Twijfels borstvoeding

Borstvoeding geven vereist om het succesvol te laten zijn andere dingen zoals goed laten/leren aanhappen, ervoor zorgen dat je melkproductie goed op gang komt, de tijd en rust vinden om door te gaan, ook als het even niet gaat.. als je een redelijke tepel hebt en alles werkt zoals het zou moeten, dan is het goed mogelijk. Wees dus absoluut niet onzeker over de grootte van je borsten, want dat zegt echt niets. Ik zou daarom echt de moeite nemen om een borstvoedingscursus te doen opdat je de basisinformatie leert. Je kunt altijd daarna beslissen of en hoe. 
Ik ervaar zelf moeite met alles eromheen. M’n dochter heb ik eerst aangeleerd om op schoot te voeden maar kreeg rugklachten, dus ben ik overgestapt op liggend voeden met als gevolg dat ze niet meer op schoot gevoed wil worden. Het is altijd zo’n gedoe om het in goede banen te leiden, terwijl met flesvoeding je veel beter een vaste voedings- en slaapschema kunt aanleren, is mijn ervaring. Maar ik weet ook dat er moeders zijn die dit weer heel goed lunnen dus het is ook erg afhankelijk van hoe je baby is en hoe je zelf bent. Kijk gewoon wat bij je past. 

Ook ik zit in dubio over het wel of niet geven van borstvoeding. Ik ben nu 33 weken zwanger.
Mijn voornaamste reden is juist omdat mijn borsten enorm zijn. Voordat ik zwanger was al een grote maat (80G) daarna gingen ze opeens naar nog enorme. Inmiddels zit ik op 80J, en dat zit momenteel ook niet meer zo lekker. Baal daar enorm van. Het ziet e niet uit, maar het ergste zijn de klachten die ik krijg. Het is een behoorlijk gewicht. Schouder en nekklachten. Ondertussen word passende kleding een ramp. Bh's zijn erg duur in deze maat, en dan nog niet eens altijd makkelijk te krijgen. 
Zonder bh is pijnlijk, met bh in deze hitte is ook drama. 
Ik weet dat borstvoeding goed is, het beste, maar zie er zo tegen op om mijn borsten zo op tafel te gooien met voeden, omdat je bijna geen normale houding kan aannemen, voeding kleding is ook lastig, dus ergens suptiel voeden word erg lastig met deze kanonnen. 

Hoi Lautje,

hier nog iemand met dezelfde proporties :) (van F naar 80I, niet te doen). Had er bij mijn eerste ook zorgen over, maar het voeden ging zo goed, en op een gegeven moment ben je er aan gewend. Ik legde altijd een doek erover om de hele boel af te schermen en als ik al in het openbaar voedde, dan deed ik dat inderdaad afgeschermd (gaat makkelijker dan je denkt). Ik vond borstvoeding vooral ontzettend makkelijk en praktisch. 

Nu zwanger van de tweede en ik ben al die ervaringen weer bijna vergeten; ben me weer zorgen aan het maken over mijn borsten en schaam me. Maar heb besloten: ik zie het wel. Niks tegen je zin doen, het moet vooral wat opleveren. en ja, dan mag het van mij ook wel even moeite kosten en afzien hoort er ook even bij. Gewoon proberen en dan merk je het wel ( ik zeg dit ook even tegen mezelf ?)
succes! 

Ja hier ongeveer hetzelfde! Vooraf altijd gezegd dat ik geen borstvoeding wilde geven. Velen vinden dit een speciaal, intiem moment met je kindje maar zo heb ik dat nooit gezien eerlijk gezegd... 
Ook het voeden in het openbaar en het moeten kolven leek mij 10x niks. Kreeg er ook gelijk een idee bij dat ik dat zo ontzettend gebonden ben..
In de loop van mij zwangerschap toch besloten om borstvoeding te gaan proberen. Het is toch het beste wat je je kindje kunt geven natuurlijk. Mijn vriend is er ook groot voorstander van.
Inmiddels is mijn dochtertje 1.5 week oud en heb ik de eerste week borstvoeding gegeven. Maar dit is mij ontzettend tegengevallen. Het deed super veel pijn, soms bloedende tepels, een gefrustreerd kindje wat schijnbaar niet genoeg of snel genoeg de melk eruit kreeg, en een gefrustreerde mama die soms 2 uur lang (!) per voeding pijn aan het lijden was... ? 
Ben nu sinds 4 dagen over op de fles.. vond het zelf heel moeilijk om aan de kraamhulp en de verloskundige enz te zeggen dat ik deze keuze had gemaakt omdat iedereen er toch zo zijn mening over heeft, en deze mensen vooral de borstvoeding zoveel mogelijk stimuleren.
Maar het is de beste beslissing sinds tijden.. ons kleintje is ook tevreden, drinkt in 15-20 mijn haar flesje leeg ipv 2 uur lang klooien aan mijn borsten. Ook fijn dat mijn vriend en ik de nachtvoedingen kunnen afwisselen en dat ik niet voor elke voeding thuis moet blijven. Voel me dus een stuk vrijer. Borstvoeding heeft dus echt niet alleen maar voordelen ? 
Succes met de keuze.. en proberen kan natuurlijk altijd.

