Hier ook een mama die alles zo'n beetje regelt in de opvoeding en het huishouden.We werken allebei fulltime (ik heb nu wel 1 dag ouderschapsverlof) en mijn man werkt nog altijd thuis. Denk maar niet dat tussen zijn werk door iets gebeurt in het huishouden..het ziet er precies uit zoals ik het in de ochtend achterlaat.
Ik ben inderdaad degene die kleertjes koopt, luiers en luierdoekjes regelt, contact onderhoudt met kdv, huisarts en andere instanties, nagels knippen, aangeven wanneer het badtijd is, tassen inpakt etc.
Als mijn man al een van die taken op zich pakt, laat ik het hem ook volledig doen. Ik geef misschien nog wel eens een tip, maar hij leert gaandeweg steeds meer. Net zoals met een kind: fouten maken mag, daar leer je juist van.
Ik moet trouwens wel bekennen: als ons kind ziek van de opvang naar huis wordt gestuurd, is mijn man degene die in actie komt en zijn werk aan de kant legt. Dit ook omdat het helaas niet anders kan met mijn werk (ik ben leerkracht op een basisschool en niet in de mogelijkheid om 22 kinderen de rest van de dag alleen te laten ?)
Als het volledig loslaten je nog te eng lijkt, werk dan met lijstjes of herinneringen in zijn agenda.
Mannen blijken ook (is echt onderzocht) vaker te moeten horen over een taak voordat ze dit oppakken. Iets met verschil in de hersenen van mannen en vrouwen.
En wat betreft huishouden, daar ruziën we een keer per kwartaal over, dat verbetert iets en valt dan terug in het oude ritme. Ik heb ook geaccepteerd dat dat nooit eerlijk verdeeld zal zijn, net zoals de verzorging van ons kind (opvoeding is wel echt gelijk). Maar daar heb ik vrede mee. Ik kies nu wel mijn prioriteiten en laat sommige zaken ook wat langer liggen (strijken bv).
Ondertussen hebben we een robotstofzuiger en andere handige huishoudelijke hulpjes om ons te ontlasten. Of een poetsvrouw/-man nemen. Dan ben je meteen klaar met al het gezeur