Terug naar op 'eigen' kracht bevallen

Dag Daan en Blabla,

Daan: een kind van 8,5 pond is een dikkerd en liggend gaat een dergelijk geboorte van de schouders minder gemakkelijk. Je bekken is wel OK. Met een 8 ponder heb je veel ruimte in het bekken nodig en dan is staan beter. Maar je lag goed en daar is ook wat voor te zeggen. Juist … volgde je gevoel en niemand had waarschijnlijk gezegd dat het niet zinnig is op je rug te liggen, dat staan en bewegen beter is. Viola, zo gaat dat dus.
De wetenschappelijke nieuwe inzichten zijn wel bekend hoor. Staan en bewegen geeft meer ruimte voor de schouders. Gek genoeg is dat al eeuwen bekend, maar wordt niet veel toegepast. We zijn erg gehecht aan liggen en de benen optrekken en drie keer persen per wee sinds 300 jaar. Niet goed dus, blijkt.

Blabla, dank voor je uitvoerige reactie. Je schrijft: ‘Mijn relatie met de vk was prima. Al had ik achteraf dus mijn vraag tekens’. Werk dat weg en ga alsnog een gesprek aan. Het helpt je om onbevangen de komende bevalling in te gaan. Na 6 maanden zijn de ervaringen met bevallen pas duidelijk en die blijven in stand. Door het verhaal grondig door te nemen komt er duidelijkheid en lucht. Het is moeite, maar waarschijnlijk een hele opluchting als de lucht boven die vervelende ervaring geklaard wordt. De beelden blijven je bij tot op late leeftijd.

Is deze houding om het kindje te laten draaien bekend voor je… vraag je? Ja, die houding gebruiken verloskundigen als de baby zich presenteert met de rug naar achter en het hoofdje met het achterhoofd naar achteren beweegt of zich bevindt. Het kan ook ruimte maken bij een aangezichtsligging. Voor een zekere tijd is het te proberen en ik lees dat ‘dat’ gedaan is. Daar is niets mis mee. Communicatie en vetrouwen is dan belangrijk. Wij hebben scholing erover georganiseerd in NL 2003 en 2004.
Maar je gyn vertelde dat 75 procent van de eerste bevalling in het ziekenhuis eindigt. Niet waar (JE GELOOFD DAT TOCH NIET?) 31% (Bais, 2004) wordt verwezen tijdens de eerste bevalling naar een ziekenhuis. Dat is in mijn ogen al erg hoog. Kan lager ook, tot 12 % zeker.

Met minder verwijzingen en daardoor minder medische ingrepen blijven jullie vrouwen gezonder en hebben minder letsel door een bevalling.

Dat arrangement waar je over schrijft is zo gek nog niet, maar dan moet je wel vertrouwen hebben in de verloskundige. Kun je een verloskundige vinden die een langere relatie met je wil aangaan en je hierin echt support? De kans is groot dat je kind dit keer goed ligt en je gewoon en vlotjes bevalt. Ik gun je dat van harte. Gewoon bevallen is een bijzonder beleving. De plaats van bevallen bepaal je zelf!!!

Dat de verloskundige en de gynaecoloog elkaar tegenspreken heeft te maken met competentie strijd. Dat is ook al eeuwen oud. Niets van aantrekken en beiden kritisch bevragen en doorvragen om gedegen antwoorden te krijgen. Hoezo…. wat dan… en hoe..... gebruiken helpt.
Je kunt het!!! TOP tip 7 toepassen.

Aandachtige vrouwen, lieve groeten, Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Bais J M J (2004). Risk Selection and Detection. A critical appraisal of the Dutch obstetric system. Proefschrift. Universiteit van Amsterdam

Tijdens mijn persweeën lag ik over de rand van het bed omdat hij al groot was ingeschat en op die manier de zwaartekracht een handje helpt. Ik lag dus niet op het bed met opgetrokken knieën. En ik had met mijn oudste dochter van ruim  7 pond ook al veel moeite ondanks hele goeie persweeën en grote perskracht.
Ik ben heel smal gebouwd (ook bij mijn bekken). En mijn man is heel groot en stevig in zijn bouw. En Jesse heeft nu nog duidelijk de bouw van mijn man.
Hij is nu in 1,5 week tijd ook alweer 450 gram gegroeit.  
Het is gewoon een reusje.

liefs Daan  

O ja, bij mijn oudste dochter heb ik op advies van de vk de ganse dag gelopen en gedoucht en gelopen.... maar die bevalling duurde 36 uur en werd na 2,5 uur persen een vacuüm pomp verlossing.
Bij de 2e heb ik niet kunnen lopen omdat de baby medisch in de gaten moest worden gehouden en bij deze bevalling heb ik gelegen tot de persweeën en deze bevalling duurde nog geen 7 uur.
Volgens mij zijn tips echt persoons gevoelig en gaat het vooral om hoe je je zelf het prettigst voelt. Ik ben na 3 bevallingen toch wel een klein beetje ervarings deskundige toch??

liefs Daan

Ladies,

Bevallen is 'echt' persoonlijk en 'echt' uniek. Steeds en opnieuw. Je bent de ervaringsdeskundige voor je eigen situatie. Intuïtie volgen is ook zo iets.

