voedingsschema

hallo meiden,
ik zat jullie berichten te lezen en dacht: wow! Jullie hebben allemaal schema's! Mijn probleem is dat ik nooit een echte schema heb kunnen implementeren. Mijn zoontje is nu 21 wk en  toen hij geboren was  begon ik met de bv op afroep. Toen al in het begin bleek dat mijn knulletje geen ritme van zichzelf kende; aangezien ik wist dat de moedermelk van wisselende calorische waarde kan zijn, dacht ik als hij na 1.5 uur weer om het eten vroeg, dat hij gewoon honger had. Zo was er dus tijd dat ik 8-9 voedingen per dag (& nacht) gaf; echt slopend. Naarmate hij groter werd, zijn de voedingen tot 6 keer per etmal geslonken; alsnog bleven die altijd op verschillende tijdstippen nodig te zijn. Enige systeem dat ik kon opleggen, wat het volgende: direct voeden na het slapen, daarna knuffelen, samen/alleen spelen, bij eerste tekenen van moe-zijn - naar zijn bedje. In principe werk dit wel, maar soms in zo'n cirkeltje heel snel rond, zodat ik alweer na 2 uur zit te voeden. Inmiddels ben ik weer aan het werk, en mijn zoontje zit met pappa thuis. Nu kolf ik 1 keer op mijn werk, voed ik 's avonds en 's ochtends en altijd (minstens) 1 keer per nacht. De rest komt uit de fles, zo'n 2 a 3 keer overdag (altijd maar 120-150 cc per keer). Wat ik nu probeer is om zijn laatste  voeding voor het slapen (zo om 22:00), een flinke fles met een schepje rijstepap te geven ipv bv. Maar dat helpt niet echt om de nacht door te slapen, een enkele keer wel maar vaker niet. Mijn vragen zijn uiteraard: hoe zorg ik ervoor dat er toch een schema van voeding ontstaat, en of misschien iemand raad weet om met de nachtvoedingen te stoppen? en sorry voor de lengte ven m'n bericht... maar ik moest het even kwijt...
alvast bedankt voor de reacties!

Hoi Amra,

Mijn dochter is ongeveer even oud als jou zoon, en ze krijgt ook borstvoeding. In het begin op verzoek en inmiddels hou ik om de 3 á 4 uur aan en dat gaat ook prima.. als ze eerder huilt hou ik haar lekker bezig en rek het gewoon tot er minimaal 3 uur tussen zit. Ik weet niet of je 1 of 2 kanten geeft maar misschien moet je gewoon proberen zelf een schema te maken waar je je aan houd en dan 2 kanten geven als je denkt dat dat nodig is (als hij na 1 kant al snel weer ontevreden is)

Die nachtvoedingen.. tot vorige week waren dat er bij ons 3 per nacht.. slopend inderdaad!! maar toen vroeg ik me af of ze wel echt honger had.. en volgens mij heeft ze dat dus niet, ze wil gewoon even bij mama zijn.. nu heb ik haar dus 2 nachten niets gegeven (ik zou alleen geven als ze echt niet anders te troosten was) en ze heeft nu 2 nachten doorgeslapen tot 6 uur.. ik juich niet te hard want ik heb een flesweigeraar en ik moet morgen weer werken en dan drinkt ze dus heel weinig overdag en haalt dat 's nachts weer bij mij in.. (lekker eigenwijs)
maar misschien moet je hem dus eventjes laten huilen of op een andere manier troosten om hem die nachtvoedingen af te wennen.. ik hoop voor je dat het lukt!!

groetjes Tjalline

Hallo ik zal me even voorstellen ik ben Angela en heb een zoontje van bijna 8 maanden
en die krijgt als volgt dit eetschema:
`s morgens om 9 uur krijgt die een bord pap,
dan om 11,30 uur fruithapje,
dan om 13,00 uur fles van 200 cc,
dan om 15,30 uur thee + een koekje met opvolgmelk,
en dan om 18,00 uur groentehap met danoontje,
en dan de laatste fles om 21,00 uur `s avonds (200cc)...
En dan gaat die lekker tot de volgende ochtend tot 9 uur slapen....
Groeten Angela....

