Vis? Biefstuk?

Dit berichtje is speciaal gericht aan Gea en Femster:

Jullie eten gewoon een biefstukje terwijl jullie zwanger zijn omdat jullie er niet zo moeilijk in zijn??

Ik ben terwijl mijn moeder van mij in verwachting was, besmet geraakt met toxoplasmose omdat zij op dat moment een zoontje had van 2 die in de zandbak speelde. Hierdoor is zij in contact gekomen met uitwerpselen van katten.

Het gevolg hiervan is dat ik aan één oog blind ben en mijn andere oog aangetast is. De parasiet heeft zich in het zenuwstelsel van mijn oog genesteld en bij een verminderde weerstand slaat deze toe. Hierdoor wordt mijn netvlies langzaam aan aangetast door oogontstekingen en littekenweefsel. Dit is niet te herstellen. Ik ben nu 35 jaar en loop dus constant met een tijdbom in mijn hoofd omdat ik weet dat ik vroeg of laat blind kan worden.

Het klopt, vroeger was er niet zoveel over bekend maar nu wel!!! Ik neem mijn moeder niets kwalijk omdat er vroeger niets of niet zoveel over bekend was. Ik hoop dat jullie kinderen gezond ter wereld komen zonder toxoplasmose infectie. Zo niet, dan hoop ik dat jullie het jezelf kunnen vergeven.

Dit soort discussies zijn er vaak, over roken, drinken, drugs, bepaalde kruiden, sauna's, rauw vlees en alles waar je verder nog voor moet uitkijken tijdens de zwangerschap. Mijn advies voor de schrijfster van dit topic is om een goed zwangerschapsboek te kopen (bijv. Veilig Zwanger van Mariel Croon), daar staat alles in.

Daarna is het natuurlijk aan jezelf om te beslissen of je het risico wilt lopen. Ik ben het eens met anoniempje dat er soms te lichtzinnig over gedacht wordt, omdat het tegenwoordig minder vaak voor komt. Maar in mijn optiek is dat juist omdat het bekend is dat het schadelijk kan zijn en vrouwen dergelijke producten meer laten staan.

Ik denk dat je je inderdaad bij alles wat je 'doet wat afgeraden wordt' moet afvragen of je het er voor over hebt. Trek in filet amercain? Is het het waard als je kind er wat aan overhoudt? Een ieder is vrij om zijn eigen antwoord hierop te geven.

Trouwens, iets off topic, je zou je uberhaupt moeten afvragen of het nog wel zo verstandig is om filet americain (of ander rauw vlees)  te eten, ook als je niet zwanger bent. Zo langzamerhand is er wel bewezen dat je er zeer ernstige (ook levensbedreigende) ziektes van kunt oplopen.   Ook weer aan een ieder om voor zichzelf te beslissen, maar ik merk dat veel mensen niet goed nadenken over wat ze in hun mond stoppen. Bijv. leverworst: gemaakt van de lever, hét orgaan waar alle afvalstoffen van het dier in blijven zitten. Wat je lekker noemt...

Groetjes, Marisa

Voor degenen die het laatste wellicht niet goed lezen, ik bedoel niet dat je van leverworst levensbedreigende ziektes krijgt, maar wel dat het wellicht niet zo gezond voor je is als je in eerste instantie zou denken.

Ha meiden,

Voorkomen is beter dan genezen: dus laat (half)rauw vlees 9 maanden staan, laat bepaalde vissoorten staan, geen rauwe kaasjes, laat vacuumvoorverpakte soorten vis/vlees staan.... en alle dingen die je volgens de boekjes en blaadjes beter niet kan eten..... want je wilt je kind geen kwaad doen.
Maar als er toch per ongeluk iets je mond binnen is gekomen, bijvoorbeeld omdat je per ongeluk iets gegeten hebt wat niet mag...... maak je dan niet ongerust! De kans is zo verschrikkelijk kleind dat er wel iets in zit..... de kans op een listeria-besmetting is bijv maar  0,0019 % dus probeer het een beetje te relativeren.....

Ik heb per ongeluk een stukje halfrauw vlees gegeten van een biefstuk dat ik welldone had besteld.... ik had het stukje vlees niet eerst doormidden gesneden (wel doen dus)... ik was helemaal in paniek..... maar werd door de vk helemaal gerust gesteld... de kans is zo klein. Er zijn natuurlijk gevallen bekend, zoals het verhaal hieronder, maar bij de meeste gevallen gaat het goed!!!