TOP tip 9 Vertrouw op uw intuïtie
Intuïtie is kennis die voortkomt uit de vele onbewuste observaties die wij doen. Uw kind groeit in u en u groeit naar het moederschap. Als u uw zintuigen gebruikt: door te voelen, te observeren, te luisteren, te ruiken en aan te raken – en aandacht te schenken aan wat dat bij uzelf en uw baby oproept– gaan deze observaties patronen vormen. Door ervaring en bewustwording gaat u begrijpen wat deze patronen u vertellen. Het aanvoelen van uw eigen behoeften en gevoelens en de behoeften van uw baby en het vertrouwen in de a.s. bevalling en uw moederschap.

Ga er voor je eigen ding te doen!!!

Lieve groet,

Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

dag tine,

als ik je eerste stukje lees en je reacties erna, krijg ik wederom een nare smaak in de mond (net als je reacties bij bevallen met te smal bekken).
Ik denk dat rondom een zwangerschap en bevalling het allerbelangrijkste is om de dames te respecteren en ieder zijn eigen weg te laten volgen. Jouw tips komen mij wat denigrerend/ kleinerend  over. Als je de reacties van de meeste moeders leest, wisten ze wel wat goed was en bij sommigen is het traumatisch verlopen door allerlei omstandigheden. Laat dat ieder voor zich oplossen en dring ons geen dingen op. We zijn geen kleine kinderen meer!!!
Ik denk dat je je wat meer op de achtergrond moet stellen en niet zo overdreven op de voorgrond!
Mira

Geachte dames,

Mijn intentie is duidelijk en meerde malen expliciet aangegeven. Ben te aanwezig en ga nu weg.
Ik werk non profit en er zijn geen andere belangen. Ja, de uwe, ik gun u een mooie spontane bevalling.

De assertiviteit die ik nu lees is geweldig, ga zo door……. ook in de spreekkamer.
Wees actief en hou controle. Vraag het hemd van het lijf, vraag door en laat u niets op de mouw spelden. Tijdens de bevalling volgt u uw gevoel en kom in flow door concentratie.
Gewoon bevallen is gezondheid, geen ziekte.

Aju, ik kan u niet verder inspireren. U kunt het zelf, ik vertrouw u .

Heel veel dank voor UW input.

Ik wens u oprecht een voorspoedige bevalling .... Happy Birth.

Met de meeste hoogachting,

Mevrouw Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Beste juf en anderen,

Die TOP 10 is wetenschappelijk onderbouwd (zie hieronder), net als mijn adviezen.
Maar zo komt het dus niet over, u wijst af.
U bent dan nu aan zet een betere TOP 10 te schrijven. Ik zie er naar uit! POSITIEF!
Kom maar op met uw eigen onderzoek naar ‘spontaan’ bevallen en tips voor as moeders.

Voor de goede orde, ik ben zeer ruim gekwalificeerd en bekwaam, BIG registratie, train professionals en ben consultant.

NOGMAALS… het lukt mij niet, u als ervaringdeskundig, te betrekken. Ik zie geen concrete opmerkingen voor de 10 TOP tips van u.

Gedag,   ik ben weg.

Tine Oudshoorn, verloskundige (vroedvrouw) en consultant.

•  Fletcher G. RCM ’campaign for normal birth’ and the NCT; helping women fight fear of     chilthbirth. Midwives. 2006;9:2:63.
•  Jonge de A, Teunissen, TA M, Lagro - Janssen T. Geen goede argumenten voor de rugligging als standaard baringshouding tijdens de uitdrijving; een meta-analyse. Nederlands tijdschrift voor geneeskunde. 2004;148:1146-50.
•  Klein M C, Sakala C, Simkin P, Rooks J P, Pincus J, Davis –Floyd R (2006) Roundtable discussion: Part 2. Why do women go along with this stuff? Birth.;33:3:245-50.
•  Oudshoorn C (2003). Bevorderen spontane bevallingen, het verhogen van effectiviteit van vrouwen door partnership. Literatuur onderzoek voor het opzetten van een quasi experimenteel onderzoek. Faculteit sociale wetenschappen, Open Universiteit Nederland.
•  RCM (2005) ‘Campaign for normal birth’. www.rcmnormalbirth.org.uk
•  Midwifery Business (2006). 10 TOP tips, ‘Happy Birth’. http://groups.msn.com/HappyBirth
•  Walsh D (2007) Evidence-Based Care for Normal Labour and Birth. UK: Routledge:Taylor & Francis Group.
•  WHO (1996). Care for Normal Birth: a practical guide. Geneve: WHO Europe.

Terug
Bovenaan