Thuis/Ziekenhuis bevallen.

Ik bedoel met levensvatbaarheid niet het momentvanaf wanneer ze je kind in leven proberen te houden maar het moment vanaf wanneer ze het kind als doodgeboren zien of als miskraam.. en waar dus eenoverlijdensakte voor moet worden opgemaakt...

Wat ik metmijn verhaal dus vooral probeer duidelijk te maken en ik denk andere vrouwen ook dat het niet zozeer de verloskundigen zijn die thuisbevalingen doen die in Nederland zorgen voor een onveilige situatie, ik denk juist dat deze vrouwen en mannen bekwamer zijn dan de meeste verloskundigen in het buitenland omdat ze precies doorhebben wanneer je in aanmerking komt om naar het ziekenhuis te gaan. Het zijn de zaken er omheen die het ysteem vervelend maken. Zoals het niet maken van regematige echo's, vrouwen in het ziekenhuis aan hun lot overlaten, (terwijl je er heengaat omdat de pijn niet meer te harden is), tijdens en na de bevalling. Verzekeringen die zaken niet willen vergoeden, en een overheid die zijn best niet doet.
Het zou mooi zijn als er in Nederland ook meer kraamhuizen zouden komen. Maar goed elk systeem kent z'n voor en nadelen. Als je als vrouw in Frankrik geen pijnbestrijding wil, vinden ze je maar raar. En moet je ook vechten voor je keuze. (Tenminste zo ervaarde een vriendin van mijn vriend dit tijdens haar bevalling die zij zonder pijnbestrijding wilde) Het is toch eveneens absurd dat je alsmaar nee dat wil ik niet moet zeggen als je pijnlijke weeën het en je het toch echt op eigen kracht wil doen?
Ik vind het systeem in Nederland absoluut niet unfair voor de vrouw. Ik zie mijzelf als zwangere absoluut niet als zwak ziek wezen die maar beter af is als ze platgespoten met een glimlach op haar gezicht haar kind ter wereld brengt. Ik vind een derelijke opmerking eigenlijk nogal beledigend...
Het verschilt gewoon echt per vrouw wat ze het liefst wilt! En als het systeem in Nederland je niet bevalt, uitwijken naar het buitenland zal steeds makkelijker gaan, niet nu maar wel in de toekomst.

groetjes,
Wietske

Joehoe, Belgie here I come, zet de epiduraal en de champagne maar klaar! En niet omdat ik mezelf als een zielig medisch geval zie, maar omdat ik in een medisch ontwikkeld land leef waar ik als vrouw met respect behandeld wil worden, barende en wel. En niet als een kind die maar overgeleverd is aan de goeddunken van de Beatrijs Smulders "natuurlijk bevallen" clan.

Groetjes Hanke

Hoi,

Ik ben 1 keer in het ziekenhuis bevallen (medische indicatie).  Het was een  zware bevalling en het ziekenhuis vond ik niet zo goed.  Voor een eventuele volgende keer wordt het zeker een ander ziekenhuis. Ik wil niet thuis bevallen, want ik zou  het mezelf NOOIT vergeven als er iets ernstigs  met mijn kindje gebeurd, omdat de op dat moment benodigde medische zorg niet of te laat aanwezig is. Soms moet er snel worden gehandeld  en ben je door dat ritje met de ambulance of een verkeerde inschatting van de VK  echt te laat.  

Toen ik na mijn  bevalling mijn huisarts sprak, gaf ik aan dat ik had  verwacht dat een bevalling is natuurlijks, rustigs en  iets mystieks zou hebben. Het wordt verschrikkelijk geromantiseerd in mijn ogen.  Dat  thuisbevallen is daar ook een onderdeel van.
De huisarts zei dat  sommige bevallingen inderdaad volgens de boekjes gaan, maar dat het in de meeste gevallen, en zeker een eerste keer, ook heel anders  gaat.
De informatie die ik had gekregen van de VK,   zwangersschapsyoga en vriendinnen hadden mij helemaal  niet voorbereid op dat het ook anders kan gaan.  Pas na mijn bevalling kreeg van een hoop mensen hun echte bevallingsverhaal te horen, omdat je dit niet aan een zwangere vertelt die nog voor de eerste keer moet bevallen. Nou  ik wilde dat ze het wel hadden gedaan.  Dan was de teleurstelling en schok op dat moment een stuk minder geweest en was het me alleen maar meegevallen als het een bevalling volgens het boekje was geweest.

