Vaccineren

Ik neem even aan dat je het corona-vaccin bedoelt?
Of je het moet doen of niet, is helemaal aan jezelf. Ik heb vertrouwen in de wetenschap en zou het daarom wel doen.  
De kans is groter dat je zwaardere gevolgen krijgt als je zwanger bent (van corona, niet van de prik). En als je personen kent die last hebben van 'long-covid', dan weet je dat je dat echt niet wilt. Je bent dan bijna fysiek niet meer in staat om zwanger te zijn..
Maar goed, nogmaals: het is jouw keuze. En als je het allemaal niet zeker weet,  laat je dan vooral informeren door een deskundige (huisarts bijv.).

Ik heb het wel gedaan maar het is uiteraard ieders eigen keuze. Ik las onlangs weer een artikel dat er bij ons in België met de stijgende cijfers nu best wel wat ongevaccineerde zwangere vrouwen op de afdeling intensieve zorgen belanden in het ziekenhuis waar ze moeten worden geïntubeerd en bij wie ze de baby vaak ook vroeger moeten halen en dat wilde ik in ieder geval te allen tijden vermijden. Maar ik snap het ook wel als je het liever nog niet zou laten doen. Ik zou dan zelf wel zeker wat extra voorzichtig zijn. Je immuniteitssysteem is sowieso wat minder efficiënt als je zwanger bent dus je kan wel sneller ziek worden dan anders.

Ik heb me wel laten vaccineren, zowel Corona als kinkhoest. Met het kinkhoest vaccin is in andere landen al heel veel ervaring opgedaan. 

het Corona vaccin is nieuwer, maar ik vertrouw de onderzoeken tot nu toe. Er is ook geen reden om aan te nemen dat het schadelijk zou zijn. Wel is duidelijk dat een Corona infectie wél schade op kan leveren; grotere kans op IC opname, slechter werkende placenta, long-COVID. De keus was daarmee voor mij makkelijk. 

mijn mening is: zeker wel doen!
mijn afweging (niet zwanger, maar geef borstvoeding): in de laatste updates en richtlijnen staat nog steeds dat BV geen contra-indicatie is.  Bij het mRNA Vaccin (wat Pfizer is dat ik heb gekregen) is überhaupt geen sprake van een ingespoten virus èn overdracht van antistoffen in de BV is natuurlijk juist positief. Dit verhaal geldt ook voor als je zwanger bent. 
Succes met je keuze!

Terug
Bovenaan