Straffen???? Wat doen jullie??

Ja, die Myrthe van jullie, da's een pittigerd, hoor! Voor zover ik heb kunnen lezen!
Ik zou ook niet vrolijk worden van bekers (met inhoud) die door de kamer vliegen. Gelukkig is Leah nog niet zover dat ze dat allemaal doet...... (nou ja, eigenlijk wel, maar ze krijgt haar drinken nog in een flesje of afgesloten beker.... Ook haar speentje vliegt met een boog uit bed, als ze echt niet wil slapen). Maar qua karakter is ze verder redelijk mild (als ik het vergelijk met bv mijn oudste).
Tja, qua aanpak is het toch veel uitproberen wat het beste werkt bij haar. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander weer helemaal niet. Dat is zelfs in hetzelfde gezin zo, dat je een verschillende aanpak per kind moet hebben.
Best even een pittige fase, met al dat boevengedrag..... hihi! Leuk, maar vermoeiend!
Leah heeft hier nu de beenhangfase; volgens mij heb ik eerder gelezen dat Myrthe daar ook last van had. Poeh, kan soms geen stap verzetten of er hangt wel iemand in de 'til mij op' houding aan mijn been.....

Hoi Reneke,

Op deze leeftijd is de drang om dingen toch te doen groter dan het verbod, buiten dat vergeten ze het verbod weer zodra mama uit het zicht is, wat jij doet is eigenlijk op deze leeftijd het beste: duidelijk nee zeggen en afleiden door ergens anders neer te zetten met bijv een leuk speeltje.
Verder zou ik bij bijv het drinken erbij blijven zitten en op het moment dat ze dreigt te gaan gooien het glas afnemen en haar ergens te spelen zetten, zeg dan ook elke keer hetzelfde, je wilt gaan gooien maar dat mag niet met drinken.
Het is gewoon heel moeilijk en het ergste is dat blijft nog wel even zo..haha

Veel succes in ieder geval.. Gr MJ

Hihi ja het zijn spoken af en toe...

Vanmiddag wilde ze niet gaan slapen (terwijl ze wel heeel moe was) heeft ze weer iets nieuws ontdekt...
Heel hard gillen. Zo hard dat ik bang was dat de buren de kinderbescherming gingen bellen haha.
Haal ik haar uit bed en zoals gewoonlijk is het stoeien om haar een schone luier om te doen. Dus ik NEE zeggen en mijn boze blik aan het oefenen. Moet ze erom lachen!
Tja blijf dan maar eens boos....

@MJ, beker afpakken doe ik al. Kan misschien inderdaad haar dan ook ergens anders neerzetten met speeltje en zeggen waarom.

Het allermoeilijkste vind ik het duidelijk boos zijn tegen haar. Zoals net geschreven kan ik blijkbaar niet boos kijken hihi.
En ze heeft al door dat als ik boos ben (dus NEE zeg) en ze heel hard gaat huilen, ik me al weer ongemakkelijk voel.

Waarom heb ik dat nooit een probleem gevonden met kinderen op mijn werk en wel met haar?

Liefs Reneke

Hallo meiden!
Jullie kids zijn toch ook zo'n +- 14 mnd?? Ik straf Zoe nooit...... Als ze slaat dan ben ik wel verdrietig en laat ik haar mij aaien en kijk dan heel gelukkig.
Maar volgensmij snappen kinderen op deze leeftijd nog niks van straffen. En teveel nee zeggen is ook niet goed vind ik. Ze moeten juist veel ontdekken en als je niet wilt dat ze aan iets bepaalds zitten moet je dat even weg zetten totdat ze wat meer begrijpen en er voorzichtig mee om kunnen gaan. Als Zoe iets doet wat niet mag dan zeg ik gewoon rustig dat dat niet mag want anders gaat het bijvoorbeeld kapot of dat de poes boos wordt als ze hem slaat en dan zet ik haar ergens anders neer of leid haar af met iets leuks.Ik leg haar wel altijd uit als iets niet mag en waarom niet.  Ik schrik ervan dat er sommige zijn die ze al in de hoek zetten of in de gang. Dat jullie straf geven.Ik ben zeker voor de gang of stoel maar nee nog even niet hoor, wat ik heb geleerd is dat ze dat pas begrijpen in hun 2e levensjaar.Nu hangen ze alleen nog maar aan jullie, vertrouwens persoon, hun wereldje is nog erg klein en als die dan ook nog boos is.....  Ach ja ieder voor zich.  En inderdaad ik moet ook om veel ondeugende dingen lachen, kijk dan wel even de andere kant op als ik dat haal......
Veel succes met al die lekkere deugnietjes!!!
Liefs Kim

Hoi Meiden,

Hier krijgt Nynke ook geen straf ik vind het nog helemaal niet nodig ze is ook nog zo klein.
Als Nynke iets doet wat niet mag zeg ik Nee en dan luistert ze ook.
Naar mijn idee snappen ze straf krijgen ook nog helemaal niet maar dat is mijn mening.
Nou heb ik ook een heel rustig kind en heb ik nog niet meegemaakt dat ze me gaat slaan of dat ze echt heel ondeugend is.

