Iedereen inderdaad haar eigen mening. Maar het is wel zo dat bij een bevalling waar medisch ingegrepen wordt dat er meer risico's aan verbonden zijn, dan een "natuurlijke" bevalling. Ik vind het goed dat er pijnbestrijding is en dat er ingegrepen kan worden, maar dan alleen wanneer het echt nodig is en niet om het de moeder zo veel mogelijk naar haar zin te maken. Een bevalling doet nou eenmaal pijn, maar een vrouw kan het in principe echt wel aan.
Ik weet ook wel waar ik over praat wat pijn betreft, want ik heb zoals meerdere vrouwen ook een weeenstorm gehad en dat is niet prettig, maar toch heb ik geen moment aan pijnbestrijding gedacht.
Het is misschien wel modern dat je zomaar kan zeggen, ik wil dit en ik wil dat, keizersnede hier en prikje daar, maar nogmaals...dat is gevaarlijker voor jou en je kindje dan wanneer de bevalling goed zou verlopen en op geheel "natuurlijke" manier kan.
Ik hoop in ieder geval dat iedereen zich prettig zal voelen bij de manier waarop ze zal bevallen en dat we er allemaal uiteindelijk zonder al teveel kleerscheuren uit komen en een gezond kindje mogen krijgen.
Het gaat nou eenmaal overal anders en iedereen mag daar zijn mening over hebben, wat er ook bewezen wordt in statistieken. Nederland is zeker een modern land en heeft net zoals alle andere landen bepaalde "gewoontes". Als het hier niet bevalt, kan je altijd ergens anders heen gaan.
Groetjes,
Paula
38,1 weken