Vaak ooronsteking

Nog even als aanvulling op mijn eerdere berichtje; ons dochtertje slaapt sinds dat ze 2 is op een speciaal kinderkussen: mijn eerste kussen.
Dit kussen is helemaal van katoen en ze kunnen er dus zonodig doorheen ademen.
Ze ligt iets hoger, vindt het prachtig dat ze ook een eigen kussen heeft en slaapt als een prinsesje.
Kussen is te gebruiken in zowel een ledikant als een groot bed en te verkrijgen bij de speciaalzaak.
 
Hoi iedereen,
Vroeger had ik zelf altijd middenoorontsteking. Het brak vaak door, mijn hele bedje zat dan onder de lichtbruine vlekken. Ik huilde dan ook veel. Echt veel is er helaas vaak niet aan te doen. Ik kreeg vaak last als ik op een tochtige plek had gestaan, dus daar lette mijn moeder ook goed op (dat er bijv. geen ramen tegenover elkaar open stonden). Zodra ik verkouden was, begonnen we vaak meteen met een oplossing van zoutwater te druppelen, voordat het overging in oorontsteking. Had ik eenmaal oorontsteking, dan hielp een fijngesneden ui om mijn nek (in een zakdoek) vaak goed. Meer om de pijn te verlichten dan, ik kon dan tenminste slapen. Al noemden mijn broer en zussen me dan wel vaak "een frikadel speciaal". Waarschijnlijk helpt dit omdat de slijmvliezen er van slinken. Iets warms tegen mijn zere oor hielp ook tegen de pijn. Mijn moeder deed ook wel eens van tevoren een ui om mijn nek. Ik kreeg de dag van tevoren altijd een heel rood wang, soms zette de ontsteking dan niet door.
Op een gegeven moment ben ik doorgestuurd naar de kno-arts, die besloot mijn amandelen te verwijderen. Hierdoor had ik wel minder vaak oorontsteking. Al bleef het een gevoelig iets.
Ik ben nu zelf zwanger en wanneer mijn kindje er ook last van zou krijgen, zou ik niet te snel medicijnen gaan gebruiken. Zelf heb ik heel veel last van de bijwerkingen gehad en echt werken, deden de medicijnen niet of maar heel kort.
Verder wil ik iedereen heel veel sterkte en succes  wensen.
Groetjes Marije
 
Mijn zoon (3) heeft regelmatig dichte oren. Hij hoort dan echt vrij weinig en ik moet alles drie keer zeggen. De dokter zegt dat het verkoudheid is en vanzelf weer overgaat. Maar ik ben weleens bang dat het op een gegeven moment zo blijft. Heeft iemand hier ervaring mee?
 
