zogenaamde congruente communicatie.)

Hallo marinha

Ik ben het niet eens met je er zit wel wat in maar je geef ze straf op dat moment en dat is apart zetten. En als je ze apart heb gezet neem je ze later bij je en dan ga je praten waarom ze apart werden gezet . Op dat moment leg je ze ook uit dat ze iets fout doen en ook waarom het fout is. Dus er is zeker communicatie en als je kind een driftkikker is hebben ze zeker die time out nodig want het moment dat ze ploffen kan je ze niks vertellen echt niet. Op dat moment moet je ze laten razen tot ze uitgeraasd zijn.
Dit is mijn mening en ervaring maar een kind van 14 maanden kan je nog niet zo straffen als een kind van 3 en een half. Als mijn jongste iets doe dan zeg ik stout mag niet want die beseffen nog niet zoveel als een ouder kindje wel wat en voor hun is het wel degelijk een spelletje.Mijn oudste gaat of in de gang of op de bank of zijn kamer. Dan is het wel machtstrijd momenteel maar ze weten dan dat hun ouder toch wel degelijk het bepalen wat gebeurt en niet hijzelf. Dan later komt hij bij mij zitten en dan praten we erover en dan bied hij zijn excusses aan en hebben we weer een kroelmoment en dan zeker weet hij het wel.
Sorry Reneke maar dit moet ik even kwijt aan mijn voorganger en voor kind van 14 mnd te straffen vind ik moeilijk maar ik zeg altijd wel stout dat mag niet.
groetjes lisette

Hoi,

Wat betreft alles weg halen waar ze niet aan mag zitten....

Stel dat ik dat zou doen (iets waar ik geen voorstander van ben) en zij leert dus niet het woordje NEE. Dan wil je op visite met kind want die hoort erbij natuurlijk. Moet ik dan eerst daar naar binnen en aan de gastvrouw vragen alles weg te halen waar een kind niet aan mag zitten?
Nee zij is mijn verantwoordelijkheid vind ik, dus als we ergens anders komen moet zij weten dat als ik NEE zeg dat ze er dan niet aan mag zitten.
Ik weet dat uitproberen bij de leeftijd hoort, dat doen ze nog als ze 18 jaar zijn, dat zit gewoon in de mens.
Maar ik vind belangrijk dat ze ook leert dat niet alles mag, zodat als je haar een keer meeneemt ergens heen ze zich daar ook kan aanpassen. Want ik vind niet dat men zich moet aanpassen aan gezinnen met kinderen, maar kinderen net zo goed moeten leren aanpassen aan de regels van anderen.
Dat even terzijde.

Het idee van kind geen straf geven maar mee communiceren heb ik vaker gehoord. Helaas is mijn ervaring dat dat niet altijd werkt, tot hoever kan je daarin gaan?
Ik heb namelijk op een kdv gewerkt waarin ze deze methode hanteerde, maar er waren een paar kinderen waarbij dit absoluut niet werkte.
Prima idee hoor, maar waar trek je de grens en wat is dan jouw tip om met een meisje van net 12 maanden te communiceren die nog geen woord praat?

Over in de gang zetten, haha wat grappig dat ze het toch wel door had. Vandaag was Myrthe natuurlijk heel lief, dus hoefde nog niet heel streng te doen haha.
Hoe voelde je jezelf erbij?

Liefs Reneke

heyhey

ook ik ben het niet eens met marinha (of tenminste, wat er in dat boekje stond).
nathalia weet dondersgoed wat ze wel en niet mag, en als ze iets doet wat niet mag, gaat ze bij mij toch echt de hoek in.
ik denk niet dat dat slecht is voor haar. ze moet gewoon leren dat ze bv niet met eten mag gooien. luistert ze niet, gaat ze de hoek in.
ik loop dan weg (ga om het hoekje staan kijken hihi) en als ik haar weer kom halen, na een minuutje ongeveer, dan ga ik op mn knien zitten en dan geeft ze een kroel en een kus en dan is het weer goed.
wij gebruiken idd niet de box als strafhoek.
de box is gezellig, een plekje waar ze even alleen kan spelen.

