Thuis versus ziekenhuis bevalling?

<p>Hallo, </p><p style="text-align: left;">Ik vroeg me af hoe hier de meningen verdeeld zijn over thuis versus ziekenhuis bevalling?</p><p>Ik vind het nl een hele lastige keuze. Ik heb echt een hekel aan ziekenhuizen, zodra ik er binnen loop word ik al naar. Dit komt ook door eerdere ervaringen. Dit maakt dat ik zoiets heb ik wil liever thuis bevallen. In je eigen veilige omgeving, lekker thuis douchen, etc.</p><p>Alleen hoor ik zoveel verhalen om mij heen dat de bevalling thuis gestart is en ze daarna alsnog naar het ziekenhuis moest, dat lijkt me zo vreselijk. Ook is in het ziekenhuis natuurlijk alles aanwezig mocht er iets misgaan, thuis niet.. En tja, ik vraag me eerlijk gezegd ook af hoe een zooi het thuis wordt hihi, qua bloed etc.</p><p>Het is ons eerste kindje dus geen idee.</p><p>Manlief heeft uiteraard een duidelijke voorkeur voor het ziekenhuis, vooral vanuit gemak ook. Maar hij heeft er ook niet zulke nare associaties bij.</p><p>Ben benieuwd naar jullie mening! </p>

Ik heb destijds bewust gekozen voor een ziekenhuis bevalling, inderdaad vanwege de reden dat mocht er iets zijn met mij of de baby, dan direct de juiste hulp aanwezig is. Achteraf ook erg blij mee geweest, want bij mij kwam de placenta er niet uit en moest dus operatief verwijderd worden. Als ik een thuisbevalling had gedaan, had ik met spoed naar het ziekenhuis gemoeten.  Ondertussen zwanger van nummer 2 en wil zeker weten weer in het ziekenhuis bevallen. Ben nu al in week 41, dus hopelijk duurt het niet lang meer... (liever vandaag dan morgen, ben er wel een beetje klaar mee met de slechte nachten en harde buiken..).  Succes met je keuze! Er zijn trouwens ook genoeg positieve verhalen over thuisbevallingen hoor :) mijn zus heeft al haar kids thuis probleemloos op de wereld gezet!

Is er niet een info-avond in het ziekenhuis bij jou in de buurt, speciaal gericht op bevallen? Ik vond dat heel fijn, je kon ook een kijkje nemen in de kamers. Wellicht helpt het om van je nare gevoel af te komen.
Qua keuze, ik wilde graag in het ziekenhuis, gewoon voor het geval er iets mis zou gaan. En ik wilde graag in bad, en dat was thuis niet echt een optie. En inderdaad, die bloederige bende in de slaapkamer met vloerbedekking zag ik ook niet zo zitten ;)
Maar bedenk ook dat je het niet altijd van tevoren kunt weten. Misschien wil je graag thuis bevallen, maar word je medisch (al is het maar vanwege langdurig gebroken vliezen). Of wil je in het ziekenhuis, maar gaat het zo snel dat je thuis blijft. Kijk ook gewoon hoe je je op het moment zelf voelt. En bespreek je angsten/twijfels goed met je partner en met de verloskundige. Succes! 

Ik had geen medische indicatie maar moest wel poliklinisch bevallen voor het geval dat.
Echter zat ik thuis na 2 uur al op 6cm, dichtsbijzijnde ziekenhuis was vol, dus moesten iets verder rijden..
Was het spannendste autoritje van me leven. Ik voelde me weeen veranderen.. Aangekomen 10cm ontsluiting en perweeen.
Mijn eigen verloskundige heeft de bevalling gedaan. Je bent dus alleen in een andere omgeving. Ik heb het niet als vervelend ervaren maar of ik ooit bij een 2e het ziekenhuis ga halen is maar de vraag..
Vond het wel een fijn idee dat alles in de buurt is.. Ik zag vooraf op tegen de autorit naar huis met baby maar dat viel me alles mee