hallo ouders van nu,
Als ik verkouden was en oorontsteking had, hoorde ik ook veel minder. Na de verkoudheid was het altijd weer beter.
Wel heb ik er gehoorverlies aan overgehouden, maar bij mij brak het trommelvlies vaak door. Daarnaast heb ik ingetrokken trommelvliezen (aangeboren), wat ook zorgt voor een minder gehoor (dit kan een huisarts niet zien, kno-arts wel). Bij mij was het ook zo dat toen mijn trommelvlies weer een keer doorgebroken was, het niet heelde. Na een jaar was het nog niet geheeld. Daardoor hoorde ik toen erg slecht. Ik ben toen geopereerd, het trommelvlies werd weer dichtgemaakt. Mijn gehoor was toen weer bijna terug naar het oude niveau.
Ik weet niet precies hoe de situatie bij jouw zoontje is, maar je kan natuurlijk vragen om doorgestuurd te worden naar een kno-arts. Die hebben apparaten die het oor veel meer kunnen vergroten. De huisarts kon niet zien dat ik een aangeboren afwijking had aan mijn trommelvliezen. Daarnaast werd mijn gehoor bij de kno-arts regelmatig getest met een gehoortest, vooral tijdens en na verkoudheid. Het is handig om te weten of hij minder goed hoort. Op school hoorde ik de juf niet als er veel geroezemoes om me heen was.  Ik werd dus dwars gevonden, omdat ik nooit deed wat ze zei. Ze wisten eerst nog niet dat ik niet goed hoorde. Van de kno-arts moest ik dan ook vooraan zitten. De juf wist er toen van en kon even apart naar mij toelopen. Sindsdien heb ik altijd vooraan moeten zitten omdat ik met geluid om me heen geen stemmen meer kan onderscheiden. Het is fijn als de juf/meester het weet, ik kreeg eerder altijd op mijn kop omdat ik ongehoorzaam was (ben vaak huilend naar mijn moeder gelopen).
Als het dus heel vaak voorkomt zou ik me dus gewoon door laten verwijzen en zeggen dat je het niet vertrouwt (dat hij ook na de verkoudheid slecht blijft horen).
Ik werd trouwens ziek van zwemmen, ergens op de tocht zitten en in de regen buiten zijn (sommig mensen zijn echt van suiker blijkbaar). Als ik een van die dingen deed, dan was ik de volgende dag ziek. Nu nog wordt ik daar ziek van. De kno-arts vroeg ons namelijk een keer of ik een van die dingen had gedaan voor ik ziek was (dit was dus  heel vaak  zo).
Ik weet niet wat ik er verder nog moet over zeggen, bij mij was het trouwens geen verkoudheid, maar bijholte en voorhoofdsholte ontsteking. Dat houdt veel langer aan dan een verkoudheid, daarnaast wordt je er suf van en heb je veel hoofpijn (en het snot is groen). Als je verder nog iets van me wilt weten dan hoor ik het wel, ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groetjes  Marije  
 
Hallo allemaal.

Wat schrik ik hier van het aantal ab-kuren die kinderen krijgen zeg!! Heeft er ooit iemand bij stilgestaan dat dit in veel gevallen juist averechts werkt?
Dat al die oorontstekingen vaak komen doordat kinderen tegenwoordig veel te vroeg worden ingeent en er voor iedere kreet door de huisarts ab wordt voorgeschreven????

Waarom verdiept niemand zich in een oorzaak, maar zijn we allemaal bezig met symptomenbestrijding?

Sorry dat ik zo fel reageer, maar baal er zo van dat er maar zo braaf de raad van artsen wordt opgevolgd, terwijl dit vaak niet het juiste is. (Natuurlijk vaak ook wel.)

Mijn zoontje van twee werd een maand te vroeg geboren, desondanks wel met twee maanden ingeent. Maar zijn imuunsysteempje was toen nog maar een maand als je logisch nadenkt. Als dit nog niet optimaal ontwikkeld is, en we spuiten onze kinderen van alles in het lijfje, heeft zo'n afweer dan tijd zich te ontwikkelen? NEE dus.
En dan pikt je kind alle beestjes in de lucht mee. En dus geven we nog een kuur, weer geen tijd voor dat afweersysteem om op adem te komen.
Tot slot komen we tot de conclusie dat het kind een Post Vaccinaal Syndroom heeft. Oftewel te vroeg ingeent. En na een (vergeleken bij de reguliere geneeswijze) simpel kuurtje van een homeopatisch arts, heb ik nu een kind dat ineens praat, lacht, slaapt, speelt, en heel weinig ziek is. Ik wist van te voren niet hoe ik over de homeopathie moest denken, maar zou het bij een kindje van twee tussen z'n oren zitten? De oorpijn in ieder geval niet meer.

Bij ons wordt er dus niets meer aangenomen voordat wij het zelf eens uitgepluist hebben.

Succes allemaal.
 
