Tweede kindje snel of niet

[quote quote=10332465]Ik ben nu zwanger van de tweede. Er zit straks 2 jaar en 4 maanden tussen. Wij wilden graag 2 jaar ertussen hebben, maar m’n man wilde ook graag gebruik kunnen maken van de 5 weken extra partnerverlof, daarom nu dus iets langer. Ik vind wel dat er veel verschil zit tussen een kindje van 1,5 of 2, maar is waarsch ook per kindje verschillend. Onze dochter is ook makkelijk, gaat makkelijk naar bed, slaapt door sinds 6 weken. Ik vind het vooral heel fijn dat ze nu goed kan praten zodat je weer wat er is.[/quote]
Dankjewel voor je reactie. Mag ik vragen wat jij vooral veel verschil vind tussen 1,5 en 2? Want dat is bij mij dus het twijfelpunt momenteel. 
En ik heb natuurlijk nog nooit een kind van die leeftijd gehad ;) zou jij het met 1,5 ook gewild hebben of juist echt niet? 

Ik heb 5 kinderen. Oudste dochter wordt over een dikke week 12, dan onze dochter van 10. Dan 2 zoontjes van 8 en 6 en onze kleinste meid van net 1 jaar. Onze 4 oudste kinderen hebben onwijs veel aan elkaar. Ze hebben altijd ontzettend veel met elkaar gespeeld. Altijd samen. Nu ze wat ouder wordt, zie ik dat de meiden vooral erg veel met elkaar optrekken, dezelfde vriendinnen enz. En de jongens hebben ook veel dezelfde interesses en hebben momenten dat ze veel samen spelen  maar gaan ook wel elk hun eigen kant. Ze verschillen wat in karakter. En onze kleinste meid krijgt onwijs veel aandacht van iedereen en maybe dat we een broertje of zusje er bij willen zodat ook zij een speel maatje heeft.  Ik denk wel dat hoe vlotter de kinderen op elkaar zijn, hoe meer ze aan elkaar kunnen hebben, zo'n half jaar scheeld daar wel weer in. Nou zit er tussen mijn jongens precies 2 jaar verschil en voor mezelf vondt ik dit wel weer prettiger.. Je bent zelf wat meer ontzwangerd en je jongste kindje is toch net even wat zelfstandiger al, als de baby komt. Naast het leeftijdsverschil speelt ook nog een grote rol of het een meisje of jongetje wordt en of hun karakters niet botsen natuurlijk. Als ik jou was, zou ik wachten tot je dochter 1 is. Als je meteen zwanger wordt dan zal ze 1 jaar en 9 maand zijn en als het 1 of 2 maandjes langer duurd is ze tegen de 2 jaar. Succes met je keus

Hier zit er precies 2 jaar tussen en ik vind dat ideaal.
Ze snapte tijdens de zwangerschap echt al wat er aan de hand was. Ze heeft het er nog over dat ze toen altijd mee mocht naar het hartje luisteren. Ook sliep ze in een groot bed toen de baby kwam waardoor de baby in het ledikantje kon. 

Ze was zeg maar nog klein genoeg om smiddags een flinke dut te doen zodat ik ook kon rusten. En ook al groot genoeg om het allemaal een beetje te beseffen. Ook hoefde ik haar niet veel meer te tillen wat wel wenselijk was tijdens een zwangerschap met bekken klachten en een keizersnee als bevalling.
Je weet natuurlijk niet hoe het allemaal loopt, maar ik denk dat 2 jaar er tussen over het algemeen iets relaxter is dan 1.5 jaar. En het leeftijdsverschil is dan nog steeds niet heel groot.

Succes met je keuze!

Amoebe, ben het inderdaad met je eens. Net 2 jaar verschil is nog steeds een klein leeftijds verschil en voor jezelf net even wat relaxter en misschien ook wel leuker! De kleinste wordt tenslotte ook meteen "groter" als er een baby bij komt. Wij gaan volgende maand voor het eerst proberen om zwanger te worden van ons 6de kindje. Zo is er nog wat speling als het niet meteen raak is. Ik vindt een baby in de lente/zomer periode ook wel fijner.. Zeker met zo'n huis vol als ons, is het wel heerlijk als je ook de tuin in kan en de kinderen buiten kunnen spelen. Houden jullie ook een beetje rekening met het seizoen waarin jullie kleine geboren zal worden? Of maakt dat voor jullie niet uit. 

