Thuis/Ziekenhuis bevallen.

Ik ben drie keer thuis bevallen en dat is drie keer prima bevallen! Ik zou heel graag pijnbestrijding willen omdat het bij mij heel snel en heftig gaat, maar zelfs al zou ik daarvoor naar het ziekenhuis gaan is het niet gezegd dat ik dat ook krijg... Hoor vaak van mensen om me heen dat ze je in het ziekenhuis ook zo normaal mogelijk laten bevallen en pas als ze het echt nodig vinden aan pijnbestrijding doen.. vooral als het zoals bij mij heel snel gaat zeggen ze toch "nog ff volhouden het is der bijna"
Mijn langste bevalling duurde 5 uur en 15 min persen.. de kortste 3 uur en met 1 perswee was mijn dochter er al...

Wens jullie allemaal succes met je keuze... gelukkig mag iedereen zelf een keuze maken..

Bats.. 35,2 weken zwanger van de vierde..

Huh, keuze??

Niet iedereen kan het zelf betalen dus veel vrouwen kiezen ervoor om thuis te bevallen als er geen medische noodzaak is, dat noem ik geen keuze.

En effe over dat goede medische zorg. Als je regelmatig de kranten leest, het laatste onderzoek is van zo'n maand of twee geleden, weet je dat in Nederland 7 van de 1000 babys vlak na of tijdens de bevalling overlijden, een nivo dat gelijk staat aan de Oekraine.

Even ter vergelijking, in Duitsland is dat 3, in Belgie 2 en zelfs in de Zuideuropese landen ligt dat getal ook tussen de 2 en de drie.

En het is echt niet mn bedoeling om negatief over te komen. Het is alleen zo dat we in Nederland volgens mij gepushed worden om alles zo natuurlijk mogelijk   te doen, want zwangere vrouwen mogen zo weing mogelijk kosten, en inderdaad, er zal geen anastesist zijn bed uitkomen voor een barende vrouw. Die zijn niet belangrijk genoeg, hoeveel pijn ze ook heeft.

Ik vind het zo primitief allemaal, is mijn mening hoor, ieder zijn eigen voorkeur om te bevallen.

Maar een goed systeem in Nederland? Nee, alleen als je thuis wilt bevallen zonder pijnbestrijding heb je een goed systeem. Alle andere voorkeuren krijgen geen ruimte.

Groetjes Hanke

quote: Hanke01 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('20-04-2006 22:43:56'));

Huh, keuze??

Niet iedereen kan het zelf betalen dus veel vrouwen kiezen ervoor om thuis te bevallen als er geen medische noodzaak is, dat noem ik geen keuze.

En effe over dat goede medische zorg. Als je regelmatig de kranten leest, het laatste onderzoek is van zo'n maand of twee geleden, weet je dat in Nederland 7 van de 1000 babys vlak na of tijdens de bevalling overlijden, een nivo dat gelijk staat aan de Oekraine.

Even ter vergelijking, in Duitsland is dat 3, in Belgie 2 en zelfs in de Zuideuropese landen ligt dat getal ook tussen de 2 en de drie.

En het is echt niet mn bedoeling om negatief over te komen. Het is alleen zo dat we in Nederland volgens mij gepushed worden om alles zo natuurlijk mogelijk   te doen, want zwangere vrouwen mogen zo weing mogelijk kosten, en inderdaad, er zal geen anastesist zijn bed uitkomen voor een barende vrouw. Die zijn niet belangrijk genoeg, hoeveel pijn ze ook heeft.

Ik vind het zo primitief allemaal, is mijn mening hoor, ieder zijn eigen voorkeur om te bevallen.

Maar een goed systeem in Nederland? Nee, alleen als je thuis wilt bevallen zonder pijnbestrijding heb je een goed systeem. Alle andere voorkeuren krijgen geen ruimte.

