Vis? Biefstuk?

Hallo mensen,

Hebben gisteren een echo gehad en ben 9 weken en 2 dagen zwanger!! Echt geweldig om al helemaal vorm te zien en een kloppend hartje!

Maar nu heb ik direct een vraagje. Ik lees overal dat je geen rauw vlees e.d. mag eten, maar eten jullie bijvoorbeeld helemaal geen biefstuk en tartaar of bak je ze dan helemaal door? En geen vacuum verpakte vis lees ik overal, maar bijvoorbeeld de zalm in de supermarkt, wat valt hieronder?

Alvast bedankt voor de reacties!

Hoi,

Je kan geen rauw vlees eten i.v.m. toxoplasmoseparasiet.  Die kan een infectieziekte veroorzaken die je baby kan schaden. Dezelfde parasiet komt voor op rauwe groente – goed wassen! – en zit in de uitwerpselen van katten.

Dus als je biefstuk of tataar wil eten: heel goed bakken totdat het niet meer rauw (rood) is.

Dit heb ik gevonden op internet:

De listeriabacterie kan niet tegen verhitten, drogen en zuren. Temperaturen van 75 graden of meer overleeft ze niet, dus ook in gepasteuriseerde of gesteriliseerde producten zal je de bacterie niet meer terugvinden. In tegenstelling tot andere bacteriën blijft listeria zich wél in de koelkast vermenigvuldigen. De bacterie groeit op koele producten echter wel langzamer dan op ongekoelde levensmiddelen. Omdat gerookte zalm in een vacuümverpakking lang bewaard kan worden, kan de bacterie zich vermenigvuldigen tot schadelijke hoeveelheden. Niet eten dus.

hoihai!!
eigenlijk mag je geen ondoorbakken biefstuk en tartaat eten nee..
ikzelf ben erg makkelijk ingesteld... en eet af ne toe wel een lekker biefstukje..
vroeger wisten ze niet eens dat zulke dingen niet mochten...
maar je kindje kan er ziek van worden...
op internet kun je veel vinden over wat je wel en niet mag eten.. gewoon even googelen..
vind je een hoop eten wat niet goed kan zijn voor je kindje.. en ook waarom dit niet goed is..
maar geniet vooral van je zwangerschap.. dat is het belangrijkst!!

liefs Femster

Hej!

Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Mijn verloskundige zegt dat je biefstuk wel kunt eten maar dan moet het wel heel goed doorbakken zijn, maar net zoals filet american mag dus absoluut weer niet!

Wat betreft vis, ik vind dat de meningen daar nogal over uiteenlopen.. de een roept dat je het ook niet mag uit de supermarkt maar mijn verloskundige zegt dat dit geen kwaad kan als je er maar op let dat je het pak neemt met de verste houdbaarheidsdatum. Ik heb mijn vis tot nu toe alleen maar in de supermarkt gehaald, ben geen 1 keer speciaal naar een visboer gegaan daarvoor! Maar goed zoals ik al zei, de meningen zijn daar nogal over verdeeld.

Geniet lekker van je zwangerschap!
Groetjes Maaike
39 + 2 weken zwanger.

Alledrie hartstikke bedankt voor jullie reactie! Hebben jullie zou ook dat je opeens zo'n belachelijke zin hebt in filet american bijvoorbeeld? Ik zal uiteraard alles gewoon laten staan, ook de biefstuk en tartaar, maar toch vind ik dat vis verhaal een beetje onduidelijk. Ik neem me steeds voor om naar de markt te gaan voor een visje, maar dan komt er wat tussen en dan kun je pas weer een week later. Maarja, het is natuurlijk nu juist zo belangrijk dat ik het wel wil eten!

Hebben jullie ook last van extreme dromen? Ik wist mijn dromen 's morgens nooit meer, maar nu word ik er zelfs 's nachts wakker van!

Wat betreft het visverhaal hoef je je echt geen zorgen te maken hoor! Maar goed je moet er wel even op letten dat je geen vis bij de supermarkt koopt die maar tot morgen houdbaar is, vroeger lette ze daar ook allemaal niet op!
En wat betreft de filet american, houd er maar over op haha.. ik droomde er zelfs over!!! Voor mij nog maximaal 3 weken en dan mag ik weer aan de filet american!!!

Groetjes Maaike
39 + 2 weken

Hoi hoi,

Met vis gaat het alleen om gerookte vissoorten die vacuum verpakt zijn(dus gerookte zalm, paling en forelfilet). Andere vissoorten zijn  anders verwerkt en dus  geen probleem. Overigens schijnt de kans op besmetting heel klein te zijn, maar toch.....

Ik wist dit trouwens niet bij de 1e zwangerschap en heb toen juist heel veel paling gegeten(inderdaad de gerookte verse, die vacuum verpakt was).... Nu ben ik iets voorzichtiger.

Groetjes, Yvette

Toen ik er achter kwam dat ik zwanger was, was ik al 8 weken.
Al die dagen heb ik bijna dagelijk een broodje (verse) filet a. gehad en wekelijks een biefstukje (medium). Na de test heb ik de filet laten staan, maar ik eet nog steeds regelmatig een biefstukje en ook wel een toastje met zalm.
De kans op besmetting is minimaal. Ik ben er niet zo moeilijk in, maar als je de boekjes leest, tja dan mag het niet.

Groeten van Gea

Terug
Bovenaan