van af t begin f.v geven!

hoi mama's,

Eigenlijk wilde ik niet reageren, maar ik kan het ( weer ) niet laten.
Dit is nu al de zoveelste discussie over fles/borstvoeding.
Zoals altijd wordt hij weer opgestart door een flesvoedende moeder,
om vervolgens de aanval te starten op de borstmoeders.
Voor mij een teken dat de flessenmoeders zich toch geroepen voelen om zich
te verdedigen.

Voor iedereen ( ZONDER HET OOIT GEPROBEERD TE HEBBEN ):
Je weet niet wat je mist...

groetjes Linda, die bv geeft omdat het gewoon het allerbeste is...
 
Sorry Linda, ik denk niet dat dat de bedoeling is.
Ik zeg al jaren dat ik het liefst fv zou geven, gewoon, het is makkelijk (toch wel, geen kloven ed). Maar in mijn zwangerschap hebik me laten ompraten door mensen die vinden dat bv het beste is voor je baby. Klopt hoor, helemaal mee eens, echt waar. Ik heb de kleine direkt aangelegd toen het kon en hij weigerde. Heb dus de hele nacht liggen tobben en dus uiteindelijk toch maar gekozen voor fv. Ik heb er nogaltijd geen spijt van. En ik ben ook iemand die graag verhalen hoort van mensen die daar ook voor gekozen hebben.
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat we ons gaan verdedigen, (als ik mijn stukje lees, lijkt het wel zo, maar ik wou mijn verhaal ook ff vertellen), iedereen kiest gewoon voor zich, gewoon waar je je het beste bij voelt. En alle kinderen worden groot, is het met fv of bv. Ik denk niet dat iemand kan zeggen als hij voor een kleuterklasje staat: dat is een kindje gevoed met de borst of fles.

grtjs, Bea
 
Hoi hoi

Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor; als jij met flesvoeding wil beginnen,  is het jouw zaak en dan kan iemand  anders wel wat anders vinden, maar het gaat erom wat jij vindt.

Ook ik ben gelijk vanaf dag 2 begonnen met flessenvoeding. Ook ik vond het maar niets borstvoeding en het idee gaf mij nou niet die zaligheid waar iedereen het over heeft. Ook nooit gehad en ook nooit spijt van gehad.

Onze dochter is nu 10 maanden en de band is er geen cent minder om. Daar geloof ik al helemaal niet in.

Mijn advies: laat iedereen maar kletsen en doe vooral wat je hart je ingeeft. Een baby heeft meer aan een moeder die lekker in haar vel zit, dan een moeder die denkt dat ze met de massa mee moet lopen en ondertussen loopt aan te modderen en alles behalve happy is.

Mijn motto: als je borstvoeding wil geven, prima. Als je het niet wil om welke reden dan ook: ook prima. We leven tenslotte in een vrij land en kunnen gelukkig kiezen in deze.

Gr. Jeannette
 
Ehm... Linda... waar precies wordt die door jou genoemde aanval op de borstvoeding gevende moeders gestart? Ik zie het als meningen en ervaringen van moeders die geen BV hebben willen of kunnen geven, niet als een aanval op BV moeders... Misschien lees ik ergens overheen?

Voor MIJN kind was de BV niet het allerbeste, dus ik ben ervan af gestapt. Ieder kind is anders, en ook reageert ieder kind overal anders op...

M.a.w. ik kan me niet helemaal vinden in jouw reactie...

Groetjes Ottie
 
He ladies,
als ik jullie reacties lees, dan komt er een vraag bij mij boven. Iets wat ik me serieus afvraag. Ik vraag 't niet om lullig te doen, maar ik ben serieus benieuwd. Tis een vraag voor de moeders die kv makkelijker vinden en het daarom geven.
Alleen het beste is goed genoeg voor je kind. In je zwangerschap stop je met drinken, evt met roken en laat heerlijke biefstukken en kaasjes staan. Als je kindje geboren is geef je 't mooiste kamertje, je zoekt de mooiste kleertjes en vervoert 't in de mooiste en beste kinderwagen.Omdat alleen het beste goed genoeg is.
Als je kindje huilt 's nachts, dan doe je geen oordoppen in. Tuurlijk niet, je staat op, en je wiegt je kind, je zingt, je humt, je klopt de kleine op de rug, je wrijft 't over 't ruggetje, enz. Da's niet teveel moeite, dat doe je graag (soms met frisse tegenzin), want het is per slot van rekening jouw kind.
Als het om voeding gaat dan kies je voor kv. Omdat dat makkelijker is. Waarom is dat?

Groetjes,
Tineke
 
Hey tineke


Het beste voor je kindje is borstvoeding vind jij. En wij vinden  flesvoeding het beste en het is  geen makkelijke keuze flesvoeding. Want deze keuze maak je niet op de eerste dag van je zwangerschap. Je kijkt naar de voor- en nadelen.  