Hai,

Onze zoon, nu 2 jaar en 9 maanden, had ook regelmatig last van oorontstekingen. De eerste anderhalf jaar is hij nooit bij de dokter geweest. De dokter keek dan ook raar op toen ik ineens in de spreekkamer zat. Onze zoon bleek een dubbele verwaarloosde oorontsteking te hebben. Wat voelden we ons schuldig. Hij greep namelijk nooit naar zijn oren en koorts had hij ook nog niet gehad. De arts schreef hem penicelline voor. Ik zei nog dat ik daar allergisch voor was, maar omdat onze zoon nog nooit medicijnen had gekregen, kon hij niet allergisch zijn. Dat hebben we geweten!
Binnen 1 dag stonden de blaren op zijn billen! Het huilen stond ons nader dan het lachen. Weer naar de dokter. Eerst moest alles uit zijn bloed zijn voordat hij wat anders voorgeschreven zou krijgen. Inmiddels ben je dan bijna een week verder en loopt dat kleine jochie nog steeds met die dubbele oorontsteking. Hij sliep wel goed, maar zodra hij wakker was, gilde hij het uit van de pijn.

Na die tijd zat ik gemiddeld 2x in de maand bij de huisarts vanwege oorontstekingen. De buisjes werden iedere keer vooruit geschoven, want hij wilde het eerst even aankijken. Het is je eerste kind, dus je gaat op de dokter af. Ik heb trouwens ook verder geen problemen met hem, want het is een prima arts. Tussendoor zag hij Björn ook op het consultatiebureau en dan keek hij ook extra naar de oren.
Afgelopen zomer (2004) hadden we heel even rust om in september weer van voren af aan te beginnen. Toen was ik het zat. Ik zag de winter alweer aankomen. En ja hoor, ik kreeg gelijk. Björn kreeg niet eens de kans om aan te sterken, want dan had hij de volgende verkoudheid en oorontsteking alweer te pakken.

Uiteindelijk naar de KNO-arts. Zij was vrij direct en binnen 5 minuten had zij besloten dat Björn in aanmerking kwam voor buisjes. Eindelijk!!!!
De afspraak werd gemaakt voor 5 januari dit jaar. Vlak voor Kerst begon Björn te hoesten en had hij verhoging. Ik belde de dokter wat ik moest doen, want ik zag de bui al hangen; met koorts krijgt Björn geen buisjes en 41 graden koorts was voor hem heel normaal. De dokter had zelf dienst met kerst, dus hij wilde het nog even aankijken, maar ik mocht hem altijd bellen.
Met Kerst ging het inderdaad wat beter, tot 2e Kerstdag 's middags. Hij begon weer wat meer te hoesten. De maandag na Kerst ging het wel weer, tot ongeveer 15.00 uur. Ik de huisarts bellen. De assistente zei dat als ik gelijk kwam, ik precies achteraan aan kon sluiten, dus zo gezegd zo gedaan. Weer een kuur gekregen.
Van maandag op dinsdagnacht hebben we de rotste nacht uit ons leven gehad. Björn was vreselijk benauwd en kon niet langer dan 10 minuten liggen. Geheel tegen onze principes in, hebben we hem bij ons in bed genomen. Slapen deden we alle drie niet, maar zo kon ik hem in de gaten houden. Dinsdagmorgen de huisarts weer gebeld en aan de assistente gevraagd of de huisarts tijdens visite rijden langs kon komen. (dit was een andere assitente dan maandagmiddag) Ze vond dat ik te overbezorgd was en ik moest de kuur een kans geven om te reageren. Ik werd zo vreselijk kwaad dat ik zei dat als de dokter niet kwam de kuur misscien wel helemaal geen kans zou krijgen! Ze zou het wel met de dokter overleggen en als hij niet kwam, dan zou ze me terug bellen.
Tussen de middag ging het echt niet meer. Björn had inmiddels een blauwe neus, blauwe lippen en blauwe nagels en zijn ogen draaiden steeds verder weg.
Ik weer de huisarts bellen en toen kreeg ik hem zelf aan de telefoon, omdat hij lunchen was. Binnen 5 minuten was hij er (ondanks de pak sneeuw) en binnen 5 minuten had hij het ziekenhuis aan de telefoon. De assistente vroeg ook nog of ik niet langs kon komen met hem. Hij had inmiddels 41,6 graden koorts en er lag 15 centimeter sneeuw in Friesland. Ik vroeg haar of ze een gaatje in haar hoofd had.

