Ik herken het probleem zeker. Ik heb me na een hoop navraag doen en een halve nacht inlezen toch wel laten vaccineren. Ik zal hier een bericht neerzetten die ik van iemand heb gekregen die ook zwanger is, medische wetenschappen heeft gestudeerd, bij het rivm heeft gewerkt en ook wat onderzoek doet naar COVID. Dit bericht heeft mij uiteindelijk een hoop geholpen in mijn keuze;
Tsja ik heb ook lang nagedacht, dit waren wat overwegingen van mijn kant: 1) er is wetenschappelijk onderzoek in Amerika gedaan naar het vaccin onder zwangeren, ik heb het onderzoek gelezen en daaruit kwam naar voren dat er geen verschil was tussen gevaccineerden en niet gevaccineerden op verschillende uitkomsten (miskraam, vroeggeboorte, stil geboren, etc). Dat laat zien dat het vaccin op dat gebied veilig is. 2) het is niet duidelijk wat het vaccin doet op lange termijn voor mij of de baby, maar dat weten we ook niet van (long) covid, dus dat was voor mij geen argument. 3) ik vertrouw in mijn zwangerschap op adviezen (op andere vlakken zoals voeding, leefstijl en medicatie) van de gynaecoloog en andere officiële instanties (gezondheidsraad, knov, etc), dat heb ik met de vaccinatie ook gedaan, ook al hebben zij ook niet altijd alle wijsheid in pacht. Met de kennis die er is adviseren zij om te vaccineren en zo te voorkomen dat ik in het ziekenhuis beland (al is dat een kleine kans), ik heb bedacht dat ik het mezelf niet kon "vergeven" als ik tegen dat advies inga en niet vaccineer en toch in het ziekenhuis zou belanden (met evt grote gevolgen voor mij of de baby)
En wat betreft lange termijn effecten, van heel veel dingen weten we niet de lange termijn effecten (vaccinatie, maar ook stress, voeding en omgevingsfactoren), je probeert met de kennis die er wel is de beste keuze te maken voor je baby, dus het is altijd goed wat je kiest want je kiest uit liefde voor je kind ?
Wat er in dit bericht ook al staat, er is geen verkeerde keuze en probeer je vooral niet te laten beïnvloeden door de buitenwereld. Je eigen gevoel hierin volgen lijkt mij gewoon het allerbelangrijkste om bij welke gevolgen het dan ook zou hebben, je altijd kan zeggen ik heb alles gedaan wat op dat moment in mijn macht lag en het is echt onze keuze en niet die van wie dan ook.