Vis? Biefstuk?

ha gelukje,

Ik ben al 5 maanden niet zwanger meer want ik ben in januari bevallen van een gezonde dochter, ondanks het rauwe vlees en de tonijn die ik gehad heb, ik heb destijds ook per ongeluk een verkeerd kaasje gegeten.... dus maak je niet ongerust... het kan niet zo snel kwaad als je maar niet elke dag rauw vlees eet of het expres gaat eten want dan heb je meer kans. De kans dat er iets in jouw vleesje zat is 1 op 10.000. Nou stelt dus niets voor! En al zou het besmet vlees zijn dan is de kans niet groot dat je kindje er iets van krijgt want je bent al in het laatste trimester! Bij besmetting in het eerste trimester kun je er een miskraam van krijgen omdat alles dan nog aangelegd moet worden!

Dus ontspan, want waarschijnlijk ben je allang risistent tegen de bacterie en ben je voor je zwangerschap allang een keer besmet geweest en kan het nu geen kwaad.

Maar lastig is het wel, je blijft er over mijmeren... dat had ik wel. Totdat een vk zei: ' je bent jong en gezond dus heb je een goed afweersysteem, vertrouw nou eens op je lichaam!' Dus zet het van je af.... over een aantal weken hou je een gezond kindje vast hoor!

Sterkte met piekeren! Piekeren helpt je niet, het maakt je alleen maar onzeker en je kunt het toch niet meer terug draaien! En trouwens.... als je je niet ziek heb gevoeld hoef je helemaal niet bang te zijn! want je voelt je na zo'n besmetting grieperig en ziek!

Liefs bloempje

sorry gelukje, ik dacht te lezen dat je 31 weken zwanger bent maar dat hoorde bij iemand anders. Hoe ver ben je? Ik was 14 weken toen ik iets verkeerds at, alles is goed gegaan! Dus wees gerust!

ben ik weer: het kan wel je hele zwangerschap kwaad als je iets fouts eet, tenminste als het besmet is! maar vooral in het eerste trimester is het gevaarlijker (zie mijn andere verhaal!). Dus ik zou gewoon nog een paar weken wachten en in je kraambed eens heerlijk te buiten gaan aan alle verboden vruchten! Want als je bv geeft, mag je gewoon alles eten, zelfs rauw vlees en voorverpakte vis.
trouwens, als je naar de visboer gaat en verse vis eet dan mag je alles eten behalve vissen die hun eten roven (zoals tonijn, jonge tonijn mag trouwens wel en zwaardvis)!

Je leest het al: ik heb me destijds goed verdiept! Ik was zelf zo bang om iets verkeerds te eten en mijn kindje te verliezen. Ik wilde het kindje zo graag en was zo bang! maar alles is goed gekomen.....

Vis vind ik ook nog steeds heel moeilijk. Ik mag van mijn partner geen haring uit pot meer eten (ik eet dit wel eens op roggebrood, absoluut niet omdat ik het zó heel erg lekker vind, maar omdat het zo gezond is), de verloskundige zei dat het wel mocht, maar niet te veel, om het zekere voor het onzekere te nemen zei ze dat ik het maar gewoon moest laten staan.
Ik slik ook visolie capsules, dus zo kom ik wel aan mijn dosis vis ;)

Filet americán..... zucht...zwijmel....kwijl, kwijl....
Nog 29 weken wachten....

Ik heb ook al wel een biefstuk gegeten en dat zal ik zekers wel vaker doen, maar ik bak het gewoon well done en dan haal ik het wel onmiddelijk van het vuur zodat het nog wel heerlijk mals is....kwijl, kwijl..... yammie! Reken maar dat het dan goed verhit is geweest hoor!

Soms vind ik ook dat er wel erg paniekerig wordt gedaan hoor! ;)
2 hapjes rauw gehakt is niet de bedoeling, maar je vermoordt het kindje er vast niet mee. Zoals al gezegd is, de kans is zo minimaal en natuurlijk wil je de kans uitsluiten en het beste doen voor je kindje, maar dan vraag ik mij ook af, smeert iedereen zich altijd in met een goede zonnebrand als ze langer dan 10 minuten op wat voor manier in de zon zijn?
Of de kindjes die buiten spelen een uurtje, worden die altijd ingesmeerd?
Huidkanker kan later een doodsoorzaak zijn, maar daar wordt ook zo nonchalant mee omgegaan...

