Vaccinatie

Zelf gevaccineerd.
Nare verhalen van zwangeren die in coma zijn gebracht en waarvan het kindje te vroeg is gehaald en ze daar zelf niet bewust bij waren.
Heel naar lijkt mij dat!
Vooral vaccinatie gehaald omdat corona krijgen in het laatste deel van de zwangerschap lastig kan zijn omdat je longen dab minder ruimte hebben.

Ik ben inmiddels ook volledig gevaccineerd en zwanger. Zowel ik als de ongeboren baby hebben er nog geen klachten van gehad.

Ik wil het risico verkleinen dat iemand mij besmet. Zeker nu we steeds weer meer terug naar ‘normaal’ gaan.

Om mij heen veel mensen gezien die milde coronaklachten hadden. Maar nu halfjaar later nog steeds snel kortademig zijn en een hoge hartslag hebben.

Ik snap dat het lastig is om iets toegediend te krijgen waar je niet van weet wat de gevolgen op langer termijn zijn. Maar zelfs als je een milde vorm van Corona oploopt zijn de kans op langetermijn gevolgen voor jezelf en de baby ook niet 0.

Onder aan de streep weet gewoon niemand wat het beste is. Er is teveel verschillende informatie, teveel verschillende meningen, teveel verschillende ervaringen. Het is mogelijk even sterke argumenten voor de ene keuze als voor de andere voor te brengen, en in beide situaties heb je gelijk. Aan beide kanten zitten risico's en voordelen, en voor iedereen wegen beiden weer anders.

Uiteindelijk heeft iedereen er een eigen gevoel bij. Er is geen keuze die per definitie verkeerd is, alleen een keuze die voor jou het beste, of juist minder goed voelt.

Volg die keuze. Ik heb gemerkt dat sinds ik m'n keuze gemaakt heb dat ook echt als rust ervaar.

Succes ?

@Covo: wat beschrijf je dat mooi. Van beide kanten weten we eigenlijk te weinig, die mening deel ik ook.

Ik heb ook getwijfeld, maar met de opkomende deltavariant en de loslatende maatregelen plus de nonchalantie van velen èn mijn baan in het onderwijs, toch besloten vóór vaccinatie.

Ondertussen 2x Pfizer gehad. Zowel mijn kleine, 27wk 3d, als ik geen last gehad. En nu veel meer rust in mijn hoofd, alhoewel ik alert blijf, drukte bewust uit de weg ga en niet met Jan en alleman knuffel.

Ik twijfel eerlijk gezegd helemaal niet en heb de 2e prik al een paar weken binnen. Er is zoveel onderzoek en ook bewijs tav de langere termijn ondertussen. Daarnaast blijkt covid steeds grilliger, besmettelijker en onvoorspelbaarder te worden. Ik zou het mijzelf bovendien nooit vergeven als ik covid krijg en mijn kindje daardoor iets oploopt of sneller geboren moet worden.

Het is inderdaad een lastige keuze. Ik stel mijn vaccinaties bewust uit tot ná de zwangerschap. Na 2 jaar allerlei onderzoeken, operaties en behandelingen, zijn wij voor het eerst zwanger en ik zou het mezelf nooit vergeven als het vaccin de reden is van latere effecten in mijn zwangerschap of bij het kind. Er zijn nog geen feiten van effecten op kinderen, omdat het vaccin zo lang nog niet bestaat, en ik zie graag eerst feiten :)
Verder speelt wel mee dat ik alleen thuis werk en toch veel klachten heb, waardoor ik de deur niet veel uit ga. Als dat beide anders was, was mijn keuze wellicht ook anders.
Mijn man is volledig gevaccineerd en over 26 weken zit de zwangerschap er op en laat ik me prikken :)
Mijn advies is vooral om te doen wat goed voelt, en dat is voor iedereen anders.

