Verplicht bedrust keizersnede

Ik ben 2x bevallen, niet via keizersnede, maar ook echt meer rust gehouden dan ik dacht aan te kunnen. Juist door alle hormonen doe je meer dan achteraf wellicht goed voor je is. Je lijf moet echt herstellen. 
Ik had bijvoorbeeld 5 dagen etagerust. Ik liep geen trappen, hoe goed ik me lichamelijk ook voelde. Ik hobbelde wel wat heen en weer. Deed de was, verzorgde mijn kindjes, maar echt wel op een rustig niveau. 
Als je nu te hard van stapel loopt, kan dat op lange termijn je herstel in de weg zitten. 
Verplicht in bed lijkt me ook wel vervelend en misschien ook onnodig, maar ik snap je kraamverzorgster wel. 

Het is denk ik voor iedereen anders, maar zeker wel belangrijk om rustmomenten op een dag in te plannen. 
Zelf heb ik een jaar geleden een keizersnede gehad. Ik heb bewust wel rust genomen toen de kraamzorg er was, maar niet de hele dag. Daarna ben ik steeds meer gaan doen. 

Gefeliciteerd met de geboorte! Ook fijn dat je je al goed voelt. Ik ben begin februari met een keizersnede bevallen van mijn dochter. Voelde me ook al heel snel goed en ben, inderdaad tegen het advies van de kraamhulp, na 4 dagen al een stukje gaan fietsen en boodschappen gaan doen. Ik werd gek van het binnen zitten! De kraamhulp zei nog dat ik er wel spijt van zou krijgen, maar heb er geen last van gehad en vond de frisse lucht heerlijk. Zodra ze weg was ben ik ook gewoon de stad in geweest etc. Luister goed naar je lichaam en ga geen grenzen over. Als het pijn gaat doen, moet je echt je rust nemen. 

Gefeliciteerd met de geboorte!
Ik heb ook een ks gehad maar bij mij werd juist het tegenovergestelde verteld. De zelfde dag moest ik al uit bed en rondwandelen van de verpleegsters. Natuurlijk ook 6 weken niet tillen. Heb 5 dagen in het zh gelegen en ik werd er de eerste 2 dagen meermaals uit bed gezet om te stappen. Hierna deed ik dit van zelf. 
Eenmaal thuis hebben ze me wel gewaarschuwd om het rustig aan te doen maar wandelen werd wel aangemoedigd! Het ging dan overal over taken zoals stofzuigen, koken, wassen omdat je dan toch automatisch snel iets opheft. Ik heb van in het begin teveel willen doen omdat ik het moeilijk vond om taken uit handen tegeven, vooral de verzorging van mijn kindje. Door teveel te willen doen is de wonde terug een beetje opengegaan waardoor het herstel moeilijker ging en ik er een lelijk litteken aan heb overgehouden. De nietjes zijn ook langer moeten blijven zitten hierdoor. 
Luister als het gaat over teveel willen doen en vooral niet tillen! Maar enkel bedrust is ook niet goed optijd een wandeling zal je zeker en vast goed doen! En vooral luisteren naar je eigen lichaam en niks willen forceren maar ook niet laten hangen. ?

Ik ben vorig jaar september bevallen dmv keizersnede. Ik had zelf het HELLP syndroom en was zó ziek. En ik baarde een prematuur van minder dan 1 kilo. Na 2 dagen heeft het ziekenhuis me op straat gezet wegens plaats gebrek terwijl mijn zoon nog lag te vechten op de NICU voor zijn leven en ik nog erg beroerd was van de pijn in mijn lever,hoofdpijn van de torenhoge bloeddruk en de lange snee in mijn buik. ( die snee was groter omdat Sam zo klein was en dan moeten ze hem lepelen zeg maar ipv dat ze iets kunnen trekken(. Bij thuiskomt ook geen kraamzorg gehad want ik had de keus om óf kraamzorg te krijgen als ik thuis was of wanneer mijn zoon thuis zou komen. 
Het herstel lichamelijk was voor mij pittig maar goed achteraf gezien heb ik dingen gedaan die ik echt te snel gedaan heb. Doe waar je je goed bij voelt maar ik zou echt nooit dagen alleen maar op bed gaan liggen,juist door bewegen activeer je je darmen bijv en dus ook je doorbloeding.
O ja! Natuurlijk nog van harte gefeliciteerd!!

Been there, done that.. oh wat voelde ik me achteraf toch zo stom. Ik stond dezelfde dag nog op om me op te maken en m’n haren te doen, kolven als een gek en binnen no time weer kleren aan.. je zult een terugval krijgen en als je niet goed hebt gerust ga je lichamelijke ongemakken krijgen. De 1e 3 maand is het qua verzorging van je baby lichamelijk zwaar, bewaar je energie daarvoor is mijn advies. Bij een keizersnee wordt geadviseerd om de eerste 6 mnd geen zware huishoudelijke taken te doen. 
Het kan wel maar niet doen! Gewoon platliggen in ieder geval zolang de kraamhulp er is en luisteren, het is echt voor je bestwil! 

Van harte gefeliciteerd. Ik heb zelf geen keizersnede gehad. Mijn zus wel. En die ging ook snel weer van start. En na twee weken stortte ze fysiek in. Ik snap heel goed dat je iets wil doen. Dat had ik na mijn eigen bevalling ook. Door complicaties en drie dagen thuiskatheter kan ik geen kant op. Heel frustrerend. Toch denk ik dat je jezelf in acht moet nemen. Liever nu te rustig en je goed blijven voelen, dan dat je straks instort. Dan ben je verder van huis. En die kraamtranen komen nog wel. Het lijkt er nu op alsof je (net als ik had) op de geboortewolk zit... En die houdt echt een keertje op.
Geniet van de rust en je kleine. 

Terug
Bovenaan