Ik denk dat als een ieder goed leest wat wel of niet mag en in hoeverre, dat iedereen dan ook logisch na kan denken wat het beste is.

Liefs.

Hoi,

Bedankt bloempje voor je reactie enne nog gefeliciteerd met de geboorte van de kleine!
ik ben al wat rustigger, maar jou stukje voegt daar zeker iets aan toe, ik ben net als jij een gezonde jonge meid, dus wat je vk zei vertrouw op je lichaam. Ik ben nu 30 weken zwanger en inderdaad in het laatste trimester.
Enorm bedankt!

Ik had al van iemand die werkt op de gynacologie afdeling in het ziekenhuis gehoord dat zelfs wanneer je een hele op hebt het maar een kleine kans is en dit waren maar een paar enkele hapjes. Dus ik voel me enigzinds gerustgesteld ik geniet van mijn zwangerschap net zoals ik dat de afgelopen 30 weken al heb gedaan dat ga ik nu de ongeveer laatste 10 weken ook doen.

Groetjes Gelukje

Fijn dat je het weer kan overgeven. Het is maar wat he dat zwangeren. Je maakt je overal zorgen over. En je kunt zelf nergens invloed op uit oefenen. Tegenwoordig weten we ook erg veel en daardoor gaan we ons ook overal druk over maken. Vroeger werd het zwangere vrouwen zelf aangeraden rauw vlees te eten, dat was goed voor je HB. En nu???? Paniek paniek als je iets rauw/half rauw heb gegeten. Ook flink overdreven dus! Teveel weten kan soms een belemmering zijn om te kunnen ontspannen.

maar ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen, ik weet hoe moeilijk het is.... heb er zelf 2 weken mee rond gepiekerd voordat ik het kon overgeven.... geniet nog van je zwangerschap! voor je het weet zijn die 10 weken al voorbij! En straks nog het laatste opstakel, de bevalling en dan kun je je kindje vasthouden! Heerlijk hoor, het is je van harte gegunt!

Hoi Bloempje,

Ik heb inmiddels de uitslag van het bloedprikken en ik heb geen anti stoffen, dus dit betekent dat ik tot maandag half tien geen toxoplasmose had. Over ongeveer 2 weken ga ik nog een keer bloedprikken om te kijken of ik dan anti stoffen heb. Mijn vk zei dat het dan nog veranderd kan zijn. Dus nu maar hopen dat de uitslag dan hetzelfde is als vandaag.

Maar ik ben inderdaad wel gerustgesteld, alleen moet je dan niet weer gaan lezen op internet, want dat zet je toch weer aan het denken. Dus dat ga ik vanaf nu ook niet meer doen. Ik hou me vast aan jou verhaal en aan dat van die bekende van mij. En gelukkig heb ik nog meer positieve reacties gehad uit mijn omgeving en van de jg moeders van aug 2009.

Nogmaals bedankt voor je mail en veel geluk met je gezin!

Groetjes gelukje

goh wat een herkenbare verhalen!!!!

Ik ben ook zo'n paniekzaaier wat eten betreft.
Twee weken terug gingen wij bbqen en had me al voorgenomen om maar geen kipsate te nemen, want dat vind ik nu riskant. Dus mn vader had voor mij een speklapje gebakken die ik heerlijk op ging eten. En toen zag ik het: mn vader legde rauw vlees op de bbq met dezelfde tang als waarmee hij mijn vlees net op mn bord had gelegd.... dat had hij dus ook met mijn rauwe stukje vlees gedaan.
Daarna heeft hij met deze tang wel staan bakken opde bbq, dus niet eerst rauw vlees beetgepakt en daarna direct mijn gare stukje vlees. Toch maak ik me nu helemaal gek met de gedachte dat ik wel eens listeria opgelopen kan hebben.....

Ik vraag me dan af: zouden de eventuele bacterien tijdens het bakken met de tang en omdraaien van het vlees dood zijn gegaan?. Gek word ik van die gedachte!!!

Tegenwoordig weten we zo veel en internet helpt ook niet erg mee.... als je daar gaat zoeken word je helemaal gek!!!

Terug
Bovenaan