Groetjes Hanke

Hoi

Als eerste ieder zijn mening is anders en IK vind het wel een goed systeem in Nederland om thuis te bevallen. Ik vind pijnbestrijding niet echt nodig bij  mijn bevallingen en zoals je ziet in die series bevallen (in Amerika) dat ze bij de eerste wee al aan de pijnstillers liggen, ik vind dat  allemaal overtrokken. Als jij dat wilt is het bespreekbaar (ook al zullen ze er niet om gaan juichen). Dus als jij wel pijnbestrijding wilt
is dat mogelijk (hier althans).

Dan het volgende het hoge sterftecijfer voor babies heeft een duidelijke oorzaak. Er is namelijk een onderzoek naar geweest hoe dat kwam. Het blijkt dat artsen in Nederland eerder de stekker van een baby eruit trekken dan collega's van andere landen. Nu ja het staat ook in het volgende artikeltje

De relatief hoge babysterfte in Nederland is vooral te verklaren doordat Nederlandse artsen andere medich-ethische keuzes maken dan collega's in andere Europese landen.
Dit blijkt uit een uitgebreide analyse naar de zogenaamde perinatale sterfte in Nederland, waaraan gynaecologen, verloskundigen, kinderartsen en huisartsen hebben meegewerkt.
Eerder onderzoek wees uit dat Nederland de hoogste perinatale sterftecijfers van de hele Europese Unie heeft. In Nederland sterven 11.4 babies per 1.000 geboorten,  kort voor, tijdens of direct na de geboorte. Het gemiddelde in de Europese Unie is    8,3.
Op basis van de analyse van de Stichting Perinatale Registratie Nederland (PRN) blijkt dat in ons land 600 babies meer overlijden dan op basis van het Europese gemiddelde te verwachten is.
De belangrijkste oorzaak daarvan is dat in Nederland bij babies met een slechte levensverwachting artsen vaker de intensieve behandeling staken. Dit is wellicht ook in andere Europese landen het geval, maar dan vallen die sterftes buiten de statistieken.
Groetjes

Hoi

Ik ga in het ziekenhuis bevallen. Ik had geen keus ivm medische indicatie, en nu word ik ook nog eens ingeleid.. Ook zonder die mediche indicatie zou ik denk ik wel in het
zienhuis bevallen.
Ik ben vorige week op een verloskamer wezen kijken. Er is daar oa een bad(elke verloskamer daar heeft een eigen badkamer) en thuis heb ik geen bad, dus dat is al een pluspunt. en ik heb een vrij klein flatje, dus qua ruimte is het gewoon handiger om daar te bevallen.

Ach en of ik nou tussen het puffen door tegen een witte of een lila muur loop te staren, maakt dan ook niet zoveel uit.

Groetjes
Eleanor

Hoi

Mijn eerste is in het ziekenhuis geboren omdat ik was opgenomen en het
kind te vroeg kwam. Dit was absoluut niet leuk. Niemand was er om te
helpen want er waren 6 bevallingen in 1 uur en maar 1 gyneacoloog die
ik alleen bij het hechten en de laatste perswee heb gezien. Voor de
rest mocht ik het alleen doen.

Dit was ook nog eens snachts en mijn man mocht pas na een uur komen.
Echt niet leuk als je weet dat mijn bevalling van begin tot eind maar 3
uur heeft geduurd. Ook om gehecht te worden heb ik een half uur moeten
wachten in verband met drukte.

In belgie bevallen de vrouwen voornamelijk in het ziekenhuis omdat dat
goedkoper is dan thuis. Dit zijn dus ook geen eigen keuzes.(mijn zus
woont in Belgie, 2 kinderen)

Verder is het sterftecijfer hier in nederland inderdaad niet hoger door
thuisbevallingen. Ik beval van de tweede het liefst thuis als ik geen
medische klachten heb. Alleen al midden in je weeen naar het ziekenhuis
toe lijkt me niks, want dat moet. Ik kon nog geen seconde hetzelfde
zitten dus 5 minuten in de auto is voor mij al een ramp. Doe waar jij
je het prettigst bij voelt zou ik zeggen.

