Terug naar op 'eigen' kracht bevallen

Dank voor de reacties. Blabla op uw reactie ga ik later dieper in.

Of ik moeder ben of niet, doet er niet toe. Ik zoek zoals al eerder aangegeven naar behoeften en ideeën voor handvatten om normaal te bevallen. Het gaat vaak mis.
Ik ben er van overtuigd dat meer dan 90% van de vrouwen in Nederland 'het kan' op 'eigen' kracht.
Geen verwijd en geen bemoeder.
De TOP 10 van de UK heb ik omgezet naar vrouwen om die handvatten aan te reiken.
In een volgende reactie zit de inhoud van enkele TOP 10 tips waarop dit weekend gereageerd is.

Graag een reactie, samen moet het lukken de TOP 10 zo aan te passen dat vrouwen er ook echt iets aan hebben.

Lieve groet,
Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

TOP tip 3 Zoek een veilige plek
Zoogdieren proberen een warme, veilige en donkere plek te vinden om te baren – en mensen zijn daarop geen uitzondering. Als u een besloten omgeving kunt vinden waarin u zich vertrouwd, veilig en zeker voelt is het zeer waarschijnlijk dat uw kansen op een normale bevalling verbeteren

TOP tip 4 Neem geen plaats op bed
Uw grootste hulpbron bij de baring is de zwaartekracht. Vanwege historische redenen en gewoonte wordt u gedwongen op uw rug te bevallen. Niet in uw voordeel dus niet accepteren. Het is van belang uzelf vertrouwd te maken met alle geboortehoudingen. Ga ze oefenen in de voorbereidingsklas, zodat u zich vrij voelt om te bewegen en zelf de diverse houdingen tijdens de ontsluiting en de uitdrijving kunt aannemen. Wanneer u zich comfortabel voelt, ga dan niet op commando een andere houding aannemen, tenzij dit medisch strikt noodzakelijk is. Staan en lopen ook tijdens de uitdrijvingsfase/het persen bevorderen het natuurlijke verloop, evenals een bad.
Een bad kan u helpen te ontspannen, uw concentratie naar het innerlijke proces te brengen en mee te stromen met de golven van de weeën. Het warme water geeft een grotere bewegingsvrijheid van het bekken en verdeelt de pijn van de weeën, waardoor deze meer hanteerbaar worden. Bevallen in warm water blijft een persoonlijke keuze van vrouwen. Zoek een begeleider die u in uw waterwens kan ondersteunen en volledig achter uw keuze staat.
Meer informatie zie www.oerbron.nl

TOP tip 8 Houdt een dagboek bij
In de zwangerschap wordt u blootgesteld aan een veelheid aan ervaringen en gevoelens en het is daardoor onmogelijk om ze nauwkeurig, waarheidsgetrouw, feitelijk te herinneren. De persoonlijke observaties zijn wel de beste leermeesters. Vooral als we erop terugkijken en ons bezinnen op hoe, waarvan en waardoor we leren. Daarom is het bijhouden van een dagboek één van de beste manieren om onze ervaringen met zwangerschap en bevalling vast te leggen. Schrijf op wat er vandaag gebeurde en hoe dat voelde en wat u ervan geleerd hebt. Kijk terug naar wat u vorige week schreef, de week daarvoor …... en zie hoe u groeit in uw zwangerschap en zelfvertrouwen.
Maak een verslag van de bevalling, beschrijf wat uw bevindingen zijn van uw bevalling en wat u hebt ervaren. Dit verslag is de handleiding bij de evaluatie van de bevalling met uw verloskundige begeleider, andere deskundigen en betrokkenen. Spreek u tijdens die evaluatie uit over uw bevindingen en ervaringen.

Beste blabla, dat is een heel heftig verhaal. Het klinkt makkelijk…..JA. Normaal en ook iets minder normaal bevallen met een fijne begeleiding valt vaak mee melden vrouwen.

Maar bij jou was dat anders. De ligging die je beschrijft komt niet veel voor (veel minder bijvoorbeeld dan een stuitligging) en is een ernstige belemmering voor de voortgang van de ontsluiting en uitdrijving.
Je hebt zoals je aangeeft ‘onmenselijke ene wee naar de andere gehad’ en dus heel veel pijn ervaren. Dat is zo bij deze ligging, helse pijnen kunnen het zijn. Goed aangevoeld Blabla.

Dat je het thuis onprofessioneel en primitief vond overkomen kan ik mij indenken, heeft ook te maken met de relatie tussen jou en de verloskundige. Heb ik dat goed?
Had je het gevoel dat je alleen gelaten bent? Werd er naar je geluisterd? Had je wel inbreng?
Hebben jullie gepraat over de zin van het op handen en knieën gaan (moest schrijf je, soort van hond op de grond gaan liggen)?
Was er een afspraak over hoelang die houding aangenomen moest worden?

Die nare ervaring moet weggewerkt worden. Dat kan door een verdiepend gesprek met de verloskundige die je begeleidde over het verloop van die bevalling en die begeleiding. In het gesprek neem je alle fase van die bevalling door. Ook breng je je gevoelens van onmacht en verdriet en ervaren pijn aan de orde.

