Hej!
Ja dat 2-talig is ook zo'n item. Weet je het is wel zo handig! Ik merk nu bijv. dat onze oudste er héél veel baat bij heeft dat hij nu 2-talig is. Hij leert nu Engels en kan een ietsje pietsje Duits. Hij ziet aan de Engelse woorden, dat het veel lijkt op NL maar soms ook erg veel op het Zweeds. (Ik kan nog een beetje Frans van wat er van over is, en hij vraagt ook vaak wat een woordje in het Frans is).
Bijv. het woordje brood. Is bröd in het Zweeds en bread in het Engels. Hij hoeft het bijna niet te leren, want het 'zit' meteen. Het voelt voor hem logisch. Grappig he.
Maar het aanleren van het NL wordt een behoorlijke zaak voor Linde. We praten in huis 100% NL. Maar buitenshuis hebben we afgesproken dat we Zweeds praten. 9 vd 10x houden we ons daar ook aan. Maar onze jongens krijgen er een handje van om het NL als een 'code'taal te zien. Vooral bij het afdwingen in de supermarkt ;-))
Zij denken dan dat ik in het NL antwoord zodat niemand het verstaat, maar helaas voor hun! Het gekke is dat ze thuis samen bijna alleen Zweeds praten en ik ze dan het NL bijna af moet 'dwingen'. Ik antwoord thuis dus consequent in het NL. En vraag ze ook spelletjes aan elkaar uit te leggen in het NL. Ze krijgen hier ook NL les van een leuke NL juf, 1x per week. HET MOET ECHT, ZE VERLEREN DUS IN 3 JAAR TIJD HUN MOEDERTAAL!!! Dat is natuurlijk niet de bedoeling, vooral niet omdat je nooit weet of je nog eens terug komt in NL om te wonen-werken-studeren.
Voor Linde is het dus hoofdzaak, dat we beide 100% NL praten met haar. Van de jongens krijgt ze dan het Zweeds mee. Straks als ik met de boekjes met woordjes ga beginnen, zal ik ze ook in het Zweeds aanleren. Als ze dan naar de dagis (soort kdv) gaat herkent ze misschien wel de woordjes zoals ik ze haar leer. Maar voor kids gaat het aanleren van een nieuwe taal wonderbaarlijk snel...... Dus pas op met je moedertaal, dat is mijn ervaring en advies aan anderen. Net als wat Petra schrijft: het niet mee kunnen doen aan een gesprek met familie is niet zo geweldig..... Ook daarvan hebben we in de buurt een voorbeeld. NL man (nu alleenstaand) met 2 kids, opa en oma hebben Zweeds geleerd om met hun kleinkinderen te kunnen praten, maar ze hadden het NL er gratis en voor niets bij kunnen leren.....
Liefs Pippi