Ik heb de spuugdoekjes nooit gebruikt. Wij hadden een veelspuger, en we hebben uiteindelijk gewoon veel meer hydrofielen gekocht. 30 hebben we er, en die lagen het eerste half jaar altijd wel in de was.
Ook heb ik de aankleedkussenhoezen na een week of 2 weggedaan. Ik legde een hydrofiel neer. Ze poepte en plaste het steeds onder. Dat heeft ook vrij lang geduurd. Sinds 6 maanden ofzo ligt ze gewoon op de kunststof, tenzij ze uit badje komt, dan gebruiken we een XL hydrofiel.
Ik hoor vaak dat het badje niet nodig is omdat douchen met je baby zoveel makkelijker is. Ik vond het dus niet prettig en heb het badje nog lang gebruikt. Baby vond het badje ook heerlijk.
Wij hebben dit wel veel gebruikt: ledikant ( afdankertje familie) + co sleeper (essentieel bij ons, mammaplakker), kinderwagen (van oma gekregen), maxicosi (vrij nieuwe 2e hands kunnen vinden), draagdoek, commode (2e hands), we hebben een vaste kast, stoel in de kinderkamer (had ik nog), 2e hands schommelstoel (was 10 euro voor de periode tussen 3-6 mnd, hielp ons te kunnen avond eten), maar van familie kregen we een babybjorn wipstoel, en die was wel fijner. Box natuurlijk (ook 2e hands). Vanaf 6 maanden een kinderstoel. Badje (2e hands).
Het hoeft niet duur te zijn, en dan kun je het na gebruik ook zelf weer van de hand doen.
Wat kleertjes betreft is het heel persoonlijk. In mijn ervaring met een veelspuger had ik dus wel iets meer nodig dan het lijstje. Maar ik had 8 setjes per maat vanaf 56 tot 74 geloof ik.
Babynestjes, hangmatten, voedingskussens enzo werkte niet voor mij. Ik heb 3 maanden gevoed met normale kussens en op mijn zij, dat was beter aan te passen dan dat onding van een voedingskussen. Ook tijdens mijn zwangerschap vond ik die niet fijn.
Wij hebben een ikea ledikant omgebouwd tot co-sleeper. Als we het hadden gewild dan hadden we die later weer ledikant kunnen maken, en heb je niet beiden nodig. Die oplossingen zijn er ook kant en klaar, maar weer duurder. Misschien heb je een handige persoon in de buurt?