hallo,
allereerst Tine, complimenten, ik zie dat het taalgebruik heel wat leesbaarder is geworden ;-)
Mijn ervaring: ik ben twee keer in het buitenland bevallen waar ruggeprikken worden opgedrongen en keizersnedes op aanvraag worden uitgedeeld. Doordat ik uit nederland kom en me behoorlijk had ingelezen, heb ik beide weten te voorkomen. Tijdens mijn bevallingen (vooral de tweede) heb ik gedaan wat ik wilde, en op het eind bleek dat ik tijdens het persen graag op mijn rug wilde liggen, want het ging zo giga-snel dat ik niet verticaal durfde te persen. De zwaartekracht moest m.i. een beetje tegengewerkt worden. Maar ja, dat is niet bij iedereen zo.
Nou moet ik zeggen dat het wel een prettig idee was dat ik altijd om een ruggeprik kon vragen. Dat geeft ook een gevoel van controle hebben over de situatie, hoewel ik het helemaal niet wilde, en ook niet nodig had.
De situatie in NL kan inderdaad beter op sommige punten, maar het ligt nog steeds ver voor op sommige andere landen, al zullen die landen het daar niet mee eens zijn. Artsen die beweren dat vrouwen tegenwoordig zulke grote babies krijgen dat een keizersnee echt noodzakelijk is, omdat geen bekken er tegenop gewassen is, die krijg je niet aan hun verstand gepeuterd dat ze achterlopen. Die denken jusit dat ze supermodern zijn. Niet iets om blij van te worden. Ook de patienten die om keizersnedes vragen (omdat bevallen zoveel zooi geeft, omdat ze hun vagina niet willen beschadigen etc etc), die vinden zichzelf erg mondig en modern. In dat opzicht denk ik dat bevallen in NL gelukkig nog wordt gezien als iets natuurlijks.
Ik zou graag nog een keer in NL bevallen, maar dat zit er niet meer in waarschijnlijk. De derde gaat hopelijk thuis geboren worden, met een verloskundig erbij, als ik het allemaal geregeld krijg.
Groetjes,
Ellen (zwanger van nummer 3)