Thuis versus ziekenhuis bevalling?

Hallo.
Ik ben drie keer thuis bevallen en hoop dat over 2 maand weer te doen! 
Het is idd een heel persoonlijke keuze, vooral als het medisch niet opweegt tegen het andere.
Ik vond het superfijn gewoon thuis te kunnen doen.
Eigen mensen om me heen, eigen bed, geen bad ed had ik trouwens.
Bij de eerste onder de douche gestaan maar niks voor mij, ik lig liever alleen maar op bed vanaf de constante weeën.
Na de bevalling schoon bedje en genieten maar van eigen omgeving, geen autoritje of trap op en af.
Zo kán een thuisbevalling dus ook gaan!
Succes met je keuze!

Allereerst doe waar jij je goed bij voelt!
Ik ben 4x thuis bevallen en zou het zo weer doen! Zo fijn in mijn eigen omgeving. Ik ben 1 keer in het ziekenhuis bevallen, dat was onze oudste, omdat de ontsluiting toen niet op schoot, en dus ook later naar het ziekenhuis gegaan. Ik vond  fijhet nietn in het ziekenhuis. Perse op bed liggen en een zuster naast mij waarvan de pieper steeds af ging. Maar ja dat is ook persoonlijk, hoe je dat ervaart.
Nogmaals, volg je gevoel! Succes met de keuze maken!

Wat 'dingen' op een rij, en daarna mijn ervaring haha.
- Wees niet bang voor rotzooi. In 99% van de gevallen ga je na je bevalling lekker douchen en als jij daar onder uit bent is alles schoon. Daar zijn ze extreem bedreven in haha. 
- Kijk naar de ziekenhuizen om je heen én jouw wensen! Zo wilde ik echt niet in het dichtsbijzijnde ziekenhuis bevallen omdat ze geen draadloze / waterdichte CTG hadden. Ik zou dan verplicht op bed moeten blijven en mocht er ook niet mee onder de douche/bad. Ze hadden ook geen bad. Daarom koos ik ervoor dat als er geen spoed was, ik 15min verder zou rijden. In dat ziekenhuis hadden ze namelijk wel een draadloos/waterdicht CTG en bevalbad. Sommige ziekenhuizen mag je je eigen bad meenemen, sommige ziekenhuizen weer niet.. Allemaal dingen om op te zoeken. 

Mijn ervaring.. Ik wilde thuis in bad bevallen, had een speciaal bevalbad. Maar ging ver vér over tijd (42, maar alles ging zo goed met ons dat ik koos om af te wachten ipv inleiden) en uiteindelijk waren mijn vliezen ruim 24u gebroken toen de weeën startte. Die 24 uurs grens was echter om 1u 's nachts, waardoor ik 9u de volgende ochtend ingeleid zou worden. Maarrr toch begon exact om 1u de weeën ineens (boem; weeën storm ook haha). Niemand had verwacht dat het nog spontaan zou komen, en na 6u thuis in bad, toch naar ziekenhuis gegaan. Baby moest na de bevalling getest worden op bacterie ivm de langdurige gebroken vliezen. Er was dus verder GEEN medische reden voor mij. Vanwege 9cm ontsluiting zijn we toen toch naar dat dichtsbijzijnde ziekenhuis gegaan. Ik moest samen met mijn vk en man echt op mijn strepen gaan staan om op MIJN manier te mogen bevallen. Ik wilde niet liggend bevallen, en heb daar flink over moeten discussieren. Ik wilde geen waak infuus, ook discussie geweest. Ik wilde geen vaste ctg, weer discussie. (Laat ik duidelijk zijn; als er rede was geweest dat het voor onze baby nodig was geweest had ik dit gedaan, maar zoals gezegd; dat was er niet). 
Maar, omdat we zo op onze strepen stonden, heb ik een geweldige bevalling gehad - in het ziekenhuis.
Ik heb zelf een ziekenhuis angst, voel me er niet veilig en prettig, en wilde daarom thuis bevallen. Maar midden in de bevalling maakte het me niet meer uit; alles voor de baby! Ookal heb ik me daar van te voren wel heel druk om gemaakt :)  

Mijn advies; zoek de eerst genoemde dingen uit (info avond bijvoorbeeld). Bedenk je wensen en ken je rechten. Overleg met je VK. En vertrouw op je eigen kracht :) 

Je kan ook gewoon op het moment zelf beslissen he? Hoe je de pijn verdraagt enzo, maar de zooi: daar heb je kraamzorg voor haha. Ik ging uiteindelijk naar t ziekenhuis omdat de ontsluiting niet vorderde, maar ik dacht gewoon: ik kijk het aan. In geval van compicaties ben je ook zo in t zhuis.. zo relaxt als je het thuis kan maken kan je natuurlijk in t zhuis niet, maarja daar kunnen ze wel ingrijpen meteen.. maar onthoud dat het belangrijkst is dat jij je kunt ontspannen :) en ach, plannen kan je het toch niet..

