Thuis of in ziekenhuis bevallen

<p>Hoi allemaal,</p><p>Afgelopen week heb ik een intake gehad bij de verloskundige. Daarbij werd me de vraag gesteld of ik thuis of in het ziekenhuis zou willen bevallen (duurt nog even, ben nu 9 weken zwanger). Ik neig ernaar om naar het ziekenhuis te gaan; toen mijn moeder van mij beviel was het thuis, maar achteraf gezien was ik een veel te zware baby en had ik in het ziekenhuis geboren moeten worden met keizersnede. Een vriendin van mij is onlangs bevallen en moest ook halsoverkop naar het ziekenhuis omdat ze maar niet genoeg ontsluiting kreeg. Naast die verhalen ben ik een beetje bang voor de pijn en zou pijnstilling toch wel erg fijn vinden.</p><p>De verloskundige probeerde mijn beeld van thuisbevallen een beetje te nuanceren. Thuis zit je toch in je vertrouwde omgeving en afgezien van pijnstilling heeft de verloskundige bijna alles bij zich om ervoor te zorgen dat het kindje gezond ter wereld komt. </p><p>Nu twijfel ik dus. Ik ben sowieso van plan om mijn uiteindelijke besluit te laten afhangen van hoe het kindje zich ontwikkelt, maar ik ben heel benieuwd waar andere moeders voor hebben gekozen: thuis of in het ziekenhuis, en waarom? </p>

Ik mocht beide keren niet in het ziekenhuis bevallen en dat was achteraf maar goed ook. Een eventuele volgende keer ben ik weer medisch. Ik wilde sowieso niet thuis bevallen, omdat ik in mijn werk als op operatieassistent te veel gezien heb. Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat thuis bevallen fijn is als alles ongecompliceerd verloopt. Je eigen gedoetje.
Volg je gevoel!

Ik heb 2x voor het ziekenhuis gekozen, omdat ik me daar 'veiliger' voel. Bij mijn 1e bevalling ben ik hier ook bevallen, maar bij mijn 2e bevalling zat ik al op 8cm ontsluiting toen de Verloskundige kwam, dus werd het een thuisbevalling. Ik vond het thuis veel prettiger eerlijk gezegd. Geen 'haast' omdat de kamer weer vrijgemaakt moest worden voor een ander, je eigen vertrouwde omgeving en spullen. Maar zou het indd af laten hangen van je zwangerschapsontwikkeling. Nog tijd genoeg om te beslissen.

Ik ben in het ziekenhuis bevallen. Ook meteen tijdens de intake voor gekozen. Uiteindelijk maar goed ook want onze kleine bleek tijdens het persen klem te zitten in mijn bekken, omdat ze te vroeg gedraaid was. De weeën heb ik thuis opgevangen totdat ik 6 cm had. De verloskundige kwam om de 2/3 uur kijken hoever ik was. Eenmaal in het ziekenhuis mocht ik meteen aan de slag. Ik moest een nachtje blijven of beter gezegd onze dochter ter observatie. Hierdoor hebben wij geen tijdsdruk gevoeld omdat ze de kamer weer nodig hadden.

Thuis bevallen is rustig en fijn mits alles goed gaat. Voor een eerste bevalling zou ik dat afraden. Stel alles verloopt goed en zonder ingrepen (dat kan poliklinisch ook heel fijn zijn), dan kun je een eventuele tweede bevalling thuis doen. Zo heb ik uiteindelijk na lang twijfelen voor een poliklinische bevalling gekozen, en dat was maar goed ook, want dit werd een spoedkeizersnede.
Een heel groot aandeel van de thuisbevallingen eindigt in het ziekenhuis. Ik ken (toevallig) niemand in mijn omgeving die thuis bevallen en gebleven zijn, wel regelmatig halsoverkop naar het ziekenhuis. Ook bijvoorbeeld nadat de baby is geboren, dat lijkt me echt heel naar. 
Ik zou het risico niet meer nemen, er is soms angst voor medicalisering en overrompelt worden door medisch personeel, maar mijn ervaring is dat er heel veel mogelijk is. Ik vond mijn kamer in het ziekenhuis heel gezellig en heb een heel positieve ervaring gehad daar, had het achteraf echt niet thuis willen doen. Denk ook aan hulpmiddelen, een bed dat hoog/laag/op/neer kan, bij mij was er ook een bevalbal en een touw aan het plafond om aan te hangen (is fijn), een bevalbad op de kamer, alles netjes en schoon etc. 
Tegelijkertijd is 9 weken nog heel vroeg. Je kunt je altijd bedenken! Onthoud dat, ook op het allerlaatste moment kun je nog beslissen om naar het ziekenhuis te gaan, óf thuis te blijven. Succes en geniet van je zwangerschap :)