Sterkte met jullie ondeugende kindjes.

Liefs Zonnetje

Hoi,
Ik lees met verbazing.... straffen, wat is dat? Jaaa, mijn zoon van 2,5 krijgt wel eens straf, als hij niet luistert of iets doet wat hij niet mag. Maar hier werkt positief belonen, afleiden en negeren het allerbeste.
Onze oudste heeft ik weet niet hoe lang met zijn beker gesmeten als hij klaar was met drinken.... niet dat ik dat leuk vond en iedere keer liet ik ook wel merken dat ik (wij) dat niet goed vond.... maar nu doet hij dat allang niet meer.
Maar straffen..... een kind van 13 maanden (zo oud is onze jongste zoon)..... kom op!
Meer dan NEE zeggen en hem weghalen bij datgene wat niet mag, doen wij echt niet.
Hij heeft nog totaal geen begrijp van wat mag en niet mag... en dat je kindje je aankijkt als het iets doet wat niet mag, zegt niks over begrijpen. Hij of zij weet dat je een reactie gaat geven en daar wacht hij op, want dat vindt hij/zij leuk. Het is niets meer dan contact zoeken, want dat is leuk natuurlijk.
Het ontwikkelen van een geweten duurt echt nog een héle tijd..... het is zelfs zo dat een kind nog lang niet begrijpt dat een verbod/gebod niet alleen geldt als jij in de buurt bent, maar ook als je de ruimte verlaat.
Geniet lekker van je dreumes.... straffen helpt mijn inziens echt nog niet. En wat betreft het wegzetten van dingen, hebben wij wel gedaan... gelukkig haha. Onze oudste zat overal aan.... echt overal (karakter doet ook veel) en aangezien ik geen zin had om als een commando achter hem aan te lopen hebben we veel weggezet (gelukkig hebben we geen vensterbanken). De jongste heeft deze trek veel minder. Maar straks als de derde komt in augustus moet je het jezelf ook makkelijk maken denk ik dan maar. Drie kinderen in drie jaar is een bewuste keuze, maar bij die keuze hoort ook dat je niet op alle slakken zout moet leggen.
Succes!
Groetjes, Noor mv Skip, Bo en ?

Oh ja nog vergeten haha. Onze oudste zoon kan gewoon mee naar anderen hoor. Hij zit nu hij 2,5 is echt niet meer overal aan en dat doet hij nu niet meer omdat die enorme ontdekkingsdrang, van overal aan willen zitten en willen vastpakken, hoort bij de eerste twee levensjaren!!!!

hey reneke,van176 en marina,

nathalia bleef in het begin ook niet zitten hoor, als ik haar op de mat zette.
dan zag ze dat ook als een spelletje.
maar doordat ik zo consequent bleef, weet ze nu: hey, mama is boos op mij, ik moet hier blijven zitten.(als ze weg kroop, terug zette, net zo lang totdat ze bleef zitten)
ook ik schijn niet echt een boze stem te hebben, volgens mn moeder.
het is echt niet zo dat nathalia alleen maar op de mat zit hoor.
het is een ontzettend lief meisje, met een behoorlijk pittig karakter (goh, van wie zou ze dat toch hebben hihihi)
en nathalia mag van mij aan heel veel dingen komen hoor, maar er zijn grenzen.
wat myrthe doet met haar beker, doet nathalia met haar brood.
als ze niet meer hoeft, gooit ze het op de grond (expres)
nou, er wordt bij mij niet met eten/drinken gegooid.
dus hup, stoeltje uit en hup, op de mat.
duidelijk zeggen; mama wilt niet dat jij met brood gooit! en dan loop ik weg.
na een minuutje kom ik weer in het zicht. dan komt ze op me af kruipen, geeft een kus en een kroel en dan is het weer goed.

iedereen doet het natuurlijk anders, zowel de opvoeding, als straffen enz.
en nogmaals, nathalia mag van mij ontzettend veel, maar moet toch ook leren; nee is nee.
en dat leert ze in mijn ogen toch door consequent te zijn en af en toe in de hoek te zetten.
maar ja, dat is mijn mening natuurlijk.
iedereen moet doen waar hij/zij zich het beste bij voelt.

liefs, do

Terug
Bovenaan