wel lastig dat myrthe je zo aan het uitproberen is.
op een gegeven moment weet je ook niet meer wat je moet doen he.
nathalia heeft ook zo'n leuke periode gehad.
maar ja, ik bleef toch consequent en door blijven zetten.
je mag niet met drinken gooien, doe je dat wel, ga je de hoek in.
daarna toch weer een slokje drinken geven.
ze zal het toch moeten leren, om goed te drinken, zonder dat ze het op de grond gooit.
doet ze het weer (of een poging tot) weer de hoek in.
t is even doorbijten, maar op een gegeven moment weet ze echt wel; he, mama wordt boos op mij als ik dat doe, dat doe ik niet meer!

heel veel succes!

liefs, do

quote: tante reneke reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('30-03-2009 18:13:25'));

Hoi,

Wat betreft alles weg halen waar ze niet aan mag zitten....

Stel dat ik dat zou doen (iets waar ik geen voorstander van ben) en zij leert dus niet het woordje NEE. Dan wil je op visite met kind want die hoort erbij natuurlijk. Moet ik dan eerst daar naar binnen en aan de gastvrouw vragen alles weg te halen waar een kind niet aan mag zitten?
Nee zij is mijn verantwoordelijkheid vind ik, dus als we ergens anders komen moet zij weten dat als ik NEE zeg dat ze er dan niet aan mag zitten.
Ik weet dat uitproberen bij de leeftijd hoort, dat doen ze nog als ze 18 jaar zijn, dat zit gewoon in de mens.
Maar ik vind belangrijk dat ze ook leert dat niet alles mag, zodat als je haar een keer meeneemt ergens heen ze zich daar ook kan aanpassen. Want ik vind niet dat men zich moet aanpassen aan gezinnen met kinderen, maar kinderen net zo goed moeten leren aanpassen aan de regels van anderen.
Dat even terzijde.

Het idee van kind geen straf geven maar mee communiceren heb ik vaker gehoord. Helaas is mijn ervaring dat dat niet altijd werkt, tot hoever kan je daarin gaan?
Ik heb namelijk op een kdv gewerkt waarin ze deze methode hanteerde, maar er waren een paar kinderen waarbij dit absoluut niet werkte.
Prima idee hoor, maar waar trek je de grens en wat is dan jouw tip om met een meisje van net 12 maanden te communiceren die nog geen woord praat?

Over in de gang zetten, haha wat grappig dat ze het toch wel door had. Vandaag was Myrthe natuurlijk heel lief, dus hoefde nog niet heel streng te doen haha.
Hoe voelde je jezelf erbij?

Liefs Reneke

hey reneke

lee snet je stukje :D
met een kind van 12 maanden comminuceren is eigenlijk niet moeilijk.
jij kan aan haar gezichtsuitdrukkingen zien hoe ze zich voelt, maar zij kan dat ook aan jou zien.
als jij boos ben, frons je je wenkbrauwen, ben je blij, dan lach je.
een kind heeft dat heel snel door hoor.
ik heb 1 keer met mn vinger gewezen en toen gezegd, dat mag je niet doen.
de keer daarna toen nathalia iets deed wat ze niet mocht, stak ze gelijk haar vingertje al in de lucht.
ze weet het dondersgoed hahaha.
t zijn kleine pestaapies.
over dat nee zeggen geef ik je gelijk.
je kan niet vragen of mensen eerst hun huis leeg willen halen omdat jij op visite komt met een kind dat overal aanzit wat niet mag.
nee is nee.
en wat thuis niet mag, mag bij anderen ook niet.
nathalia zit dikwijls op de mat als ik bij mn moeder op visite ben.
nou moet ik zeggen dat ik daar toch iets makkelijker in ben dan thuis.
thuis weet ze al waar ze wel en niet aan mag zitten, bij anderen nog niet.
maar als ik nee zeg, weet ze wel dat ze daar niet aan mag zitten.
van wie het ook is,waar ik ook ben of wat het ook is.
nee is nee.
ja, t blijft moeilijk.
en idd dat zal vooooorrrrrrlllooooppppiiiggg nog wel zo zijn hahaha.

liefs, do

Terug
Bovenaan