tips tegen pijn bij de bevalling

Het kwaliteitsjaarverslag is geen verplichting die we naar de verzekeraar hebben. Het is voor de inspectie van de gezondheidszorg. En omdat ik het een beetje zat was om jaar in jaar uit er zoveel werk van te maken voor nulkommanul reactie heb ik het nu eens allemaal naar de verzekeraars gestuurd. Met wederom nulkommanul reactie.
Het rotterdamse initiatief is me bekend, maar dat geld is voor de preconceptiezorg. daar kunnen we een heel topic aan wijden.

Even terugkomend op de vraag hoe je je bevalling zo pijnloos mogelijk kunt laten verlopen:

Ik heb 4 gezonde kindjes op de wereld gezet, 3 zijn er thuis geboren en de oudste in het ziekenhuis. Mijn bevallingen zijn kort maar krachtig en zijn prima te doen. Ze zijn zeker niet pijnloos, maar echt goed op te vangen.

Mijn ervaring is dat je geen pijnloze bevalling moet willen. Gewoon accepteren dat het echt niet leuk is, dat je er hard voor moet werken en dat je van je eigen kracht moet uitgaan. Jij bent als bevallende vrouw de "baas" en geeft gewoon aan wat je wel en wat je niet wilt. Zo heb ik het altijd gedaan. Duidelijk zeggen wat ik wilde: graag niet praten, niet aan me zitten, ik wil op mijn zij liggen en zo bevallen, enz. enz.
Probeer de pijn niet tegen te werken, maar ga erin mee. Zie de weeen ook echt als golven waar je doorheen moet en dan nemen ze weer af. Denk ook bij elke wee 'zo, die komt niet meer terug' (a la het boek van Carita Salome, Duik in je weeen).   Denk je kind naar beneden, hou niet tegen.......
En vergeten doe je het niet, maar jee, de moeite is toch echt niet voor niets.

Terug
Bovenaan