Ik voelde zelf de verplichting borstvoeding te proberen. Ik had dan ook geen fluit te doen in mijn verlof, wat ook nog eens eindeloos duurde (ruim 42wkn), en nog toegang tot de Universiteitsbibliotheek dus zat dagen, uuuuren wetenschappelijke artikelen te lezen er over. Ik was als de dood dat het zou mislukken, en bereidde me op het ergste voor: kloven, borstontsteking, ik las zelfs verhalen van vrouwen die stukken hadden moeten laten wegsnijden door de ontstekingen en toch daarna weer door voedde. Nou, dan kan ik het ook! Had ik bedacht.
Kraamzorg met lactatiekundige IBCLC in huis. Bv cursus gevolgd.. Aangemeld bij borstvoedingsforum (fb) (TIP!!); alles voorbereid!
Goed, puntje bij paaltje, zl geboren. Perfecte aanhap, alles op rolletjes, en.. inmiddels al 7mnd aan het voeden. Voor mij was het, en zo kán het dus ook, een groot romantisch avontuur. 
Ik vind het het aller mooiste wat er is. En zou vanwege de gezondheidsvoordelen kiezen voor donormelk als ik bij die 2% zou horen die het fysiologisch niet kan geven. 

Tips: veel ziekenhuizen, lk’s of verloskundige praktijken organiseren bv avonden. Het KIIND borstvoedingsplan/mini cursus (gratis), en fb borstvoedingsforum :).

sjcces met je keuze ❤️

Overigens zullen ze je bij cursussen ook vertellen dat het geen pijn hoort te doen. I het begin moeten je tepels wel wennen maar dat is jefs anders als tot bloedens toe..
Extreme Pijn, kloven e.d. Zijn vaak tekenen van verkeerde aanhap of mondmotoriek. Dat is op te lossen als je vanaf het begin de juiste mensen aan je bed hebt. Dus gecertificeerde lactatiekundige. Helaas heeft CB en veel Kraamzorg HEEL weinig verstand ban bv.
Uitzonderingen gelukkig daar gelaten ?

Marloes ma,
Bedankt voor jouw reactie en fijn dat ik weet dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Het is dus wel mogelijk.
Ben jij na bv weer terug in je oude maat gekomen?
Ik zag ook vooral een probleem met na 12 weken weer aan het werk gaan, en kolven etc. Of juist in deze korte tijd melkproductie op gang brengen en weer afbouwen. Maar nu heb ik ook te horen gekregen dat mijn werkgever mijn contract niet gaat verlengen. Tijdelijk contract loopt af in mijn verlof tijd. En met dat idee, dat ik dan meer tijd heb, lijkt het mij misschien ondanks alles wel goed om te proberen. 
Mijn vriend staat achter elke beslissing die ik maak. Zelf vind ik het voor hem leuker als hij ook voeding kan geven (en ik zo ook mijn rust kan nemen) 

@lautje; jammer van je contract, wel fijn als het je iets meer rust geeft... 
ik kreeg uiteindelijk ongeveer mijn oude cupmaat terug, 1 maatje groter, maar was al lang opgelucht. Ik heb mezelf een borstverkleining beloofd als ik klaar ben met borstvoeding geven. 
Ik ben trouwens met een week of 6 gestart met kolven zodat mijn vriend ook 1 keer per dag een flesje kon geven en ik ook een voorraadje had in de vriezer en ik dus weg kon als ik dat wilde. Ideaal!
ik hoop echt dat het je niet te veel stress oplevert, laat het maar gebeuren, je kunt geen foute keuze maken. Fijn dat je vriend ook achter je staat!

Terug
Bovenaan