Succes met je keuze! Doe waar je je het beste bij voelt.

Gr
Lies

Ik had een zware eerste bevalling die eindigde in het ZH. Ik had me dan ook voorgenomen om bij een tweede naar het ZH te gaan. Maar deze bevalling ging zo snel dat ik niet eens naar het ziekenhuis kon! Ook mijn 3e en 4 e kindje zijn thuis geboren. Nu ben ik zwanger van een tweeling en moet ik in het ziekenhuis bevallen. Ik heb me hier bij neergelgd, uiteindelijk is het belangrijkste dat je kindje gezond wordt geboren. Mijn persoonlijke keus ligt bij thuisbevallen, maar het ging da ook allemaal heel voorspoedig. Maar zoals al eerder gezegd, het is een persoonlijke keus, en volgens mij heb je nog wel even de tijd om er over na te denken,
Jelte

Wat een verhitte discussie zeg! Zullen we elkaar wel in de waarde laten? haha.

Maar goed, los van wat ik graag zou willen, even over de verzekering.
Ik ben aan het rekenen geslagen  met de gegevens van mijn eigen verzekering (zilveren kruis). Ik was zeer miniem verzekerd. Alleen de basis.

De kosten van een kraampakket (als je 'm zelf moet kopen) en de eigen bijdrage bij de kraam-periode (uitgaande van 44 uur kraamzorg, wat gemiddeld is) zijn net zo duur als de extra kosten van de verzekering als je van de meest basis-verzekering overstapt naar de meest uitgebreide verzekering voor 11 maanden (waar je dus wel je kraampakket krijgt, geen eigen bijdrage kraamzorg meer hebt en dus ook zónder medische indicatie in het ziekenhuis mag bevallen).
Als je je dus 11 maanden uitgebreid laat verzekeren en dan weer opzegt (misschien mag dat alleen per 12 maanden, maar goed dat scheelt dan een paar euro) dan speel je al quitte en ben je verzekerd voor alle risico's die er eventueel nog bij kunnen komen.

Het is dus niet nodig om noodgedwongen thuis te bevallen om geld te besparen.

Wellicht voor jullie ook nog een idee om even naar je verzekering te kijken.
Succes ermee!
Liefs Phira

Iedereen inderdaad haar eigen mening. Maar het is wel zo dat bij een bevalling waar medisch ingegrepen wordt dat er meer risico's aan verbonden zijn, dan een "natuurlijke" bevalling. Ik vind het goed dat er pijnbestrijding is en dat er ingegrepen kan worden, maar dan alleen wanneer het echt nodig is en niet om het de moeder zo veel mogelijk naar haar zin te maken.  Een bevalling doet nou eenmaal pijn, maar een vrouw kan het in  principe echt wel aan.

Ik weet ook wel waar ik over praat wat pijn betreft, want ik heb  zoals meerdere vrouwen ook een weeenstorm gehad en dat is niet prettig, maar toch heb ik geen moment aan pijnbestrijding gedacht.

Het is misschien wel modern  dat je zomaar kan zeggen, ik wil dit en ik wil dat, keizersnede hier en prikje daar, maar nogmaals...dat is gevaarlijker voor jou en je kindje dan  wanneer de bevalling goed zou verlopen en op geheel "natuurlijke" manier kan.

Ik hoop in ieder geval dat iedereen zich prettig zal voelen bij de manier waarop ze zal bevallen en dat we er allemaal uiteindelijk zonder al teveel kleerscheuren uit komen en een gezond kindje mogen krijgen.

Het gaat nou eenmaal overal anders  en iedereen mag daar zijn mening over hebben,  wat er ook bewezen wordt in statistieken. Nederland is zeker een modern land en heeft  net zoals alle andere  landen bepaalde  "gewoontes".  Als het hier niet bevalt, kan je altijd ergens anders heen gaan.

Groetjes,
Paula
38,1 weken

Kleerscheuren? Ik ben banger voor wat anders. . . . haha
Phira

Terug
Bovenaan