Doordat ik een stortbevalling had waarbij ik in zo'n 3 uur van 0 naar 10 cm ontsluiting ging, had ik geen tijd om naar het ZH te gaan. Ik wilde in eerste instantie wel in het ZH, wegens evt. Pijnbestrijding, maar dat ging dus niet meer. Bevalling was heel heftig, bij mij zeker omdat ik dus geen pauzes tussen de weeën had. Toch was het achteraf fijn, dat ik dus niet met een beurse muts in een auto hoefde te zitten. Mijn stuitje was scheef geschoten tijdens het persen (had als eens scheef gestaan, dus zwakke plek) dus ik had daar ook flink pijn.. heel fijn om dan gewoon in bed te mogen blijven liggen. Dus ondanks dat het bevallen zelf erg pittig was, was het heel fijn dat ik daarna niet direct op pad hoefde en gewoon kon uitrusten 

Ik kan mij voorstellen dat thuis bevallen prettig kan zijn als je geen complicaties hebt etc. Thuisbevallen is in de westerse cultuur wel echt iets nederlands. Ik woon in het buitenland en mijn man is geen nederlander, hij wilde ook absoluut niet dat ik thuis ging bevallen ondanks dat ik het zelf wel zag zitten. Achteraf ben ik blij dat ik in het ziekenhuis ben bevallen aangezien mijn placenta er niet uit kwam en ze deze op de OK er uit moesten halen. Als ik thuis was bevallen, had een verloskundige dit niet zelf kunnen doen en had ik met spoed naar het ziekenhuis gemoeten. 
Ik vond het zelf erg prettig en geruststellend dat als er iets met mij en de kleine zou zijn, dat er dan direct artsen aanwezig zijn om te helpen. Dat gaf mij tijdens de bevalling een goed gevoel. 
Ik heb ook vriendinnen die wel thuis bevallen zijn, maar inderdaad niet bij de 1e bevalling, zoals hier boven al werd beschreven. Na een probleemloze 1e, zijn nr 2&3 thuis gekomen bijvoorbeeld.
Succes met je keuze!

Hej,
Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Datb inderdaad een lastige keuze je blijft voors en tegens houden.
Ik weet niet waar je ergens woont, en of het hier in de omgeving misschien een luxe is.
Maar hier in Tilburg hebben we een kraamhotel dit zijn beval kamers maar dan met een huiselijk sfeertje. Het voordeel van dit kraamhotel is dat je 1 schuifdeur door moet en je meteen in het ziekenhuis staat in dien nodig.
Dit is een fijne optie als je bijvoorbeeld in bad wilt bevallen dat hebben ze daar ook dan hoef je het thuis niet op te zetten.. 
Ik zou er niet te veel mee bezig zijn nog en lekker genieten van het mooie nieuws dat je zwanger bent. 
Het kan zomaar veranderen en dat je in het ziekenhuis moet bevalling. Ik heb met 33 weken te horen gekregen dat ik een verplichte keizersnede moet. Had graag thuis bevallen maar heb me er niet al te veel aan vast gehouden en maar goed ook vind het nu al lastig genoeg te accepteren dat het thuis niet kan helaas.
Ook kan het inderdaad tijdens de bevalling blijken dat je naar het ziekenhuis moet. Daar gaat heel je bevalplan ..

Succes en geniet ervan!

Terug
Bovenaan