Hoi Hanke,

Ik ben ook bekend met dat onderzoek. Maar wist je ook dat ze in Nederland vanaf 26 weken een kind als levensvatbaar zien? En in de meeste andere Europese landen vanaf 28 weken of later? Dus alles wat daarvoor wordt geboren wordt als miskraam gezien en dus niet als doodgeboren kind of als wiegendood... Wel handig om te weten als je zulke onderzoeksresultaten bekijkt! Want dan kun je waarschijnlikjk een aantal dode babies wegstrepen!
Tevens blijkt dat het merendeel van de doodgeboren kinderen van allochtone afkomst is.
Tevens is er ook uit onderzoek gebleken dat kinderen die in het ziekenhuis werden geboren, van gezonde moeders wel te verstaan, veel vaker opstartproblemen hebben. Misschien zegt het onderzoek eerder wat over de kwaliteit van de Nederlandse ziekenhuizen dan over het Nederlandse verloskundige systeem.. Want ook op veel andere punten scoren Nederlandse ziekenhuizen slecht.
Daarbij is pijnbestrijding niet altijd even goed voor je kindje en keizersnedes die in Engeland bij de meeste eerste zwangerschappen worden toegepast zorgen ok voor extra complicaties.
En het is Nederand zelfs bij een tweede kindje veiliger gebleken om thuis te bevallen dan in het ziekenhuis.
En je kan je in Nederland nog echt altijd wel zo verzekeren dat je zonder eigen bijdrage in het ziekenhuis terecht kunt.
En denk je dat je gratis in het ziekenhuis kunt bevallen in de VS? Nee dus.
Thuis bevallen is echt niet gevaarlijk als je gewoon in goede gezondheid bent.
Tot slot zijn er ook een nogal wat vrouwen uit onz omringende landen die speciaal naar Nederland komen om te bevallen!!!
Ik kan nog wel even doorgaan met een hoop andere onderzoeksresultaten die bewijs leveren dat bevalle thuis of in het ziekenhuis weinig verschil maakt in veiligheid. Maar ik raad je aan gewoon het boek 'Veilig Bevallen' van Beatrijs Smulders eens te lezen.

groetjes,
Wietke

Hoi hoi allemaal,

Nou ik geloof dat ik de enige hier ben die absoluut niet blij is met de gang van zaken in het Nederlandse systeem . Misschien komt het omdat ik veel buitenlandse vrienden in de medische wereld heb en bij hen lijkt het zwangeren en bevallen veel moderner. Zij hebben er trowuens geen goed woord voor over eentje noemde het zelfs: "unfair for the mother"

Ik heb het nu niet meteen over het Amerikaans systeem, maar gewoon hoe het eraan toegaat in de ons omringende landen. Ik vind nog steeds niet dat vrouwen een keuze krijgen. Ik denk dat dat een mentaliteitsprobleem is. Mensen zoals Beatrijs Smulders hebben zo'n enorme stempel gedrukt op hoe het MOET gebeuren dat er voor afwijkende meningen nog maar weinig ruimte is.

Ja, ik heb "veilig bevallen" gelezen, en ik vond het in 1 woord walgelijk manipulerend.

Ik wil de volgende keer in het ziekenhuis en ik wil pijnbestrijding. Sterker nog, de vorige keer had ik het ook graag willen hebben, maar je krijgt het gewoon niet.   Ik vind het helemaal niet "stoer, of knap van de Nederlandse vrouw" dat ze overal zonder kan, zoals Beatrijs ons wijs wil maken.het is gewoon een kwestie van geld.

Zelfs  dat ik absoluut niet thuis wil bevallen zorgde voor gefronste wenkbrauwen bij onze VK.

Dat onderzoek van de PRN is gecorrigeerd trouwens (dus de medisch-etische keuzes weggelaten) en nog bleven de cijfers hoger uitvallen, om precies te zijn 7 in Nederland en tussen de 2 en 4 in de rest van Europa.

