van af t begin f.v geven!

He Marion,

vind je reactie niet zo cru hoor. Ik ben ook niet op bv-missie. Ik geloof alleen sterk dat bv de beste voeding is en dat deze voeding de basis legt voor gezondheid in het verdere leven van mijn kids. Niet ik alleen ik denk dit, maar ook bijvoorbeeld de Wereldvoedselorganisatie en praktisch alle nederlandse (kinder)artsen, voedingsdeskundigen etc. Tuurlijk is flesvoeding goed genoeg, dat is mijn punt ook helemaal niet. Maar om je keuze uit gemak te maken, dat is voor mij een beetje een ver-van-mijn-bed-show. Vandaar mijn vraag.

Maar mijn kids hebben allebei grote kans op allergieen. Daarnaast is mijn jongste ook nog een prematuurtje. Bv geeft hen de grootste kans straks een leven in te gaan met zo weinig mogelijk allergieen. Daarnaast is de moedermelk voor prematuren anders van samenstelling, zodat zij sneller kunnen groeien en voor hen betere stoffen binnen krijgen. Super vind ik dat. Nog afgezien van het geldaspect, want het alternatief - prematurenmelk- kost zo'n 14 euro per pak. Ws. wel vergoed door de verzekeraar, maar ook dat betalen we indirect zelf.
Voor mij lag de keuze voor bv voor de hand. Dat is soms heel moeilijk geweest. Om het initieel te gaan doen was makkelijk, maar  om door te zetten zeker niet. Wel ben ik blij dat ik nu, na een half jaar, nog steeds bv kan geven. Bij Aimely wil ik het in ieder geval blijven doen tot een gecorrigeerde leeftijd (lees: leeftijd gerekend vanaf de uitgerekende datum) van een half jaar (is dus 6 maanden + 6 weken te vroeg = 7 1/2 maand). Daarna zie ik wel verder. Ik had deze tijdslijn ook nodig om vast te houden, voor als het weer eens doorbijten was.
Over dat invriezen. Tja, dat is natuurlijk niet de eerste keuze. vers uit de tiet, dat is het best, het lekkerst en het makkelijkst aangezien mijn dochter weigert uit de fles te drinken. Maar ja, er zijn momenten dat je overvloed hebt (de eerste periode) en momenten dat er te weinig is (bv niet genoeg kolven, of het invidenteel vervangen van een voeding omdat je te veel gedronken hebt.). Nu ben ik niet tegen het gebruik van flesvoeding in dit soort gevallen, maar ja, zo'n pak is na openen maar beperkt houdbaar en als je het eigenlijk nauwelijks gebruikt, dan is dat weggegooid geld. Vandaar.

Enne, het ligt voor de hand dat bv-moeders hier een reactie schrijven, toch? Als ik een topic zou beginnen met de titel: Bv hallelujah!!!!! Dan zouden ook fv-moeders zich geroepen voelen om te reageren. En vaak veel pittiger ook nog.

Groetjes van Tineke,
mama van een combi bv-fv kind (1e 6 mnd bv) en tot op heden bv-kind.
 
hallo hallo,
Wat een reacties zeg!
Ik wou er geen discussie van maken, maar was gewoon benieuwd wat de redenen waren van de vrouwen die ook gelijk met f.v waren befgonnen.
Dus niet om de spugende reacties van vrouwen die het daar niet mee eens zijn (ik noem geen namen hoor lalinda... oeps...)
Ik heb zoiets van; ik vraag aan f.v moeder een vraag, en krijg een (voor mij niet boeiende) reactie van een moeder die tegen (of zo goed als tegen..)  f.v is.  ja sorry hoor...
Bedankt voor alle wel leuke reacties!
Groetjes Meid 21
 
He hallo allemaal

Tjee wat een discussie(hou ik wel van). Ik ben ook begonnen met BV. Charlotte had een slechte start na haar geboorte. Ze was veel te snel ter wereld gekomen en was volledig uitgeput. Ik wilde perse bv geven. Dus alles op gang gebracht met kolven(letterlijk met pijn en moeite) en haar de eerste dagen via fingerfeeding dr melk gegeven. Uiteindelijk na 4 dagen pakte ze de borst(met tepelhoedje wel is waar) en dronk ze lekker aan de borst. Tenminste de eerste week. Daarna werd het echt een drama. Ze wilde erg veel aan de borst en was absoluut niet tevreden. Ik dacht aan een regeldag, maar die duurt geen 3 dagen. Toch doorgezet en het uiteindelijk 6 weken uitgehouden met een ontevreden kind. Drama kan ik wel zeggen. Ik wilde toen langzaam gaan afbouwen. Maar ik denk dat er in mn hoofd ee knop om was gezet, want het was ineens erg klaar met de bv. na een uur kwam madam alweer en wilde drinken. Dit 2 dagen lang. Toen heb ik per direct een punt achter gezet. Ik heb Charlotte niet meer aangelegd en ze kreeg volledige fv. Ze was echt van het ene op het andere moment een heel tevreden meisje. Ze dronk iedere 3 uur en 's nachts kwam ze maar 1 keer. Ik dacht dat dat nog wel zou veranderen, maar nee hoor. Ze was gewoon veel tevredener dan ooit tevoren. Daar was ik maar al te blij mee en het was voor ons allemaal een hele verademing. Ik moet er dan ook echt bij zeggen dat ik heb besloten bij een eventuele tweede dat ik er niet eens meer aan begin. Zo denk ik er nu over en ik sta daar volledig achter. Ik heb respect voor de moeders waar het wel lukt en eerlijk gezegd ben ik zo af en toe ook wel jaloers. Maar ik heb mn keuze gemaakt. Toch weet ik dat een mens veranderlijk is en dat ik tot op de laatste dag nog mn mening kan veranderen, alleen ik denk van niet.

gr Linda(mama van Charlotte 8,5 maanden)
 
Hey Tineke

Iedereen heeft gewoon zijn eigen idee erover en ik denk dat dit nog jaren een discussie word.

