<p>Hoi allemaal,</p><p>Afgelopen week heb ik een intake gehad bij de verloskundige. Daarbij werd me de vraag gesteld of ik thuis of in het ziekenhuis zou willen bevallen (duurt nog even, ben nu 9 weken zwanger). Ik neig ernaar om naar het ziekenhuis te gaan; toen mijn moeder van mij beviel was het thuis, maar achteraf gezien was ik een veel te zware baby en had ik in het ziekenhuis geboren moeten worden met keizersnede. Een vriendin van mij is onlangs bevallen en moest ook halsoverkop naar het ziekenhuis omdat ze maar niet genoeg ontsluiting kreeg. Naast die verhalen ben ik een beetje bang voor de pijn en zou pijnstilling toch wel erg fijn vinden.</p><p>De verloskundige probeerde mijn beeld van thuisbevallen een beetje te nuanceren. Thuis zit je toch in je vertrouwde omgeving en afgezien van pijnstilling heeft de verloskundige bijna alles bij zich om ervoor te zorgen dat het kindje gezond ter wereld komt. </p><p>Nu twijfel ik dus. Ik ben sowieso van plan om mijn uiteindelijke besluit te laten afhangen van hoe het kindje zich ontwikkelt, maar ik ben heel benieuwd waar andere moeders voor hebben gekozen: thuis of in het ziekenhuis, en waarom? </p>