Badje op een standaard was voor ons een miskoop. Baby ging mee douchen en later hebben we een stokke flexibath XL aangeschaft met het idee dat hij dan langere tijd gebruik daarvan kon maken. Is een opvouwbaar badje en dus qua ruimte ideaal. Inmiddels een huis met bad, dus badje verkocht.
Verder zou mijn tip zijn bepaalde dingen niet van tevoren te kopen maar tijdens de eerste weken. Inbakerdoeken bijvoorbeeld waren hier heel fijn, maar die heb ik pas gekocht toen m'n zoon er al was. Inbakerslaapzak daarentegen hadden we wel al, maar nooit gebruikt.
Van die badcapes met een 'hoek' voor het hoofdje hebben we alleen de XL versies van gebruikt. De kleine past zelfs een newborn niet lekker warm in ongeveer, dus hebben we misschien 1 keer gebruikt en daarna over gegaan op een grote variant.
Hydrofiele washandjes nooit gebruikt, maar wel een shitload aan van die basic witte hydrofiele doeken - die gebruikten we voor alles: Spuugdoek, wassen enz.
Van een luieremmer dacht ik eerst dat het een onzinaankoop was, maar sinds meneer gewoon grotemensenpoep legt is het erg prettig dit in een goed afgesloten bak te kunnen kieperen ?. Zou ik dus wel aanraden.
Wat wij ook helemaal niet gebruikt hebben is bepaalde soorten beddengoed. Lakentje + dekentje etc, wat je overal leest: nooit zo gebruikt. Hier een grote hydrofiel over het matrasje en eerst baby in inbakerdoek erop en later in een slaapzak. Sinds kort pas slaapt hij met een deken (hij is bijna twee). Die lakentjes en dekentjes voor op het bed waren hier dus echt geld- & ruimteverspilling. Zou ook hier kijken wat voor jullie werkt als de kleine er is, dingen zijn zo besteld!
Qua kleding hadden wij veel rompers nodig, want spuugmonstertje, maar heb bijna niet van die overslagrompers gebruikt die iedereen altijd aanraadt. Zoon was erg klein bij z'n geboorte dus maat 50 zat nog ruim en ik had vooral maat 56 gekocht op aanraden van iedereen, zou ook qua maat dus nog beetje een slag om de arm houden (bijv niet alleen maar setjes maat 50 want stel hij/zij is toch wat groter of andersom). Verder gebruikten wij de pakjes uit één stuk heel weinig maar ik weet dat dit heel persoonlijk is, want veel mensen vinden dit juist wel fijn. T-shirts of vestjes vond ik ondingen voor die hele kleine fase, leggings en truien droeg hij vooral en als het heel warm was (zomer) alleen een romper.
Onmisbaar waren hier de draagzak (ik had eerst een draagdoek gekocht maar die gebruikte ik niet, dus zou ook wat dat betreft uitkijken wat je al van tevoren koopt) - vond het mega relaxt met mijn zoon die eerste weken daarin rond te lopen, dan was hij even stil -, wipstoel (goedkope eerst maar uiteindelijk toch de babybjorn gekocht via marktplaats, wat een topding) en een fijn wollen dekentje (was wat duurder, maar is nu nog steeds z'n 'knuffel deken').
Maar ik denk dus wel dat dit lijstje verschilt per persoon. Wij vinden waarschijnlijk andere dingen onmisbaar dan jullie tzt!