Ik ben thuis in bad bevallen (=weinig bloederige was!) van onze dochter. Ik vond het heel heftig maar ben erg blij en trots dat het is gelukt. Vooral ook heel fijn om gewoon thuis onder de douche te kunnen stappen en in je eigen bed te kunnen liggen. Ik had een verhoogd eenpersoons bed in de kinderkamer, als bevalbed mocht het in bad niet lukken. Daar ben ik uiteindelijk op gehecht. En dat was de kraamkamer in de eerste week. 
Ik kan je een badbevalling echt aanraden. Voor mezelf hoefde het niet per se, maar de overgang voor het kindje schijnt minder heftig te zijn. Mijn dochter was heel kalm en alert toen ze net was geboren. Ik heb haar heerlijk vast kunnen houden. Pas uit bad begon ze te huilen.
Wel is voor ons zowel het Radboud als het CWZ amper 10 minuten rijden, dat was wel een prettig gevoel. 
Veel succes met de keuze! 

Ik koos vanaf het begin af aan al voor het ziekenhuis. Ik ben zelf ook verpleegkundige en wist dus te goed wat er allemaal 'fout' kon gaan. Daarnaast weet ik uit mijn werkervaring dat het prettig is om te werken in een omgeving waarbij alles voor het pakken ligt en er genoeg werkruimte is. Als je thuis bevalt moeten ze het doen met de materialen in het kraampakket en met de ruimte die jij op je slaapkamer hebt. 
Ik heb een ziekenhuisbevalling heel goed ervaren. Ik heb de eerste helft van de ontsluiting thuis opgevangen, heerlijk in bad. De autorit naat het ziekenhuis was zwaar, maar viel me alles mee! Je hebt namelijk redelijk wat afleiding om je heen en even wat frisse lucht was heerlijk. Ook in het ziekenhuis mocht ik in het ontsluitingsbad. Je hebt een eigen bevalkamer met alles er op en er aan. Ik voelde me daar erg prettig bij.
Na de geboorte konden wij binnen 2u weer naar huis en dat is heerlijk. Ik heb in het ziekenhuis lekker kunnen douchen en thuis dus geen rommel daarvan gehad. Daarnaast kwam ik in een heerlijk schoon en opgeruimd huis thuis en kon zo mijn schone bedje in met manlief en zoonlief (ik had toevallig de dag ervoor alles nog gepoetst en gewassen)!
Het is en blijft jouw keuze! Beiden zijn goed! Je moet vooral kiezen waar jij je goed bij voelt!

Ik koos vanaf het begin af aan al voor het ziekenhuis. Ik ben zelf ook verpleegkundige en wist dus te goed wat er allemaal 'fout' kon gaan. Daarnaast weet ik uit mijn werkervaring dat het prettig is om te werken in een omgeving waarbij alles voor het pakken ligt en er genoeg werkruimte is. Als je thuis bevalt moeten ze het doen met de materialen in het kraampakket en met de ruimte die jij op je slaapkamer hebt. 
Ik heb een ziekenhuisbevalling heel goed ervaren. Ik heb de eerste helft van de ontsluiting thuis opgevangen, heerlijk in bad. De autorit naat het ziekenhuis was zwaar, maar viel me alles mee! Je hebt namelijk redelijk wat afleiding om je heen en even wat frisse lucht was heerlijk. Ook in het ziekenhuis mocht ik in het ontsluitingsbad. Je hebt een eigen bevalkamer met alles er op en er aan. Ik voelde me daar erg prettig bij.
Na de geboorte konden wij binnen 2u weer naar huis en dat is heerlijk. Ik heb in het ziekenhuis lekker kunnen douchen en thuis dus geen rommel daarvan gehad. Daarnaast kwam ik in een heerlijk schoon en opgeruimd huis thuis en kon zo mijn schone bedje in met manlief en zoonlief (ik had toevallig de dag ervoor alles nog gepoetst en gewassen)!
Het is en blijft jouw keuze! Beiden zijn goed! Je moet vooral kiezen waar jij je goed bij voelt!

Terug
Bovenaan