Twijfels borstvoeding

Zoals de rest ook zegt: bijt je nog niet vast in 1 van de 2! Borstvoeding heeft zeker zn voordelen boven flesvoeding, maar het is lang niet altijd alleen maar een positieve ervaring (zelf pas sinds 2 weken zorgeloos aan het voeden, ons zoontje is al 3 maanden). Kijk waar je je rond je bevalling goed bij voelt, probeer het een paar dagen en beslis daarna. Met tegenzin borstvoeding geven is ook niet de bedoeling!

Misschien is het ook handig om te weten dat borstvoeding niet het rozengeur en manenschijn verhaal is waar iedereen over praat in de eerste maanden, want het is echt een strijd! Ja, ook als je veel productie hebt. 
Ik ben echt pro borstvoeding, maar vind wel dat men eerlijk moet wezen over de moeilijkheidsgraad. Wel is het het écht allemaal heel erg waard moet ik zeggen. Wanneer jij en je kindje het onder de knie krijgen is het echt appeltje eitje en zul je er oprecht van genieten. En het helpt als je realistisch blijft kijken naar de struggles die in het begin kunnen komen. 
Een flesje is natuurlijk makkelijker en zo gepiept, daar hoef je niet veel moeite voor te doen dus kan je er snel naar neigen. Weeg gewoon de voor en nadelen af, maar sluit niks bij voorbaat af. 
Ik heb het bij mn eerste kind 2 jaar gegeven en moet zeggen dat ik, ondanks de enorme problemen de eerste 6 maanden met bv en reflux, echt heel erg blij ben geweest dat ik niet heb opgegeven. Ben daarom van plan om het nu ook weer te doen.
Mijn instelling was dus alsvolgt: we proberen bv, maar moeten wel beseffen dat het niet vanzelfsprekend is als een flesje en er wel veel bij komt kijken. 
Hierdoor viel ik niet hard neer met de tegenslagen maar ging ik er gewoon mee door omdat ik het toch al verwacht had. Ben blij dat ik uiteindelijk hiermee wel het beste heb kunnen geven.
Veel succes met je besluit!!

Je.kunt het altijd proberen. Hoe dan ook krijg je stuwing enzo na de bevalling. Dus waarom niet proberen. 
En misschien een ander puntje: ga je hierdoor anders naar je borsten kijken. Het gaf mij een echt gevoel van vrouw zijn. Klinkt misschien vreemd maar het maakt voor mij de cirkel van zwanger, bevalling en na de bevalling compleet ofzo. 

Succes en doe vooral waar jij je goed bij voelt! 

Ik snap dat sommige vrouwen onzeker kunnen zijn over hun borsten. Dus ik snap volkomen je gevoel hierin. Maar borsten heb je gekregen met een functie, en niets is mooier om dan ook deze functie te kunnen gebruiken. Daarnaast zit er in het aller eerste melk wat je produceert en je aan je kindje geeft boordevol gezonde stoffen en vitaminen! Als ze dat al binnen krijgen hebben ze al een hele goede start! Vanuit daar kun je misschien kijken of het wat voor je is? Stuwing krijg je sowiezo wel!
Ik ben ook van plan om straks borstvoeding te geven en het lijkt mij iets super moois en bijzonder om mee te mogen maken en een gezonde start aan ons kindje te geven. Flesvoeding is ook niet slecht maar in borstvoeding zitten antistoffen die in flesvoeding niet zitten. Het lijkt mij makkelijk om straks niet snachts helemaal een flesje te hoeven maken snachts haha! Succes met je keuze! 

Ik snap dat sommige vrouwen onzeker kunnen zijn over hun borsten. Dus ik snap volkomen je gevoel hierin. Maar borsten heb je gekregen met een functie, en niets is mooier om dan ook deze functie te kunnen gebruiken. Daarnaast zit er in het aller eerste melk wat je produceert en je aan je kindje geeft boordevol gezonde stoffen en vitaminen! Als ze dat al binnen krijgen hebben ze al een hele goede start! Vanuit daar kun je misschien kijken of het wat voor je is? Stuwing krijg je sowiezo wel!
Ik ben ook van plan om straks borstvoeding te geven en het lijkt mij iets super moois en bijzonder om mee te mogen maken en een gezonde start aan ons kindje te geven. Flesvoeding is ook niet slecht maar in borstvoeding zitten antistoffen die in flesvoeding niet zitten. Het lijkt mij makkelijk om straks niet snachts helemaal een flesje te hoeven maken snachts haha! Succes met je keuze! 

Bedankt voor alle reacties! het doet goed om jullie ervaringen en adviezen te lezen:)
Ik zal mij meer laten voorlichten over zowel borst en flesvoeding en dan tzt de keuze maken die het beste voelt en het voor nu even laten rusten:)

Nogmaals dank!!

Ik voelde precies hetzelfde als jij tijdens mijn zwangerschap. Borstvoeding vond ik iets dierlijks en het stond me tegen. Erg getwijfeld over wat te doen. Toen mijn zoontje op mijn borst lag, was het voor mij duidelijk dat ik het wilde proberen. Zoveel liefde voor zo'n kleintje, die wil je de wereld geven. Dus ook je borsten ;-) Ik heb 6 weken volledig borstvoeding gegeven, toen ben ik gaan afbouwen. Zoonlief is nu 14 weken en doet het heel goed op kunstvoeding.

Mijn advies: probeer het. En voel je zeker niet schuldig als het niet lukt. Kunstvoeding is ook prettig, het geeft je een heel stuk vrijheid terug. Geniet van je zwangerschap!

Ik zou zeker een borstvoedingscursus of consult (lactatiekundige) zoeken in je omgeving. Heb ik ook gedaan. Werd nog vergoed ook!
Het zou een heel logisch en natuurlijk iets moeten zijn, maar we zijn toch n beetje verwijderd geraakt denk ik (er ligt wat meer druk op dan vroeger, er is (te)veel informatie, en de kraamhulp is alweer weg voordat het lekker loopt, help!).
Als je goed voorgelicht bent, zal je straks een rustigere afweging kunnen maken mocht het bv tegenzitten. Er blijken heel veel oplossingen voor bekende problemen die vrouwen kunnen ondervinden. En als je dat probleem + oplossing van tevoren had geweten, had je misschien niet na 2 weken gestopt, bijvoorbeeld.  
Ik ben blij dat ik 3 uur een lactatiekundige heb gehoord. Voor mij is de druk eraf omdat ik nu weet dat mogelijke uitdagingen niet mijn falen zijn, en bovendien op te lossen zijn.
En juist dat ik weet dat het heus niet zo vanzelfsprekend is dat het meteen lukt, op gang komt, rozengeur is, ben ik meer in staat om mezelf + Baby weken de tijd te gunnen en evt een lactatiekundige in te roepen. Het is iets wat je nog nooit hebt gedaan! Dus dan mag je dat toch rustig leren? 
Als je dan toch over gaat op kunstvoeding zal je er ook veel relaxter bij zijn.

Terug
Bovenaan