Onze zoon is nu 16 weken en zit al op 4 flessen. We geven hem nu ook af en toe fruithapje tussen door hoewel het nog iets te vroeg is. Hij krijgt om 8u, 12u, 16u en 20u. In de laatste fles krijgt hij bij zijn 240cc voeding nog 3 scheppen pap en slaapt dan door tot ong. 7.30 uur. Alleen de laatste fles krijgt hij 240cc de rest krijgt, de anderen zijn 200cc voeding. De kinderarts zei al dat hij erg vroeg ermee was maar dat het wel mag.

Hallo allemaal, wat heerlijk dat de meeste van jullie van die mooie schema's hebben.
Ik heb een zoontje van 5 maanden en hij zit keurig om de de 4 uur (meestal dan), maar per dag wisselt het wel op welke tijd hij voeding wil. Soms is hij om 5 uur 's ochtend wakker, soms 's nachts om 2 uur; elke keer weer een verrassing!!! Ik geef borstvoeding en doe dat gewoon op verzoek. En om te reageren op Amre; gooi lekker weg die schema's; elk kind is anders en van borstvoeding is bekend, dat het sneller verteert als flesvoeding en sommige kinderen al na 2 uur weer honger hebben. Nog even volhouden (hoe vermoeiend het soms ook is), rond 6 maanden begin je waarschijnlijk met allerlei hapjes en dan komt er vanzelf steeds meer een ritme in. Ik heb 3 kinderen die ik allemaal borstvoeding heb gegeven en heb geleerd dat je die kleintje bijna niet in een ritme kunt dwingen; Mijn oudste dochter had een heel vast ritme (van zichzelf) en heeft 10 maanden lang ook 's nachts gedronken, mijn middelste dochter sliep na 6 weken al door en had overdag een wisselend ritme en mijn zoontje heeft als enige ritme dat hij ongeveer om de 4 uur eten wil. Heel lastig met dingen plannen, maar ach, deze periode is zo weer voorbij.....

Hoi,
Mijn zoon is nu 4,5 maand. Mijn schema is nu zo: 07:00 bv, 10:30 fles (150cc), 14:00 fles (150cc), 17:30 bv en om 21:00 bv. We willen nu gaan beginnen met de fruithapjes en groentehapjes maar wanneer moet ik die dan gaan geven. En we willen eigenlijk meer tijd tussen de voedingen gaan doen zodat hij aan 4 voedingen komt, moeten we dan meer cc in de fles gaan doen?
Groetjes
Moeder van Luke

Hoi, ik ben met fruit begonnen toen Jari 3,5 maand was en met groenten met 4 maanden. Hij krijgt nu het volgende (hij is nu 5 maanden): 7 uur fles 200 cc, 11 uur potje fruit, 2 uur fles 200cc, 5 uur potje groente en danoontje start, 8 uur fles 230 cc.
Zijn laatste fles is er sinds kort af, hij kreeg toen een fles om 19 en om 23 uur. Die van 19 uur ben ik steeds minder in gaan doen en die van 23 uur ben ik steeds vroeger gaan geven. Op een gegeven moment kreeg hij om 19 uur nog maar 120 cc en de laatste fles om 21.30 en toen ben ik overgestapt op het schema hierboven. Gelukkig werkte het, hij sliep lekker door tot 7 uur.
Succes, groetjes Helene

Hallo,
mijn dochter Jady is nu 6 maanden en krijgt het volgende;
07:00 / 08:00 Fles
11:00 Pap        
15:00 Fruithapje + Flesje Diksap        
19:00 Warm eten + Flesje Diksap + Toetje
23:00 Fles

Ik ben bezig om de laatste fles af te bouwen.

Ik wil graag dat haar warme eten wat vroeger komt maar weet niet echt hoe ik da het beste kan doen. Dus als iemand nog tips heeft...

Terug
Bovenaan