Het beste voor je kindje is niet de voeding waar het omdraait. Vind ik persoonlijk.  

Want ik heb echt respect voor borstmoeders dat zal ik erbij zeggen. Alleen dat invriezen van je borstvoeding snap ik dan weer niet. Zo uit de borst lijkt mij dan weer het beste. Maar dat zal me straks dan wel weer uitgelegd worden ik wacht op de reactie.

groetjes marion (2 fleskindjes)

Als het er een beetje cru opstaat sorry
 
Hoi allemaal,

Wat een reacties allemaal..........
Ik heb een zoon van 3 jaar (heb ik 2 maanden bv gegeven, vervolgens een maand gekolfde melk uit fles - hij wilde niet meer aan de borst) en toen over op volledige kv.
Dus totaal 3 maanden moedermelk. Heb tranen met tuiten gehuild omdat ik moest stoppen met bv omdat mijn zoon dus niet meer wilde. Mijn streven was namelijk 6 maanden bv.
Heb ook een dochter, nu 13,5 maand. Geef haar nog steeds bv, want zij wil niet aan de fles (gekolfd, kv of gewone melk). Dus zij maakt het dubbel en dwars goed. Ik had nooit gedacht dat ik zo lang bv zou geven.

Wat ik trouwens grappig vind in deze hele discussie is dat de moeders die FV geven ervoor kiezen omdat het makkelijk is. En dat de moeders dier voor BV kiezen om diezelfde reden bv kiezen. Dus het is allebei makkelijk?
Ja en nee. BV heb je overal bij de hand. Geen gedoe met gekookt water in thermoskan en poeder. Maar ja, als je bv geeft kan dat kolven en het bewaren ervan een gedoe zijn. En het ontdooien, het opwarmen (mag niet in magnetron).
Kortom: zowel BV als KV is makkelijk, moeilijk, een gedoe en geknoei.

Dus iedere moeder kan zelf kiezen welke zij wil en het is goed. En toch wil ik er wel bij zeggen, dat BV wel beter is voor het kind. Maar zoals al eerder gezegd. Een moeder die zich gelukkig voelt en goed in haar vel is belangerijker dan een bv-gevende moeder die in de stress zit.
Dus wat je ook kiest. Je doet het goed en je kind groeit en bloeit.
groejtes Chantal

 
Als je je niet prettig voelt bij bv, dan straal je dat uit. Zo ook naar je baby. Dit levert de nodige stress op en dat is niet goed voor moeder en kind.
Maarrrr; ja, er komt natuurlijk een maar van deze ex-bv-moeder... haha
Ik vraag me dan wel eens af waarom we met borsten geboren zijn én waarom we melk produceren tijdens zwangerschap en na de bevalling. Juist, dat is gemaakt voor het kindje wat we bij ons dragen óf net op de wereld hebben gezet.
Ik kan natuurlijk het hele verhaal van vroeger vertellen en landen erbij halen waar flesvoeding niet zo makkelijk óf helemaal niet te krijgen is.
Toen ik zwanger was had ik zoiets van ik zie het wel. Borstvoeding geven lijkt me goed en geweldig, maar als het niet lukt, dan ben ik blij met de andere optie die we tot onze beschikking hebben. Na de bevalling voor het eerst aanleggen en huppakee; ik had een enorme blauwe zuigvlek van verkeerd aanleggen. Ha ha, achteraf moet ik er wel om lachen. Mijn zoontje hapte graag, maar op dat moment gewoon verkeerd en zat lekker op de tepelhof te zuigen. Ik als kersverse moeder had dit helemaal niet gezien en niet door vanwege alle euforie na de geboorte. Ik heb een week met die zuigvlek rondgelopen haha. Natuurlijk heb ik ook de eerste weken last gehad van tepelkloven, zat ik aan het plafond van de eerste aanleg/zuigen, tenen zaten krom in de schoenen. Maar mijn zoontje voer er wel bij. Hij genoot van het drinken bij mij. Waarom zou ik dan stoppen? Doorgezet en na een week of 2 waren de eerste pijntjes weg. Alle voordelen van bv heb ik benut; altijd voeding bij de hand, ook in het park. Maar natuurlijk als je even weg gaat zonder je baby, dan "moet" je kolven en geeft iemand anders afgekolfde bv (bijvoorbeeld vanuit de voorraad uit de vriezer) met de fles. Dit was voor mij het enige nadeel als je dit als een nadeel kan zien.
Zoals Chantal hiervoor ook geschreven heeft; bv en fv is een persoonlijke keuze en als je je niet happy voelt bij bv. dan geef je fv. Maar denk in ieder geval wel na over die keuze. In mijn omgeving is een moeder gewoon uit automatisme gestart met fv en heeft helemaal niet over bv nagedacht. Achteraf had ze dus wel bv willen geven, maar door er niet over na te denken is dit niet gebeurd.

Groetjes Marieke
 
Terug
Bovenaan