Björn is met spoed opgenomen en hij bleek maar 52% zuurstof in zijn bloed te hebben. Hij is gelijk aan een infuus gelegd, kreeg een snor in en een aparte kamer.
Het is echt kantje boord geweest. Iedere keer ging het alarm af en dan moest er weer zuurstof bij gegeven worden. De kinderarts stond hier ook versteld van. 's Avonds zat hij op 4,5 liter per minuut aan extra zuurstof. Normaal ligt het maximum rond de 2 liter. Verder kreeg hij een antibioticum (iedere  4 uur), om de 2 uur moest hij puffen, 4 minuten lang en hij kreeg prednison. Hij werd volgestopt met medicijnen. Er is 2x een thoraxfoto gemaakt.
Hij bleek een hele zware longontsteking te hebben! Door alle oorontstekingen had hij niet meer genoeg reserves om dit te trotseren.
3 januari werd hij uit het ziekenhuis ontslagen. 5 januari moesten we terug voor de buisjes. Hij zag het ziekenhuis en riep heel hard; NEE!
De buisjes waren een peulenschil.
Björn bleek al ruim een jaar zichzelf niet te horen. Zijn praten   bleef daardoor enorm achter. Zijn motoriek is daarentegen dubbel zo hard gegaan.
Nu hij buisjes heeft, gaat het prima. Per dag hoor je verbetering aan zijn woordjes. Een achterstand van een jaar heb je natuurlijk niet binnen 4 maanden weggewerkt, maar we zitten op de goede weg.

Morgen gaan we voor het eerst naar het audiologisch centrum. De artsen en wij willen toch wel graag weten of hij blijvende schade opgelopen heeft. Doof is hij zeer zeker niet, maar ik kan niet met zekerheid zeggen of hij alle klanken hoort. Hij slaat vaak de eerste letter van een woord over.

Vorige week had hij een loopoor, druppeltjes voor gekregen en het is weer over. Dat was de eerste keer na januari.
Het is weer een gezonde vrolijke jongen.

Het is een lang verhaal, maar het lucht wel op om het eens op te schrijven.

De assistente heeft een reprimande gekregen, omdat ze me niet serieus nam. We zijn niet van diehardlopers, maar als we komen dan is er ook echt wel iets aan de hand en zeker als het om kinderen gaat, kun je niet voorzichtig genoeg zijn.

Caroline
 
hoi miep 82,

je schrikt van het aantal AB kuren en je keurt dit zo te lezen af. Prima als je dat denkt...bedenk dan ook dat sommigen die hier gemeeld hebben op een gegeven moment niet meer konden. Verder wil ik niet geschaard worden onder de mensen die zich maar van alles aan laten praten door de artsen...er zijn mensen die een hele geschiedenis hebben. Het is jammer dat je je eigen mening prefereert boven het verder vragen over het hoe en wat. Ik geef liever geen AB...maar ik ben blij dat we nu zijn waar we zijn! En dat met AB...wat een wondermiddel!
 
hoi esther,

Wat een reactie zeg!
Het is niet mijn bedoeling om iemand direct op de tenen te trappen, maar dit is gewoon hoe ik er over denk.

Bovendien denk ik dat je mijn verhaal niet goed hebt gelezen, ook wij zijn begonnen met AB, dus over het voorafgaan aan gesproken.....

En geheel tegen de ABkuren ben ik niet, maar zoveel en zo vaak bij kleine kinderen, ja, daar heb ik mijn twijfels over. Mag dat? Zoals wij allemaal een mening mogen hebben????

Ik denk namelijk dat iedereen echt wel het beste met zijn kind voor heeft, maar zich vaak niet bewust is van de andere mogelijkheden, omdat dat nooit verteld wordt.

Natuurlijk mag ieder voor zichzelf bepalen wat hij/zij het beste vind, en dat doe ik dus ook, en ik deins er niet voor terug om mijn mening daar over uit te laten.
Dat doe jij toch ook?

Maar oke, ik zal niet meer reageren op een onderwerp waar ik een andere mening over heb dan de meerderheid....dan ben jij niet meer op je tenen geptrapt.

Miep82


 
Terug
Bovenaan