Hey Meiden,
Wat een lekker discussieonderwerp weer ..
Ik zit ook een beetje op de wip tussen straffen en belonen, maar ik heb gemerkt dat bij Doreen negatieve aandacht ombuigen tot positieve veeeel beter helpt. Bijv. met brood en drinken op de grond gooien. In het begin werd ik boos, mag niet, Doreen begon te huilen met als gevolg niet meer eten. Ook heb ik het brood wel eens bewaard. Ze doet het bij mij expres, om mijn "aandacht" te trekken, te kijken wat er gebeurd. Nu buig ik het om, ik pak haar knuffel konijn erbij, zet hem bij mij op schoot, een vraag of konijn ook een hapje mag. Dan geeft ze konijn een hapje en zeg ik dat ze zelf ook maar snel een hapje moet nemen. Dit helpt wel. Misschien ook maar tijdelijk, maar dat moet ik maar weer wat anders uit de kast trekken.
Ik merkte dat door haar ontdekkingsdrang, die echt vreselijk is, soms, haar heel veel negatieve aandacht gaf. Ben ik op het werk aan het proberen te stimuleren en negatief gedrag om te zetten naar positief, ga ik thuis de mist in. (vond het wel herkenbaar Reneke...).
Ik ben eens op gaan letten wanneer ze dat doet en ben er achter gekomen dat ze nu vooral dingen doet niet niet mogen wanneer ze moe is. Ze weet ook dondersgoed dat het niet mag want ze knikt eerst nee.... Als ik zeg, wat zegt mama dan? Knikt ze nee.. Meestal helpt afleiden wel of samen een boekje lezen. Straffen vindt ik nog moeilijk omdat ik het haar niet goed genoeg uit kan leggen. Als ik boos kijk en nee schudt, weet ze dat het niet mag. Maar liever voorkom ik het door haar af te leiden als ze op haar doel af gaat. Maar moeilijk is het wel.
Vind het zelf nog erg een dilemma!
Liefs Karlien