Thuis bevallen of in het ziekenhuis?

hoi, ik ben Manon en ik zit in 5VWO. Ik wil jullie graag een paar vragen stellen ivm een opdracht voor school:

1. (als je al een kind hebt) Waar ben je bevallen?
2. Wilde je daar bevallen? Of moest je door bijvoorbeeld complicaties naar het ziekenhuis?
3. Stel: je bent zwanger. Waar zou je nu willen bevallen? Thuis of in het ziekenhuis?

Heel erg bedank en succes met jullie zwangerschap en/of moederschap!!

Hoi Manon,

Ik heb 1 dochter. Ik wilde graag thuis bevallen. Mijn hele zwangerschap ging goed dus mocht ik ook thuis bevallen. Maar mijn bevalling begon met het breken van mijn vliezen en het vruchtwater was troebel. De baby had dus in het vruchtwater gepoept. De verloskundige kwam en onze dochter bleek in stuit te liggen.
Dan mag je dus niet thuis bevallen en moest ik naar het ziekenhuis. Daar is ze geboren met een gewone bevalling, dus geen keizersnee.
Nu ben ik 38 weken en 3 dagen zwanger van onze tweede dochter (als ze het goed gezien hebben op de echo) en ik zal dus binnenkort weer bevallen. Alles gaat weer goed in deze zwangerschap en ik hoop nu wel thuis te bevallen.
Maar je weet maar nooit.

Hallo,

Ik ben bevallen van een zoontje op 06-08-2007. De Bevalling was thuis zoals ik het graag wilde. Ik heb nooit spijt gehad van mijn keuze of enige twijfels. Heerlijk je eigen omgeving.

Na mijn bevalling moest ik door veel bloedverlies in de ambulance naar het ziekenhuis. Hier deden ze ook de hechtingen. Ik zag er altijd als een berg tegen op om in een ziekenhuis te belanden. Maar die twee nachten hebben me van die angst en tegenop zien af geholpen. Toch is er niks lekkerder dan thuis zijn.

Bij een eventuele volgende bevalling moet ik in het ziekenhuis bevallen. Ik zie er best beetje tegen op om met weeën in de auto te moeten stappen. Ik ben namelijk in 5 uur bevallen en de weeën waren best hefftig en kwamen heel snel al snel achter elkaar. En als ik daaraan terug denk . Denk ik hoe moet ik dan in hemelsnaam in de auto met die weeën, maar ach dat red het dan ook wel weer.

Groeten

Diarich

Dag Manon,

Geweldig van je om deze vraag aan vrouwen te stellen. Jij snapt het, de mening van vrouwen is meest belangrijk.

Voor wetenschappelijk materiaal moet je bij mij zijn. Ik heb veel recent materiaal hier en contact met nationale en internationale onderzoekers.
Mail maar als je dat ook zoekt.

Tine Oudshoorn, verloskundige, consultant en trainer. Midwifery Business.
midwiferybusiness@planet.nl

Hoi Manon,

Ik ben nu voor de derde keer zwanger.
Bij de eerste wilde ik al in het ziekenhuis bevallen,door complicaties (HELLP-syndroom) kwam ik in het ziekenhuis te liggen. Daar ben ik bevallen middels spoed keizersnee met 34 weken.

Door de keizersneebij de eerste mocht en mag ik niet meer thuis bevallen. De tweede zou volgens het boekje gaan en begon gewoon met weeen met 42 weken. Door dat de baby het moeilijk had kreeg ik semi-spoed een keizersnee. (Ons dochtertje heeft met hulp nog 5 dagen mogen leven)

Nu bij de derde kom ik dus sowieso weer in het ziekenhuis terecht en zal  ik weer bevallen met een keizersnee. Dit heb ik van te voren al vast laten leggen. Dit omdat ik dit niet nog een keer wil mee maken.

Succes met je opdracht. CLAUDIA

Bij mijn oudste werd ik ingeleid, toen was ik 42 wkn en 2 dgn, hij woog 4730 gram, omdat dit een zware bevalling was, zou ik bij de jongste ook worden ingeleid. En dan al rond de 37 weken. Dit is niet gebeurd, omdat ze bang waren voor complicaties bij de bevalling (bij inleiding moet vaker ingegrepen worden en er was voortaan een andere techniek om grote kindjes door de bekken te draaien). Omdat ze me tijdens de bevalling in de gaten wilden houden ben ik toen het spontaan begon met precies 40 wkn in het ziekenhuis bevallen (2 dgn later trouwens, het zette niet goed door).
Achteraf ben ik heel blij dat het een gewone, spontane bevallig was, dit vond ik lang niet zwaar als een inleiding.

Als ik nu weer een keer zou moeten bevallen, wat niet meer gaat gebeuren, dan zou ik het weer in het ziekenhuis willen.

Groetjes Sandra

Hallo Manon,

Ik ben zwanger van mijn eerste kindje. Ik moet in het ziekenhuis bevallen. Ik maak antistoffen aan tegen de schildklier. Dit zou ook bij de baby kunnen komen. Om dit reden moet er direct na de geboorte bloed uit de navelstreng gehaald worden. Ook moet er de eerste 24 nog 2 á 3 keer bloed geprikt worden bij de baby en de eerste week nog 2 á 3 keer.

Ik moet dus in het ziekenhuis bevallen én er zit een verplichte opname van 24 aan vast.

Als ik de keuze zou hebben, zou ik thuis willen bevallen. Puur omdat ik daar in mijn element ben en als ik me even niet lekker voel weet welke plekken lekker zitten/liggen etc. Maar ik wist al vrij snel dat het een ziekenhuis bevalling werd, dus ik heb me er nu al helemaal op ingesteld.

Ik neem aan dat dit voor een opdracht is op school. Ik wens je er veel succes mee!Groetjes Joke

Leuk onderzoekje, doe er graag aan mee!

Ik ben zelf in het ziekenhuis bevallen. Wilde dat en achteraf gebleken was het een goede keuze, want ik kreeg onverwacht een keizersnede. Keuze voor het ziekenhuis was op gevoel. Wij wonen zo'n 20 minuten van een ziekenhuis vandaan en in geval van nood is dat te ver (voor mijn gevoel). Ook kan je in het ziekenhuis pijnstilling krijgen en thuis niet.
Volgende keer wil ik weer in het ziekenhuis bevallen (moet nu ook wel, vanwege keizersnede, maar anders was het ook mijn keuze geweest).

Succes met je onderzoek!
Dee

Terug
Bovenaan