Nee heel veel wikken en wegen en veel artikelen te hebben gelezen heb ik zojuist toch een afspraak gemaakt voor een vaccinatie. De meerderheid hier op dit forum doet dit niet maar ook na een uitleg van Ernst Kuipers afgelopen dinsdag bij “Humberto” heeft t mij toch wat meer duidelijkheid gegeven wat zo vaccin in je lichaam doet. Het komt niet in je placenta terecht en het feit dat mijn kindje straks na de geboorte ook beschermd is geeft mij een heel rustig gevoel. Tuurlijk is er nog veel onduidelijk maar dat is t voor iedereen jong en oud. Ze zeggen niet zomaar dat t veilig is om je te laten vaccineren als zwangere vrouw zijnde. Ik respecteer ieder zijn of haar keuze maar merk hoe meer ik dit soort redenen hardop zeg hoe meer ik denk, het geeft mij rust. Mijn partner staat er ook achter dat vind ik ook belangrijk. Wij leven geen kluizenaars leven en vinden het fijn en leuk om leuke dingen te doen. Op deze manier verkleinen we de kans dat ik Corona op loop en in t ergste geval op de IC kom te liggen… Dat is mijn grootste nachtmerrie!

Nogmaals ieder maakt zijn eigen keuze maar vind het wel belangrijk dat als je een keuze maakt dat die gebaseerd is op feiten (die er grotendeels al wel zijn)

Ik herken het probleem zeker. Ik heb me na een hoop navraag doen en een halve nacht inlezen toch wel laten vaccineren. Ik zal hier een bericht neerzetten die ik van iemand heb gekregen die ook zwanger is, medische wetenschappen heeft gestudeerd, bij het rivm heeft gewerkt en ook wat onderzoek doet naar COVID. Dit bericht heeft mij uiteindelijk een hoop geholpen in mijn keuze;
Tsja ik heb ook lang nagedacht, dit waren wat overwegingen van mijn kant: 1) er is wetenschappelijk onderzoek in Amerika gedaan naar het vaccin onder zwangeren, ik heb het onderzoek gelezen en daaruit kwam naar voren dat er geen verschil was tussen gevaccineerden en niet gevaccineerden op verschillende uitkomsten (miskraam, vroeggeboorte, stil geboren, etc). Dat laat zien dat het vaccin op dat gebied veilig is. 2) het is niet duidelijk wat het vaccin doet op lange termijn voor mij of de baby, maar dat weten we ook niet van (long) covid, dus dat was voor mij geen argument. 3) ik vertrouw in mijn zwangerschap op adviezen (op andere vlakken zoals voeding, leefstijl en medicatie) van de gynaecoloog en andere officiële instanties (gezondheidsraad, knov, etc), dat heb ik met de vaccinatie ook gedaan, ook al hebben zij ook niet altijd alle wijsheid in pacht. Met de kennis die er is adviseren zij om te vaccineren en zo te voorkomen dat ik in het ziekenhuis beland (al is dat een kleine kans), ik heb bedacht dat ik het mezelf niet kon "vergeven" als ik tegen dat advies inga en niet vaccineer en toch in het ziekenhuis zou belanden (met evt grote gevolgen voor mij of de baby)
En wat betreft lange termijn effecten, van heel veel dingen weten we niet de lange termijn effecten (vaccinatie, maar ook stress, voeding en omgevingsfactoren), je probeert met de kennis die er wel is de beste keuze te maken voor je baby, dus het is altijd goed wat je kiest want je kiest uit liefde voor je kind ?
Wat er in dit bericht ook al staat, er is geen verkeerde keuze en probeer je vooral niet te laten beïnvloeden door de buitenwereld. Je eigen gevoel hierin volgen lijkt mij gewoon het allerbelangrijkste om bij welke gevolgen het dan ook zou hebben, je altijd kan zeggen ik heb alles gedaan wat op dat moment in mijn macht lag en het is echt onze keuze en niet die van wie dan ook. 

Terug
Bovenaan