Dus zodra je weet dat je zwanger bent..... ga dan goed oppassen, maar krijg je per ongeluk toch iets binnen... bedenk dan dat de kans maar heel klein is dat je kind er iets van krijgt. en trouwens... als je al vaak een medium of rare stukje biefstuk hebt gehad voor je zwangerschap heb je een hele grote kans dat je al resistent bent voor de bacterie.... dus meid.... relax!

quote: Anoniempje73 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-05-2009 01:15:39'));

Dit berichtje is speciaal gericht aan Gea en Femster:

Jullie eten gewoon een biefstukje terwijl jullie zwanger zijn omdat jullie er niet zo moeilijk in zijn??

Ik ben terwijl mijn moeder van mij in verwachting was, besmet geraakt met toxoplasmose omdat zij op dat moment een zoontje had van 2 die in de zandbak speelde. Hierdoor is zij in contact gekomen met uitwerpselen van katten.

Het gevolg hiervan is dat ik aan één oog blind ben en mijn andere oog aangetast is. De parasiet heeft zich in het zenuwstelsel van mijn oog genesteld en bij een verminderde weerstand slaat deze toe. Hierdoor wordt mijn netvlies langzaam aan aangetast door oogontstekingen en littekenweefsel. Dit is niet te herstellen. Ik ben nu 35 jaar en loop dus constant met een tijdbom in mijn hoofd omdat ik weet dat ik vroeg of laat blind kan worden.

Het klopt, vroeger was er niet zoveel over bekend maar nu wel!!! Ik neem mijn moeder niets kwalijk omdat er vroeger niets of niet zoveel over bekend was. Ik hoop dat jullie kinderen gezond ter wereld komen zonder toxoplasmose infectie. Zo niet, dan hoop ik dat jullie het jezelf kunnen vergeven.

hoihai,
je hebt hier zeker gelijk in hoor!!
maar soms weet ik gewoon niet meer wat ik wel en niet moet/mag eten..
de verloskundige zegt dat ik een aantal dingen niet mag.. rood vlees, rauwe groentes uit de tuin, veel kruiden ed.
maar mijn dieetist zegt weer totaal andere dingen.. aangezien ik een darmziekte heb mag ik van mijn dieetist niet mijn totale eetpatroon omgooien.. en in dat eetpatroon zit veel rood vlees ed... ik heb nu 2x een biefstukje gehad.. dus eigenlijk al veel te weinig rood vlees volgens mijn dieetist..
dus soms weet ik niet meer wat ik nou moet eten... want de dingen die slecht zijn voor mijn kindje zijn vooral de dingen die goed zijn voor mijn darmen.. en als mijn darmen van streek raken.. is dat ook slecht voor men kindje..

dus daarom doe ik af en toe gewoon waar ik zelf zin in heb... dat lijkt mij het beste..

Iedereen moet voor zichzelf de afweging maken in hoeverre ze dingen weglaten in hun dieet vanwege de zwangerschap. We zijn ten slotte allemaal volwasse vrouwen :). Dit is wat ik van dit onderwerp vind.

Vroeger aten vrouwen inderdaad rauw vlees, en werden er ook gezonde kinderen geboren. Net als bij vrouwen die  (vroeger)  rookte en alcohol dronken ging het niet altijd mis.

Maar door wetenschappelijk onderzoek zijn we steeds meer te weten gekomen over wat wel en niet oke is om te eten tijdens de zwangerschap. Zo weten we nu dat door roken en drinken er (ernstige) problemen kunnen onstaan bij het ongebore kind. Je wil niet weten wat het allemaal aan narigheid kan veroorzaken.

Ik vind het zelf niet verantwoord om rauw vlees te eten, omdat ik mezelf niks wil verwijten mocht er wel iets misgaan. Vind het ook een kleine moeite om het 9 maanden te laten staan omdat er nog zoveel andere alternatieven zijn die ik wel zonder risico kan eten.

Dat is ook wel iets dat ik me afvraag, zijn toxoplasmose en listeria de gehele zwangerschap gevaarlijk? Ik ben inmiddels 31 weken ruim, en ik begin echt te verlangen naar een lekker broodje gerookte zalm of paling! Dan weet ik wel dat je de meest verse gewoon kunt eten, maar toch, ben al de hele 7 maanden zo voorzichtig, kan het dan echt nog kwaad als ik nu een broodje gerookte vis eet?
Misschien toch iets dieper in de buidel tasten en het bij een echte visboer halen...

Geniet allemaal van je zwangerschap!

groetjes
Sas

Terug
Bovenaan