Ik opende juist ouders van nu om een soort gelijk topic te starten. Onze dochter is nu 1 jaar en wij willen ook heel graag een broertje of zusje voor haar omdat we zien hoe leuk ze het vind om met andere kindjes te spelen.
Ze is ook een enorm makkelijk meisje. Ze slaapt goed en eet en drinkt echt werkelijk alles haha. 
Het enige waar we over twijfelen is hoe we het moeten doen met het kamertje voor de baby en bijv de wagen. Onze dochter slaapt nu natuurlijk nog in een ledikantje en als het wel in 1x lukt zal onze dochter nog geen 2 zijn als de baby komt. Hoe hebben jullie dat gedaan met het ledikantje/kamertje. Ik vind het zonde om voor zo'n korte periode nog een ledikant aan te schaffen. En met de kinderwagen? Er zij natuurlijk wel oplossingen zoals zo'n bord aan de wagen, maar vraag me af of ze dat tegen die tijd al zou kunnen.

Zo'n keuze is zo persoonlijk, dus echt adviseren kan ik voor mijn gevoel niet. Wel mijn eigen verhaal vertellen. 
Vroeger de wens voor 1 of 2 kindjes gehad. Pittige zwangerschap en bevalling. Kindje op wat normale lastige periode na, als makkelijk te omschrijven. De financiële situatie is goed.
Voor mij voelde het als 'wachten'. Je weer dat je er nog een keer 'tussenuit' bent. 9 maanden niet drinken, onder invloed van hormonen, 4 maanden niet werken, de zwangerschaps klachten en de slapeloze nachten. Dit zijn natuurlijk de meer negatieve punten, maar voor mij voelde het dus alsof ik niet verder kon. Maar ik twijfelde, want 2 kindjes kort op elkaar is dan ook weer zwaar. Maand of 3 geleden ging ineens de knop op. Waarom nog langer wachten als ik toch weet dat ik het wil? Zwaar wordt het sowieso, een kindje nemen kost veel energie (en uiteindelijk geeeft het ook weer veel energie). Knop om en 3 weken later had ik een positieve test en dat voelde goed, dus wel een goede keus gemaakt!
Nu 9 weken zwanger en mijn zoontje is bijna 14 maandn. Ze schelen dus zon 18-19 maanden als de baby geboren wordt. Ben heel benieuwd hoe het dan voelt, maar kijk er nu met vertrouwen naar. 

Naar dit topic was ik precies opzoek! 
Mijn eerste is nu 8 maanden en vooral mijn man wil voor een tweede gaan. Ook bij mij kriebelt het. 
Het enige waar ik over twijfel is of Dat het niet te zwaar gaat worden en de praktische dingen, zoals lotus  bloempje hierboven noemt ledikantje en kinderwagen.
Mocht het bij ons meteen raak zijn ( bij onze eerste was het snel raak. Ik weet dat dat niks hoeft te betekenen voor de volgende) dan zou onze eerste 17 maanden zijn als onze 2de wordt geboren.

De voordelen zijn dat ik het ook wel leuk vind als de tweede in de lente/zomer geboren gaat worden en ik zie het ook echt wel als een voordeel omdat de kids dan rond dezelfde leeftijd ook weer wat groter zijn en dan weer een keer rustig aan je eigen tijd kunt denken. 

Onze eerste was geen makkelijk kindje , maar ook niet heel lastig. Hij slaapt alleen overdag erg weinig, dus rusten zal er dan niet in zitten... savonds daar in tegen slaapt hij super! 

Naar dit topic was ik precies opzoek! 
Mijn eerste is nu 8 maanden en vooral mijn man wil voor een tweede gaan. Ook bij mij kriebelt het. 
Het enige waar ik over twijfel is of Dat het niet te zwaar gaat worden en de praktische dingen, zoals lotus  bloempje hierboven noemt ledikantje en kinderwagen.
Mocht het bij ons meteen raak zijn ( bij onze eerste was het snel raak. Ik weet dat dat niks hoeft te betekenen voor de volgende) dan zou onze eerste 17 maanden zijn als onze 2de wordt geboren.

De voordelen zijn dat ik het ook wel leuk vind als de tweede in de lente/zomer geboren gaat worden en ik zie het ook echt wel als een voordeel omdat de kids dan rond dezelfde leeftijd ook weer wat groter zijn en dan weer een keer rustig aan je eigen tijd kunt denken. 

Onze eerste was geen makkelijk kindje , maar ook niet heel lastig. Hij slaapt alleen overdag erg weinig, dus rusten zal er dan niet in zitten... savonds daar in tegen slaapt hij super! 

Terug
Bovenaan