Allochtonen bleken het ook niet omhoog te halen, in Duitsland en Engeland hebben ze veel meer allochtonen in vergelijkbare situaties en dat bleek niet van invloed te zijn. In veel andere Europese landen (scandinavie) ligt de levensvatbaarheidgrens juist op 25 weken en in de vs zelfs op 24 weken, dus dat is ook achterhaald.

Onze overheid heeft wel erkend dat het misschien beter is om ernstige afwijkingen eerder te ontdekken zodat een zwangerschap van een niet levensvatbaar kind onderbroken kan worden: de 20 weken screeningsecho. (Joepie, we gaan gebruik maken van moderne apparatuur!) dat zou het percentage wat omlaag moeten trekken.
De vraag is natuurlijk of nederlandse ouders dan bereid zijn tot een abortus, in het buitenland schijnen artsen dat te adviseren in dat geval (brrrr). Al met al ben ik niet overtuigd.

Ik zou graag zien dat we in Nederland moederhuizen krijgen zoals in Belgie, dat we mogen vragen om lachgas, pethidine of een ruggeprik zonder dat iedereen gaat zeuren over de GROTE gevolgen voor je kindje. En dat er je gewoon recht krijgt op het aanwezig zijn van medici die barenspijn serieus nemen. (en dus niet in hun bed blijven in afwachtig van serieuze zaken!) Als je een simpel kijkoperatietje krijgt krijg je ook gewoon een ruggeprik, niemand die er zeurt over de consequenties.

Nogmaals, mijn mening hoor, maar ik zou graag in Belgie willen bevallen in een moederhuis met alles in de buurt en niet in mijn eigen huis!

Groetjes Hanke

HoiHoi
Ik ben Nederlandse en woon in Belgie en ga ook lekker in Belgie in het ziekenhuis bevallen.
In Belgie is dit geen moetje, ook hier kun je kiezen, geen probleem.
Maar het is hier heel gewoon dat je in het ziekenhuis bevalt, waar altijd een gyn. bij de bevalling aanwezig is...of er moeten er tien tegelijk zijn, tja dat kan overal gebeuren he. Ook de nederlandse verloskundigen kunnen te laat zijn, omdat er teveel bevallingen tegelijk zijn, maar hoe vaak gebeurt dit nu helemaal?????????
Wij hebben ons heel goed laten voorlichten hier over wat onze mogelijkheden zijn in het ziekenhuis en die zijn groter dan thuis. Ik kan kiezen uit natuurlijk bevallen, in bad bevallen, met een ruggeprik bevallen, wat ik maar wil.
Op de "arbeidskamer" is aromatherapie aanwezig, tv een slaapbank voor de papa, een stereotoren voor muziek die je zelf mee kunt nemen, noem het maar op.
Tevens kan ik na de bevalling vijf dagen blijven +twee dagen voor eigen kosten en nemen de vroedvrouwen echt de tijd om je te helpen je kindje te verzorgen en borstvoeding te geven.
Ook kan mijn man alle nachten blijven slapen, drie maaltijden per dag mee eten en dat kost ons dan 15 euro per dag.
Dan kan ik na die vijf dagen nog 7 x een vroedvrouw uit het ziekenhuis vragen om ons thuis op te zoeken en te helpen bij eventuele hindernissen/problemen.
Dit alles wordt gewoon vergoedt.
Ik krijg een eenpersoonkamer en daar staat al een welkomstpakket klaar voor mijzelf en de baby. Een koelkast op de kamer voor de champagne en bier (het blijft belgie) en de ouders kunnen op kosten van het ziekenhuis, water of fris drinken.
Nou wat wil je nog meer?????
Voorheen wilde ik ook altijd thuis bevallen, kan geen vergelijking maken, maar als ik lees hier op het forum hoeveel vrouwen er alsnog naar het ziekenhuis moeten, ach waarom dan niet daar beginnen?
Als ik eerlijk ben, ben ik blij dat ik lekker in een Belgisch moederhuis ga bevallen...Alles bij de hand, er wordt goed voor jou en je kindje gezorgd en ook nog voor je man als je wilt hahahaha.
Groetjes RB

Terug
Bovenaan