Twijfels borstvoeding

<p>Hoi,</p><p>Ik ben nu 20 weken zwanger en kreeg vorige week van de verloskundige de vraag of ik straks borstvoeding of flesvoeding wil geven. Denkend aan het hele rijtje voordelen dat borstvoeding voor zich mee brengt voor het kindje antwoordde ik automatisch dat ik borstvoeding wilde gaan geven als het zou lukken. Maar persoonlijk voel ik er nu nog helemaal niks voor. Ik ben ook nooit trots geweest op mijn (kleine) borsten en heb me daar altijd onzeker over gevoeld. Dus bij de gedachten dat hier straks mij kindje aanligt krijg ik meer een afkeer gevoel dan een mooi gevoel. Iemand die dit toevallig herkend of dat gevoel ook gehad heeft van te voren?</p>

Ik heb altijd heel hard geroepen dat borstvoeding geven niets voor mij is tot het moment dat ik een enorme melkproductie bleek te hebben. Helaas te vroeg bevallen, waardoor ik geen borst- of flesvoeding heb kunnen geven. Deze keer ga ik een cursus borstvoeding doen en ga ik in gesprek met de lactatiekundige, zodat ik weloverwogen mijn keus kan maken. Misschien ook een idee voor jou? En met flesvoeding komen ze ook groot. Doe vooral wat goed voelt.

Ik vind het ook lastig. Ik heb het er met mijn moeder over gehad hoe die dit bij mij en mijn broer en zusje heeft gedaan, we lijken best veel op elkaar als het op dit soort keuzes aan komt. Zij heeft van te voren aangegeven dat ze het wilt proberen maar mocht het niet lukken ze dan de fles ging geven. Dus niet allemaal moeite doen op dat moment om het te laten slagen, voor haar was dat fijn en bracht het rust. Lukt het dan lukt het, zo niet dan de fles. Ik sta er nu ook zo in. 

Idem hier toen ik de eerste keer zwanger was. 
Ik heb op voorhand gezegd ik probeer het en lukt het niet dan geef ik een fles. Bracht rust in men hoofd en is ook goed uitgedraaid voor mij.

Kijk gewoon als je baby er is, probeer t even.. wel veel voordelen voor je baby en jou. En tijdelijk: bigger boobies. Ze worden een cupmaat meer ofzo. Die fun was na 6 mnd ook over.. nu weer terug naar een kleine a cup.. dus nee van mn borsten moet ik het ook niet hebben, maar het voeden vond ik wel prachtig, ook al waren mn borsten en tepels klein. Dus kies nog niet, probeer t (de eerste melk is erg voedzaam) en kies voor poeder als je voeden niks vindt :) 

Deze keuze kun je pas werkelijk maken als je kleine er is. Ik heb mij van tevoren heel druk gemaakt en door alle adviezen eigenlijk gedacht dat borstvoeding de 'enige' keus was. Ik heb me dan ook heel naar gevoeld toen bij mij de borstvoeding niet bleek te lukken. Een gevoel dat niet nodig was geweest als ik bij voorbaat vrede had gehad met beide opties. En ik vind het nu, terugkijkend (mijn dochter is nu 5 maanden) heel jammer dat ik niet meer genoten heb van het begin hierdoor en steeds met het schuldgevoel bezig was. Want ik heb verder een kerngezonde, goed groeiende en super blije dochter. 
Borstvoeding is prachtig. En flesvoeding ook. Uiteindelijk gaat het erom wat voor jou en je baby goed voelt. En dat kun je pas beslissen als het zover is. 
Mijn tip: Laat je goed voorlichten over zowel borst- als flesvoeding, en ga er vervolgens met een open blik in. Je merkt vanzelf wat voor jullie het beste voelt! 
Geniet van de rest van je zwangerschap! :) 

Begin van me zwangerschap dacht ik ook: nooit! Vond t een gek idee.
Maar eenmaal verder dacht ik; misschien toch. Ik ga het proberen en lukt het niet wordt ie ook groot met een fles.
Nu geef ik al 3,5e maand vol trots BV!
Soms ben ik het echt wel zat, hij is zo afhankelijk van mij.. Zere tepels. Maar anderszijds is het ook heel mooi dat jij je kindje altijd stil krijgt! En dat je niet hoeft te wachten tot je fles warm is...

Bij mijn eerste kindje wou ik zo lang als mogelijk was borstvoeding geven. (Het liefst een jaar) Dit werd helemaal niets. Ik heb dat toen echt als falen gevoelt.
Nu bij de tweede heb ik dit helemaal losgelaten. Flesjes en flesvoeding en een handkolf (kon ik in de flinke uitverkoop kopen) voor de zekerheid in huis gehaald, ik zie wel hoe het gaat. Misschien lukt de bv nu wel heel goed en heb ik al die flesjes en voeding wel helemaal niet nodig. 
Als het babytje geboren is leg ik het zeker aan en gaan we bv proberen maar als het weer zo'n strijd wordt als met de eerste dan ben ik voorbereid deze keer ;) 

Terug
Bovenaan