En dat getouw trek van dit is het beste en dat niet, komt bij mij me strot uit zetten(niet persoonlijk bedoeld tineke)  zolang je kind tevreden en gelukkig is  met welke voeding dan ook  dan ben je er toch.

Stel dat er ooit een derde komt  dan ga ik weer nadenken wat ik ga doen. Dan is het weer 50/50 en dan zie ik wel. Nu hebben ze allebei start van flesvoeding gehad.  

Groetjes Marion




 
 
Ons ukkie is nu 2,5 week en de borstvoeding is zeer pijnlijk. Ik ben begonnen met afkolven en hoop dat de pijn nog zal verdwijnen.

En weet je wat me opvalt, de borstvoedingsmaffia bestaat niet. Ik moet me verdedigen waarom ik door wil blijven gaan. Iedereen vind dat ik over moet gaan op kunstvoeding. Zelfs mijn huisarts adviseert me om te stoppen.

Ik vraag me wel eens af, of moeders die voor flessevoeding kiezen bij voorbaat zich echt moeten verdedigen tegenover anderen, of dat ze zelf vinden dat ze zich moeten verdedigen en tekst en uitleg moeten geven.

Doe waar jij je goed bij voelt, ik wil bv in ieder geval echt geprobeerd hebben voor mijn ukkie en voor mezelf.

Miep
 
Hoi Miep34,

Als de borstvoeding hartstikke pijn doet, dan is je kindje misschien niet goed aangelegd!
Misschien kun je eens bellen met een vrijwilliger van de Vereniging Borstvoeding Nederland. Die kan je tips geven en volgens mij kunnen ze ook langskomen om te kijken hoe en of je kindje goed is aangelegd.

Kijk ook eens op www.borstvoedingsforum.nl
 
quote: LaLinda reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('17-04-2006 19:24:03'));

hoi mama's,

Eigenlijk wilde ik niet reageren, maar ik kan het ( weer ) niet laten.
Dit is nu al de zoveelste discussie over fles/borstvoeding.
Zoals altijd wordt hij weer opgestart door een flesvoedende moeder,
om vervolgens de aanval te starten op de borstmoeders.
Voor mij een teken dat de flessenmoeders zich toch geroepen voelen om zich
te verdedigen.

Voor iedereen ( ZONDER HET OOIT GEPROBEERD TE HEBBEN ):
Je weet niet wat je mist...

groetjes Linda, die bv geeft omdat het gewoon het allerbeste is...


Het is maar hoe je het opvat, ik zie het niet als verdedigen en ook niet als aanvallen. Dat is denk ik hoe je dat persoonlijk voelt.

Wat opvallend is bij BVmoeders  dat ze er bijna áltijd net weer even dat ene prikkelende zinnetje neer moeten zetten: bv is en blijft het beste voor je kind.

Dat vinden jullie. Inmiddels zijn er ook heel wat deskundigen en CB's die dat niet meer zeggen. Het is allebei goed genoeg!

Ik gaf geen borstvoeding omdat ik dat het beste vond voor mijn kind, maar omdat mij dat fijn en bijzonder leek. Ik vond het ook fijn (afgezien van vele vervelende momenten en continue geknoei met tepelhoedjes) en ik ga het bij de tweede ook weer doen.

En met werk combineren??? wat een stress! Ik ga dan lekker proberen af te bouwen tot een avond en een ochtendvoeding!

 
hallo moeders,

Ik voel me toch nog geroepen om een reaktie te plaatsen.
Mijn vorige reaktie is bedoeld in het algemeen.
Ik volg de discussies hier al maanden, en iedere keer duikt er weer eentje op over
fles/borstvoeding.
In 9 van de 10 gevallen wordt hij gestart door moeders die de borst niet willen geven.
Met de nadruk op willen, en dat is iets heel anders dan kunnen.
Natuurlijk kan het mis gaan, als het niet lukt is dat gewoon erg jammer.

Ik word er gewoon erg fel van, omdat ik ervaar hoe makkelijk het geven van borstvoeding
zou kunnen zijn, en dat je er niet over kunt oordelen als je het nooit geprobeerd hebt.

Ben gewoon geen voorstander van kunstvoeding ( de naam alleen al ) en zal
mijn kindje dus ook geen poedermelk geven zolang de bv goed gaat.

Tot slot nog een site waar je kunt vergelijken hoe de samenstelling van moedermelk
versus kunstvoeding is.

http: //www.borstvoeding.com /kindjeaandeborst/de_samenstelling_van_moedermelk.
html

groetjes Linda
 
Terug
Bovenaan