Lieve groet, Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

hoi Tine,

Wat betreft mijn vraag of je kids heb...
ik vroeg me dat alleen af omdat ik van mening ben, dat je alleen dan je echt optimaal kan inleven in een vrouw die aan het bevallen is. Natuurlijk ligt dat ook aan de duur en zwaarheid van de bevalling. Maar je kan je...als je nog nooit bent bevallen...er geen voorstelling van maken. Je kan het wel proberen. Maar je zal het toch zelf moeten ervaren. Daarom was ik benieuwd naar hoe jij het zelf had ervaren. Als ik het goed begrijp, denk je dat 90 procent van de vrouwen zonder compicaties kunnen bevallen? Daar geloof ik niet in. Neem nu bijv de dames bij mij op zwangerschapsgym. Bijna allemaal in het ziekenhuis geeindigd. Om uiteenlopende redenen ( placenta die niet los liet...aangezichts ligging...geen helder vruchtwater...tijdens weeen dalend hartslag van de baby... na bloeding) Dat zal misschien ook toeval zijn. Maar ik denk niet (niet dat ik er voor geleerd heb hoor) dat dit voor komen had kunnen worden. Vroeger overleden er niet voor niets zoveel vrouwen tijdens de baring. Dat is nu gelukkig mede door medisch ingrijpen steeds minder het geval. Natuurlijk gaat het over het algemeen vaker goed dan fout. En gelukkig maar, anders zouden jullie snel zonder werk komen te zitten. Wat betreft jou punten: ik heb ook op de baarkruk gezeten...helaas zonder resultaat en moest er dus wel de vacuum aan te pas komen om dat mijn zoon er echt niet uit kwam. Op nacontrole bevestigde de  gyn, dat het hem verbaasde dat mijn kindje  met de vacuum er wel uit kwam (uiteindelijk dan) hij had echt verwacht dat het  een operatie zal worden.    Maar ik  vond  het opvangen van de  weeen en het persen zelf inderdaad beter zittend te doen dan liggend.  Ook heb ik heel wat uurtjes in bad en onder de douch door gebracht. Dus daar is echt wat van te zeggen! Maar uit eindelijk, als het echt te lang duurt...helpt niets meer hoor. Tenminste zo is mijn ervaring! Groetjes!

Bedankt voor je snelle reactie,

Mijn relatie met de vk was prima. Al had ik achter af dus mijn vraag tekens. Ze hebben zelfs nog contact op genomen met het ziekenhuis over  hoe het was afgelopen. Omdat zij er ook geen goed gevoel over hadden. Of er geluisterd werd? dat laatste stukje thuis is ook langs mij heen gegaan moet ik zeggen. Ik moest ongeveer een half uur zo zitten. Dus op mijn knieen en met mijn armen lager dan mijn benen op de grond. Ik kon de weeen zo erg moelijk op vangen. Kwam ook natuurlijk omdat ik al bijna 2 dagen ween had en redelijk uit geput was. En de weeen toen on de 2 min kwamen. Is deze houding om het kindje te laten draaien bekend voor jou? Het is echt niet zo dat ik anti thuis bevalling ben. Ik was er van overtuigd het thuis te gaan doen. Maar de gyn vertelde dat 75 procent van de eerste bevalling in het ziekenhuis eindigd. En ik ben van mening dat de vk mijn te lang thuis heeft laten aan modderen. Ik had idd nog een gesprek met ze moeten hebben. Heb ik spijt van. Wel hebben we het er thuis tijdens het kraambed controle nog over gehad. Maar dan ben je er ook nog niet helemaal bij. Het is nu al een poos geleden, dus laat ik het maar gaan. Ook omdat ik weet dat een 2e onder begeleiding van de gyn kom. De vk en de gyn spreken elkaar daar ook tegen trouwens. Volgens de vk kan ik rustig thuis beginnen met  de bevalling en dan samen met de vk naar het ziekenhuis omdaar samen met haar te bevallen. De gyn vond dat een belachelijk verhaal en staat er op dat ik bij een volgende al met 37 weken onder controle komt en meteen bij aandienen van de bevalling naar het ziekenhuis kom en dan met de gyn en dus niet de vk gaat bevallen. Maar goed  zo ver is het nog niet. Troost is wel dat een 2e bevalling bij altijd sneller gaat toch?  

Hallo,

Nou ik ben net 1,5 week bevallen van mijn derde kind en ik had voor dit kereltje (ruim 8,5 pond) echt een te smal bekken. Helaas bleven zijn schouders steken in mijn schaambeen en schoot hij pas na veel en snel handelen van de vk los. Het had nog geen 2 min langer moeten duren of ons jongetje had niet meer geleefd.

En ik heb bij deze bevalling veel op bed gelegen en ving de weeën heel relaxt op.
Voor mij was dit echt ideaal in combinatie met de douche, en doordat ik me fijn voelde (voor zover dat natuurlijk kan tijdens een bevalling) ging de ontsluiting ook vrij soepel.
Ik denk dus dat het allerbelangrijkste is dat je doet wat je fijn vindt en niet wat andere mensen denken dat voor jou of voor je bevalling het beste werkt.
Dat is mijn enige advies!!!

liefs Daan

Terug
Bovenaan