Om te beginnen maak een keuze waarbij je je zelf het prettigst voelt. Maar hou er rekening mee dat een bevalling altijd anders kan lopen. 
Ga sowieso naar een voorlichtingsavond van het ziekenhuis dan weet je in ieder geval hoe het daar werkt en waar je terecht kan komen. 
Maak je angst en twijfel ook bespreekbaar bij de VK. Je zal zeker niet de eerste zijn. 
Ik heb zelf de keus niet gehad om thuis te bevallen, maar prima ervaringen met het ziekenhuis. Mijn eerste bevalling was problematisch en werd een ks. Maar de zorg vanuit het ziekenhuis was erg goed. 
De tweede bevalling was met een inleiding en ging eigenlijk naar wens. Geen pijnstilling nodig gehad, geen complicaties en een redelijk snelle bevalling. Veel privacy, af en toe een verpleegkundige om te checken of alles nog goed ging en de vk is een paar keer langs geweest. Op het drukste moment, tijdens het persen waren er drie mensen bij mijn bed, waaronder mijn man. Ik heb met infuus en ctg gewoon onder de douche gezeten en alle hulpmiddelen ( baarkruk, bal etc) waren beschikbaar. Na de bevalling ook alle tijd om rustig bij te komen en prima verzorgd totdat we naar huis mochten. En daar hoefde niets opgeruimd te worden. Nu weet ik dat dit bij een thuisbevalling ook alles netjes wordt opgeruimd, maar aangezien de VK behoorlijk schrok van de golf aan vruchtwater en bloed enzo die meekwam bij de laatste pers heb ik mijn twijfels of ons bed en de muren dat zouden hebben overleefd. 

Succes met het maken van je keuze en ik hoop dat het ook gaat zoals je voor ogen hebt. 

Ik ben ook thuis bevallen bijna 2.5 jaar geleden. En dit was het mooiste wat me was overkomen.
Ik kan heel slecht tegen drukte en stress, ik hou van een rustige omgeving met een x aantal mensen (man, verloskundige en kraamverzorgster)  en van het weten waar ik ongeveer aan toe ben. Een bevalling zal nooit gaan hoe je het gepland hebt, maar zal altijd gaan hoe het hoort! Door zo een gedachtegang had ik dus geen angst voor een bevalling opzich en wist ik dat wat mij ook toegewezen werd, ik het gewoon aan kon. 
Ik ben verder geen fan van het lopendeband werk wat ik helaas wel echt heb meegemaakt aan ziekenhuizen. Ik hou daarom ook niet van onnodige pijnbestrijding of zaken die je sneller laten bevallen omdat het hen goed uitkomt. Dit was voor mij ook een zeer grote overwegende reden om alles rustig en kalm in mijn eigen omgeving te doen. 
Het idee verder dat ik uit huis moest met een pasgeboren baby terwijl er net iets uit me was gekomen vond ik ook niet leuk. Gelukkig hoeft dit dan ook niet als je thuis bevalt en alles goed verloopt.
In NL mag je thuis bevallen omdat verloskundigen hierin heel goed getraind zijn, ze hebben ook de meest hoognodige apparatuur tot hun beschikking wat je zal helpen als het echt nodig is en je even moet wachten op een ambulance. 
Overigens vergeten veel vrouwen ook de kracht van het vrouw zijn! Het kan echt heel goed zonder alle bijzaken (let wel! Enkel buiten noodsituaties)
Ik ben dus thuis bevallen, zonder bad, en heb totdat het kruintje zichtbaar was alles zelf gedaan (de verloskundige was een paar minuten later omdat mijn ontsluiting te snel was). Het ging heel prima en fijn zonder de stemmetjes en de piepjes. Ik ervaarde volledige rust waardoor ik mij goed kon focussen op de pijn en mij kon visualiseren hoe de baby eruit kwam, dit vergemakkelijkte een hoop. Ook het feit dat ik niet vast zat aan draden en vastgenageld aan bed, maar mijn eigen houding kon bepalen, was een grote pluspunt. We mochten ook na de bevalling gewoon thuis blijven en alles bleek goed te zijn gegaan met een klein schaafwondje die ik eraan overhield. Het nergens heen hoeven en lekker je eigen douche in kunnen stappen lijkt misschien een overdreven luxe, maar het is toch wel echt heel fijn.

Hoi hoi, op 4 maart thuis bevallen van ons zoontje bas..na 41 weken en 2 dagen.. 3 maart in ochtend gestript en in de nacht om2 uur begonnen mijn weeen half 3 braken me vliezen en zat ik gelijk al met weeeen om de 3 min...  kwart over 7 was die er al... 
Had inderdaad geen pijnbestrijding had enorme rugweeen en ik mocht eventueel de tens gebruiken maar vond al niet prettig als iemand aan mijn rug zat.. 
tijdens me zwangerschap had ik gezegd dat ik graag thuis wilde bevallen... maar als het niet zo kunnen en moest na ziekenhuis dan was dat maar zo..
Ik koos voor thuis bevallen omdat ik me in geboortehuis niet op mijn gemak voelde.. En ik dacht eigenlijk niet aan wat er allemaal mis kon gaan thuis dacht de verloskundige is er bij en als echt wat is ben je zo in het ziekenhuis...

je moet kiezen waar jij je het beste bij voelt... 

Terug
Bovenaan