Uitzet - waar had je echt niets aan?

<p>Zo langzamerhand ben ik om mij heen aan het kijken naar alle babyspulletjes die er zijn. Ik heb al verschillende lijstjes voor de babyuitzet gevonden. Maar die verschillen nog weleens. Ik heb geen supergroot huis en wil ook een beetje op mijn budget letten.</p><p>Waar ik dus heel erg benieuwd naar ben zijn spulletjes die je hebt aangeschaft en die je uiteindelijk totaal niet hebt gebruikt. Waarom vond je het niets en wat heb je er voor in de plaats gebruikt?</p>

Hier gingen de baby's zodra de navelstreng eraf was mee douchen. Badje dus 4 keer voor baby's gebruikt. Nu is m'n zoon 2 en heeel soms gaat hij in dat badje, maar bijna nooit. Had best zonder gekund zelf :p. Maargoed, nu is hij leuk ;). En in de zomer in de tuin.
Had ook een elektrische kruik, wat een onding. Gewone kruiken verwarmen veel beter. Had er ook maar 1, nooit een probleem geweest gelukkig. 
Verder heb ik wel heel veel hydrofiel doeken, erg fijn. 
Oh en als je een muziek mobiel koopt, kijk ff hoe het geluid is. Mijne was heel schel, dus eh, vrij snel verduisterd haha.

Ik heb de spuugdoekjes nooit gebruikt. Wij hadden een veelspuger, en we hebben uiteindelijk gewoon veel meer hydrofielen gekocht. 30 hebben we er, en die lagen het eerste half jaar altijd wel in de was. 
Ook heb ik de aankleedkussenhoezen na een week of 2 weggedaan. Ik legde een hydrofiel neer. Ze poepte en plaste het steeds onder. Dat heeft ook vrij lang geduurd. Sinds 6 maanden ofzo ligt ze gewoon op de kunststof, tenzij ze uit badje komt, dan gebruiken we een XL hydrofiel. 

Ik hoor vaak dat het badje niet nodig is omdat douchen met je baby zoveel makkelijker is. Ik vond het dus niet prettig en heb het badje nog lang gebruikt. Baby vond het badje ook heerlijk. 

Wij hebben dit wel veel gebruikt: ledikant ( afdankertje familie) + co sleeper (essentieel bij ons, mammaplakker), kinderwagen (van oma gekregen), maxicosi (vrij nieuwe 2e hands kunnen vinden), draagdoek, commode (2e hands), we hebben een vaste kast, stoel in de kinderkamer (had ik nog), 2e hands schommelstoel (was 10 euro voor de periode tussen 3-6 mnd, hielp ons te kunnen avond eten), maar van familie kregen we een babybjorn wipstoel, en die was wel fijner. Box natuurlijk (ook 2e hands). Vanaf 6 maanden een kinderstoel. Badje (2e hands). 
Het hoeft niet duur te zijn, en dan kun je het na gebruik ook zelf weer van de hand doen.

Wat kleertjes betreft is het heel persoonlijk. In mijn ervaring met een veelspuger had ik dus wel iets meer nodig dan het lijstje. Maar ik had 8 setjes per maat vanaf 56 tot 74 geloof ik. 

Babynestjes, hangmatten, voedingskussens enzo werkte niet voor mij. Ik heb 3 maanden gevoed met normale kussens en op mijn zij, dat was beter aan te passen dan dat onding van een voedingskussen. Ook tijdens mijn zwangerschap vond ik die niet fijn. 
Wij hebben een ikea ledikant omgebouwd tot co-sleeper. Als we het hadden gewild dan hadden we die later weer ledikant kunnen maken, en heb je niet beiden nodig. Die oplossingen zijn er ook kant en klaar, maar weer duurder. Misschien heb je een handige persoon in de buurt?

Ik vond een boxmatras wel fijn in de box, ze sliep pas met 17 weken in haar bedje overdag, en de box was daar een belangrijke tussenstap bij. In het begin tolereerde ze geen enkele afstand. Dat ligt dus wel een beetje aan je kindje. Het was in elk geval niet duur.
Wij hadden een mooi kleed erin gekocht, maar kregen er ook nog 2 van vrienden van hun kindjes. Dat vond ik wel fijn, zo kon ik die regelmatig wassen en had ze er ook een voor op de grond liggen tot ze ging tijgeren.

Veel dingen vind ik wel persoonlijk. Denk dat de basis op de lijstjes allemaal wel beetje hetzelfde is dus die zou ik aanhouden. En niet teveel eromheen aanschaffen. Wij hebben wel gebruik gemaakt van een wiegje, maar bijvoorbeeld geen babynestje of een draagdoek. Babybadje hebben we ook minimaal gebuikt en een tummy tub kunnen ze voor mijn gevoel nog minder lang in. Heb een handschoen op aanraden aangeschaft voor de douche, maar ook maar 3x gebruikt. Dus zoals ik al benoem zorg voor de basis en kijk  vanuit daar verder. Oh ja en over kruiken, ik had ook elektrische, maar die raadde mijn kraamhulp af omdat die minder lang warm bleven. 
Heel veel shop plezier!

Tsja waar de een bij zweert vindt de ander niks.. hier iig geen geld gestoken in inbakerslaapzak (kan ook met grote doek), flessenwarmer.. kindje was ook niet dol op babynestje, wipper. Wél geweldig waren cosleeper (bv snachts en makkelijk speen teruggeven), draagzak (als je graag wandelt). Mijn dochter vond het heerlijk om gedragen te worden en ik had lekker handen vrij. Toen ze ouder werd droeg ik haar met haar gezicht naar voren en dat was helemaal een hit. Maarja anderen zullen het wellicht niks vinden dat dragen..

De meeste dingen van de uitzetlijstjes heb ik wel gebruikt! Hydrofieldoeken niet allemaal, maar wel een heel aantal. Het ligt er ook aan hoeveel je wast! Ik ben nogal een pieperd en onze zoon spuugde weleens, dus hij kreeg iedere dag schone kleertjes aan. Voor de eerste weken hebben we een tummytub geleend en daarna zijn er over gegaan op het badje. Hydrofieldoeken, extra washandjes e.d. heb ik geleend van een vriendin, zodat we tijdens de kraamdagen alles hadden wat er op de lijst van de kraamzorg stond en daarna is het snel weer naar haar gegaan. Dat werkte voor ons heel fijn! Onze kinderen schelen 5 maanden, dus dat was ook goed te doen. Voor winterkindjes is het heerlijk om wat omslagdekens te hebben! Maar dat is ook persoonlijk. Andere spullen, zoals babykamer e.d. hebben we in de aanbieding gekocht en een wiegje tweedehands. Het belangrijkste is dat je moet doen waar jij en jullie je goed bij voelt /voelen!

Terug
Bovenaan