Vaccinatie

Ik herken dit helemaal!
Ben net 6 weken zwanger en het voelt voor mij niet goed om me te laten vaccineren met een relatief nieuw vaccin. Onze verloskundige had ook een document meegegeven waar in staat dat het vaccin op dit moment veilig lijkt voor ongeboren kinderen maar dat toekomstig onderzoek dit moet bevestigen. Ondanks dat ik achter mij keuze sta blijft er een stemmetje in mijn hoofd zeggen "maar wat als je toch corona krijgt en heel ziek wordt.." vind het zo ontzettend lastig!!
Maar op dit moment doe ik het niet en daar voel ik me het beste bij!

Ik doe het niet. Maar voor mij is deze keuze ook makkelijk gemaakt omdat ik sowieso geen voorstander ben van vaccinaties.

Maar over het coronavaccin ik kan heel goed begrijpen dat veel mensen bang worden. Omdat nu al 1,5 jaar lang dag in dag uit in de kranten allerlei enge verhalen staan van ouderen tot zwangeren enz die heel ziek zijn of dood gaan. Mensen iets laten doen door angst op te wekken is ook een hele sterke strategie. En dit lukt ze behoorlijk goed.

Zolang iemand niet weet wat voor effecten de ingredienten in het vaccin op de mens zelf en in ons geval op de baby heeft. Zowel op kort als op lange termijn. Vind ik het onmenselijk een mens een zwangere vrouw dit vaccin aan te raden. De arts, de gynacoloog de verloskundigen etc het zijn allemaal mensen die verplicht worden dit advies te geven omdat zei het protocol moeten volgen. Op basis hiervan vindt ik dat het toch gewoon een gevoelskwestie blijft hoe vertrouwd is dit voor jou doe je het wel of niet.

Anderzijds lezen we weer allerlei verhalen dat er mensen zijn overleden na het vaccin. Of nu dat er veel bijwerkingen zijn gemeld door vrouwen over verstoorde cyclus. Zijn veel soortgelijke verhalen.

Dit allemaal is toch absoluut niet vertrouwd.

Las laats in de topic een vraag over de babyvaccinaties. De mama zei zoiets van weet heus dat ze er niks ergs van krijgt en dat iedereen die prikken krijgt. De zin er na typt ze zelf dat iemand die ze kent er koorstuipen door kreeg en er epilepsie aan heeft overgehouden. Epilepsie is toch niet niks!!!! Dit klopt toch niet?!!

Ik haal h bewust pas na mijn bevalling. Voor mezelf vertrouw ik het wel maar vind het spannend voor de kleine meid en wat het eventueel met haar kan doen op de lange termijn.
Daarbij ben ik totaal niet bang om het te krijgen of om er heel ziek van te worden.
Ik vind dat de media ook veel doen aan stemmingmakerij en bangmakerij met dit soort artikelen. Hierdoor worden mensen onnodig bang gemaakt

Ik heb het wel gedaan. Ook om mijn kindje juist te beschermen. Collega van mij heeft flink corona gehad in de zwangerschap, kindje heeft zuurstofgebrek opgelopen met nu daar de gevolgen van. Tweede prik had ik bij 37 weken, dus vond het wel spannend. Maar beide keren 0 bijwerkingen gehad. Nu dat de maatregelen worden losgelaten ben ik toch wel heel blij dat ik gevaccineerd ben (nu bijna 40 weken).
Artikelen spreken trouwens bijna altijd over relatieve risico's terwijl absolute risico's interessanter zijn als je een risico-inschatting moet maken.

Herkenbaar in mijn omgeving iemand met 37w corona gehad kindje helaas overleden in de buik. 
Dit was voor mij een reden om toch te doen dus nu 1 vaccinatie gehad na een week had ik wat koorts en hoge hartslag, dat werd een dagje ziekenhuis aan de monitor....
Dus nu laat ik de 2e voor wat het is en ondanks bovenstaande blij dat ik toch 1 heb gehad dat geeft toch iets van bescherming. Kindje doet het gelukkig goed nu 22 weken. 

Ik ben in januari/februari gevaccineerd, in april gestopt met de pil en in mei zwanger, inmiddels 14 wkn zwanger.
Ik heb in oktober corona gehad en milde klachten gehad. Maar de na sleep.. ik heb een half jaar bij de fysiotherapeut gelopen omdat 't heel veel impact heeft gehad op mijn lichaam/longen. En dan ben ik een fitte meid van 26 jaar. Dus corona is echt niet tof.. ondanks milde klachten.
Daarom heb ik me ook laten vaccineren, ook met een kinderwens. Ik werk zelf in de zorg en coronapatienten verzorgd, en ik wil het niet nog eens zo doormaken met de klachten die ik heb gehad na corona gehad te hebben.
Het is natuurlijk ieder zijn eigen keuze en daar is iedereen vrij in. Ik zou overleggen met de vk of arts, zij kunnen je het advies geven. Maak je twijfels bespreekbaar ?

Ik haal de prik ook heel bewust pas na de bevalling. Ik ben werkzaam als logopedist en kom daardoor met veel verschillende mensen in contact. Als ik het niet voor mezelf zou doen, dan al voor mijn cliënten. Maar ik slaap al 4 maanden erg slecht (3-4 uur per nacht) en sinds ik met verlof ben (inmiddels 36+3)  is dit gereduceerd naar 2 uur per nacht of zelfs helemaal geen slaap 's nachts. Ik kan mijn weerstand goed gebruiken en ben bang dat ik de vaccinatie nu niet goed aankan. Daarnaast had ik in mijn gehele zwangerschap al 4x besmet moeten zijn, maar heb ik het geen enkele keer opgelopen ? Zelfs manlief en schoonmoeder hebben het gehad en zijn tijdens de besmetting echt wel dicht genoeg in de buurt geweest, maar helemaal niks bij mij. Dus voor mij over een paar weken als ik goed en wel bevallen ben ;)

Terug
Bovenaan