Uitzet - waar had je echt niets aan?

Stapel kussens ipv een Voedingskussen
Magnetron ipv flessenwarmer
Normale kruik ipv kruikflessen (om bed voor te verwarmen)
Pan kokend water ipv een flessensterilisator 
Baby nestje niet gebruikt 
Commode bij komt 2de in onze slaapkamer gezet voorbeide ideaal.
Cosleeper nooit aangeschaft gewoon meteen in ledikant gegaan. Hoeft hij ook nooit te wennen aan een ledikant en het is makkelijk naast je bed neer te zetten voor de eerste weken.

Commode is ook zonde om te kopen je kunt beter meteen een leuke kast kopen waar je altijd wat aan hebt. Ik heb de ikea hemnes kast die veel andere mama's ook hebben. Precies een mooie hoogte. 

Ik denk dat het ook echt van de situatie af hangt wat je nodig hebt.
Wij hadden een mega spuger dus véél kleertjes.
Over het hoofdje vond hij echt niet fijn (en wij waren bij nr 1 nog niet zo handig) dus veel overslag gekocht). Tot maat62 een uitkomst! 
Ivm veel spugen nog veel spuugdoekjes bijgekocht, hadden er totaal wel 50 en na een paar dagen niet wassen dus allemaal in de was. Hebben hydrofiele spuugdoekjes en die lagen overal, die grote lappen zou ik niet fris vinden om op mn baby te leggen mer de spuug van een uur ervoor nog erin.
Een baby die makkelijk slaapt kan vast prima in een ledikant meteen, hier door het vele spugen nogal zware nachten gehad, de baby had héél veel nabijheid nodig nou dan is een co-sleeper een geschenk uit de hemel ? 

Een draagzak leek dat ook maar hele kleine baby dus kon er pas in met een maand of 3, toen was het minder "nodig". 

Ohja en ook echt overnodig was de magnetronsteilisator, veel te veel werk. 

Badje op een standaard was voor ons een miskoop. Baby ging mee douchen en later hebben we een stokke flexibath XL aangeschaft met het idee dat hij dan langere tijd gebruik daarvan kon maken. Is een opvouwbaar badje en dus qua ruimte ideaal. Inmiddels een huis met bad, dus badje verkocht.
Verder zou mijn tip zijn bepaalde dingen niet van tevoren te kopen maar tijdens de eerste weken. Inbakerdoeken bijvoorbeeld waren hier heel fijn, maar die heb ik pas gekocht toen m'n zoon er al was. Inbakerslaapzak daarentegen hadden we wel al, maar nooit gebruikt.
Van die badcapes met een 'hoek' voor het hoofdje hebben we alleen de XL versies van gebruikt. De kleine past zelfs een newborn niet lekker warm in ongeveer, dus hebben we misschien 1 keer gebruikt en daarna over gegaan op een grote variant.
Hydrofiele washandjes nooit gebruikt, maar wel een shitload aan van die basic witte hydrofiele doeken - die gebruikten we voor alles: Spuugdoek, wassen enz.
Van een luieremmer dacht ik eerst dat het een onzinaankoop was, maar sinds meneer gewoon grotemensenpoep legt is het erg prettig dit in een goed afgesloten bak te kunnen kieperen ?. Zou ik dus wel aanraden.

Wat wij ook helemaal niet gebruikt hebben is bepaalde soorten beddengoed. Lakentje + dekentje etc, wat je overal leest: nooit zo gebruikt. Hier een grote hydrofiel over het matrasje en eerst baby in inbakerdoek erop en later in een slaapzak. Sinds kort pas slaapt hij met een deken (hij is bijna twee). Die lakentjes en dekentjes voor op het bed waren hier dus echt geld- & ruimteverspilling. Zou ook hier kijken wat voor jullie werkt als de kleine er is, dingen zijn zo besteld!
Qua kleding hadden wij veel rompers nodig, want spuugmonstertje, maar heb bijna niet van die overslagrompers gebruikt die iedereen altijd aanraadt. Zoon was erg klein bij z'n geboorte dus maat 50 zat nog ruim en ik had vooral maat 56 gekocht op aanraden van iedereen, zou ook qua maat dus nog beetje een slag om de arm houden (bijv niet alleen maar setjes maat 50 want stel hij/zij is toch wat groter of andersom). Verder gebruikten wij de pakjes uit één stuk heel weinig maar ik weet dat dit heel persoonlijk is, want veel mensen vinden dit juist wel fijn. T-shirts of vestjes vond ik ondingen voor die hele kleine fase, leggings en truien droeg hij vooral en als het heel warm was (zomer) alleen een romper.
Onmisbaar waren hier de draagzak (ik had eerst een draagdoek gekocht maar die gebruikte ik niet, dus zou ook wat dat betreft uitkijken wat je al van tevoren koopt) - vond het mega relaxt met mijn zoon die eerste weken daarin rond te lopen, dan was hij even stil -, wipstoel (goedkope eerst maar uiteindelijk toch de babybjorn gekocht via marktplaats, wat een topding) en een fijn wollen dekentje (was wat duurder, maar is nu nog steeds z'n 'knuffel deken').
Maar ik denk dus wel dat dit lijstje verschilt per persoon. Wij vinden waarschijnlijk andere dingen onmisbaar dan jullie tzt!

