Hoi Siraa!
Jee, meid, vervelend hoor.. Niets roze wolken, maar gewoon hartstikke vervelend!! Dat is niet wat je verwacht als je nog trots met je dikke buik rond loopt en vol verwachting uitkijkt naar je kleintje!
Achteraf denk ik dat ik bijna in dezelfde situatie heb gezeten als jij. Ik heb een keizersnede gehad en daardoor liep mijn plan om borstvoeding te geven wat in het water. De eerste dagen in het ziekenhuis heeft onze zoon gewoon honger gehad, hij was schrikkerig en huilde veel. 's Nachts huilde hij constant, maar het ging beter als hij bij mij in bed lag. Een van de vpks gaf nog de sneer: ja, zo moet je maar beginnen.. hij wordt nu al verwend! Achteraf vind ik het belachelijk en ik had toen al moeten stoppen. De borstvoeding kwam gewoon niet op gang, zowel onze zoon als ik hebben echt ons best gedaan. Hij kreeg bijna niets binnen (we hebben gewogen met de weegschaal). Ik was van tevoren echt van plan om bv te geven, en hoezo, het zou niet lukken, iedereen kan het! Dacht ik toen.. Nu weet ik dat het soms echt niet gaat, misschien door psychische factoren, maar het is ons gewoon niet gelukt. En van kolven werd ik helemaal ongelukkig..
Onze zoon is na 3 weken begonnen met veel huilen. Hij begon om 8.00 u en stopte de eerste week om 12 uur 's middags, waarna het die dag weer redelijk ging. Na die week huilde hij de hele dag.. en dan duurt het niet lang tot je compleet op bent. Ook al wil je het niet, het gaat gewoon niet meer. Je kunt niet meer genieten, het is niet meer leuk en je weet echt niet meer wat je doen moet..
Ik ben uiteindelijk gestopt met bv en ik vond het een opluchting. Neemt niet weg dat ik er nog steeds een voorstander van ben, er is niets gezonders en beters in de wereld dan moedermelk. Maar ik vind ook dat het voor beiden een plezier moet zijn en moet functioneren. En als jouw kindje gelukkiger en tevredener is met een fles, dan is dat ook goed! Ik heb geen dag spijt gehad dat ik gestopt ben, had het achteraf eerder moeten doen.
Dan het huilen. Wij zijn gaan bakeren mbv het boekje van Ria Blom. En mijn moeder heeft twee setjes lappen genaaid, uit een oud laken, wat super gewerkt heeft. Baby sliep stukken beter en mama was weer happy. eindelijk kon ik genieten..
Doorslapen heeft trouwens nog wel een tijdje geduurd. Hij is nu 7 maanden en slaapt sinds een week of drie a vier goed door. Maar doordat hij veel meer uren aaneen sliep, werd het voor ons een stuk makkelijker.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Durf te kiezen voor jezelf en je baby. BV is prachtig, maar moet geen donkere schaduw over je kraamtijd zijn. Daar kijk je voor altijd vervelend op terug. Waarom doorbijten als het jullie beide niet blij maakt? Het heeft een tijd geduurd voordat ik niet meer teleurgesteld was in mezelf en nog kan ik twijfelen. Heb ik het wel goed gedaan? Toch is onze zoon nu een gezonde knul, met een enorme eetlust en hij is al die maanden nog maar 1x verkouden geweest. Volgens mij heb ik het goed gedaan..
Meid, kop op en kijk wat je kunt veranderen. Je hebt in ieder geval veel rust nodig, dan gaat het vervelende gevoel ook weer weg of wordt in ieder geval minder. Bakeren was in ons geval ideaal en gaf structuur voor onze baby.
Groetjes, Harma