Tot welke leeftijd box?

<p>Ik ben benieuwd tot hoelang jullie de box hebben laten staan of gebruikt. Mijn dochter is bijna 1 jaar. Ik laat haar eigenlijk altijd buiten de box spelen. Als ik kort even naar het toilet of boven moet laat ik haar zo spelen. Anders neem ik haar mee naar boven. De box gebruik ik niet meer. <br />Tot wanneer hebben jullie de box gebruikt/laten staan?</p>
 
Hier weggedaan op haar eerste verjaardag. Ze zat er toen al nooit meer in en ze kreeg een keukentje die we op de plek van de box wilden zetten. Heb hem nooit gemist eigenlijk.
 
Bij mijn dochtertje weggedaan toen ze bijna 9 maanden was (gebruikte hem nauwelijks meer). Mijn zoontje heeft er ook weinig in gelegen. Wel heeft ie er langer gestaan, maar meer voor het jongere zoontje van een vriendin. 
 
Mag ik dan uit nieuwsgierigheid vragen waarom de orthopedagoog dat adviseert? Ben heel benieuwd namelijk. Ik kan me zo niet meer voorstellen dat mijn dochtertje van 16 maanden er nog in zou zitten. 
 
Ik ben ook orthopedagoog en kan me voorstellen dat voor sommige kinderen de box een veilige, afgebakende plek is om te spelen, en ze zich daar dus prettiger voelen. Maar over het algemeen willen kinderen vanaf dat ze kruipen/lopen lekker de omgeving gaan ontdekken dus kan een box ze ook enorm beperken! Ik denk dus ook dat je er niet perse een leeftijd aan moet hangen maar gewoon moet kijken wat bij jouw kind past :) 
 
Onze zoon is 16 maanden en zit iedere dag nog wel in de box. Ene keer omdat het ff moet, andere keer om hem even wat rust te geven en hij niet alle kanten op kan. Ik geef hem iedere keer wel uitdagend speelgoed. Ene keer zit hij heerlijk te ontdekken en te spelen en de andere keer staat hij tegen de box aan en staat vooral te kijken/observeren wat er allemaal gebeurt. Er in zetten is altijd heel eventjes jengelen, duurt het langer dan 10 dec gaat die er weer uit, dan wordt het niks weten we inmiddels. 
Hij klimt en klautert echt overal op, eraf gaat nog niet altijd even soepeltjes. Hij rent van hot naar her en heeft het bochterwerk nog niet altijd onder controle... de box is soms echt onze life-saver. 
 
Terug
Bovenaan