Om ook nog even wat tegen geluid te laten horen. ;)
Wij hebben de flessenwarmer wel gebruikt, maar dat komt omdat ik fulltime kolfde. Dan is het wel heel fijn. Voor normale flesvoeding zou ik inderdaad niet aanraden.
En de spuugdoekjes gebruiken wij ook nog steeds veel, maar dan voor als ze verkouden is om haar neus schoon te houden. Inderdaad grotere doeken voor alle andere dingen.
Wij hebben nooit kwijlsjaaltjes gebruikt. Staat volgens mij ook niet op de meeste uitzetlijsten trouwens. Maar ik had een hele stapel gekregen van mijn schoonzus. (die dus wel een kwijler had) Onze dame heeft die maar liefst 1 dag gebruikt -> toen ze met een 4 tanden tegelijk bezig was en verkouden was. Verder heeft ze nooit gekwijld. Pyjama's ook nooit gebruikt.

Ik vind het wel een hele moeilijke vraag, net omdat elk kindje anders en elke mama zich bij andere dingen goed voelt. En ik kan dat alleen maar bevestigen na 2 kinderen
1ste wou niet in badje enkel in tummytub --> 2de maakte het niet uit
1ste wou niet ingebakerd worden --> 2de alleen maar ingebakerd geslapen
1ste uren in de draagzak --> 2de amper in gezeten
Ik ben nu zwanger van nummer 3 en ga gewoon wachten tot die er is om te zien wat ik moet bijkopen. 
Het enige dat ik echt op voorhand voorzie zijn een HOOOOP hydrofiele doeken want die komen overal van pas. Voor spuwers, voor plassers, zelfs om in te bakeren kan je die grote exemplaren gebruiken.
En mijn co-sleeper heb die, net zoals ik las in 1 van de eerste antwoorden, zelf gemaakt van een bedje uit de IKEA (iets van een 70EUR). 4 gaatjes bijgeboord zodat de matras op de juiste hoogte stond en spankabels om het vast te zetten tegen ons bed.
Verder heel veel 2de hands , vaak super goeie spullen bij, aan een veel lagere prijs. Voor de Maxicosi's staat er een nummer op, je kan op internet terugvinden aan welk nummer je Maxicosi moet voldoen en alles hoger is perfect veilig. ;-)
Kleren had ik veeel te veeel. Heel veel gekregen, maar uit ervaring doe je toch telkens die paar setjes aan die je het mooist vind, voor je het weet zijn ze alweer te groot.
En als je iets te kort hebt, vandaag de dag bestel je dat rap online en is het de volgende dag al geleverd en anders manlief op stap sturen...;-)

Ik zou de basis die je ziet op consumentenbond uitzetlijst aanschaffen. Verder zou ik gaan voor wat jou praktisch of fijn lijkt, al is het om uit te proberen. Je kan kijken of je het kan lenen uit de omgeving of anders aanschaffen. Blijkt het toch niet zo fijn te zijn? Heb je het zo weer doorverkocht.

In ieder geval niet teveel kleding. Naast dat je de maat nog niet weet, krijg je ook snel een voorkeur voor een winkel/merk. De pasvorm en stof is heel verschillend en een maat 50 romper van de Hema past heel anders dan een maat 50 van de H&M. Hangt ook af of je baby lang is of juist kort, wat voller of wat slanker etc. Je favoriete merk is zo bijbesteld.

Daarnaast hangt heel veel af van wat je baby prettig vind, wat jij prettig vind en ook hoe je huis in elkaar zit. Ik vind een luieremmer bijvoorbeeld niet prettig, maar ik kan makkelijk luierzakjes buiten weggooien. Als je 4 hoog woont met een container op de hoek, dan is een luieremmer wss wel prettiger. Hetzelfde wat ik hier lees over douchen/badje. Mijn doucheruimte is best klein, ver van de commode/babykamer, en ik ben vaak alleen. Hierdoor vind ik badderen fijner dan douchen.

Terug
Bovenaan