Voor iedereen die bang is voor de bevalling

Ik ben bevallen van een gezonde zoon van 9 pond. Omdat hij zo groot is (wisten we van te voren) is hij met 39 weken geboren. De weeen begonnen wel vanzelf een dag voor de inleiding maar het zette slecht door. Dus hebben ze de vliezen gebroken en weeenopwekkers toegediend.

Ik ben bevallen met een ruggeprik, nou jongens wat een ervaring, werkelijk geweldig. Ik heb gewoon tot 10 cm ontsluiting met mijn man me kunnen voorbereiden op komst van onze zoon. Het was in rust met plezier en pijnloos. Ik ben zo blij dat ik nu tegen mijn dochter kan vertellen dat je ook zonder pijn kunt bevallen.

Dus als je echt geen pijn wilt dan kan dat! Die ruggeprik voel je niet.

Dus als je het echt niet volhoudt dan is er een oplossing echt waar!

Succes allemaal
Lies

heerlijk meid, ik snap niet waarom vrouwen in nederland niet zonder meer een ruggeprik krijgen aangeboden.... Het lijkt me heerlijk. Nu is dat niet vanzelfsprekend, maar zonder pijnstilling bevallen doet zooooo veel pijn!!!!

Ik ben 10 maanden geleden thuis bevallen van een gezonde zoon zonder pijn bestrijding en bij mij ging het prima.

Tuurlijk heb ik wel pijn gehad tijdens de weeen maar ze waren heel goed op te vangen. Tijdens de persweeen heb ik niet veel gemerkt van de pijn omdat je zo druk en gefocust bezig bent.

Mijn bevalling duurde van begin tot eind 4 uur en ik ben blij dat ik het zonder pijn bestrijding heb gedaan. Ik weet ook wel dat het heel anders kan maar ik wil alleen even laten weten dat het ook zonder pijn bestrijding heel goed kan gaan. Ik zou het zo weer doen.

Veel liefs
Nataly

Tegen mij is tijdens de eerste bevalling gezegd dat een ruggenprik het risico op een vacuumbevalling en keizersnede vergroot. Ik heb het toen niet gedaan. Ze hebben me toen wel eerst met de vacuum proceren te helpen en alsnog een keizersnee.
Ik denk dat als ik toen een ruggenprik had genomen ik die keizersnee misschien wel aan mezelf had geweten aan de andere kant is het daar dus toch op uitgedraaid.

Groeten,
Tamar

Hey Lies,

Wat ben ik blij met jouw verhaal! Ik ben nu zwanger van de 2e en ik had bij de eerste een bevalling van heb ik jou daar. 40 uur een ontsluiting die niet door wilde zetten, vervolgens bleek zoonlief een sterrekijkertje te zijn waardoor de bevalling niet opschoot. en een totaal ruptuur achetraan! grrr... vervolgens in een depressie geraakt omdat k het niet kon verwerken en alles had weg gestopt!
Nu gaat het gelukkig allemaal goed al hoewel ik met vlagen wel bang ben dat ons tweede kindje ook een sterrekijkertje gaat worden. En dat dus de bevalling weer zo lang zal duren! Nou ja, ze hebben in ieder geval wel in mijn dossier gezet dat ik maar met mijn vingers hoef te knippen en dat k dan een ruggeprik krijg, dus wat dat betreft geen discussie mogelijk en das wel fijn. En helemaal te lezen dat je een bevalling zo veel beter zou kunnen doorstaan met een ruggeprik! Hele erg fijn! Het geeft je weer een opsteker! Ik snap wel dat mensen er niet voor kiezen, maae als k het had kunnen doen bij mijn 1e dan had k het gedaan! Ieder zo zijn eigen gevoel!

Liefs

Hoi Lies,

Mijn ervaring met een ruggenprik is ook heel positief.

Tijdens mijn eerste bevalling kon ik me heeeel slecht ontspannen, waardoor de weeen niet goed doorzetten. Na eerst thuis aangemodderd hebben, heb ik uiteindelijk in het ziekenhuis een ruggenprik, in combinatie met een weeen opwekkend infuus toegediend gekregen, wat een verademing na heftige, maar totaal niet produktieve rugweeen!
Binnen een uur had ik 10 ipv 5 cm ontsluiting.
Dankzij de pijnbestrijding had ik zelf genoeg kracht om goed te kunnen persen toen het nodig was en met 40 minuten was onze dochter geboren, zonder kunstgrepen.

Morgen ben ik uitgerekend van ons 2e kindje en ik heb al vroeg tijdens deze zwangerschap aangeven bij de verloskundigen dat ik bang ben dat ik opnieuw zelf de bevalling ophoud omdat ik me zo slecht ontspan. Er is mij toen beloofd dat ik echt niet onnodig lang thuis hoef te blijven en dat pijnbestrijding opnieuw zo geregeld is. Ik ben er erg blij mee!

Ik vind een beetje kort door de bocht om te stellen dat pijnbestrijding de kans op kunstverlossingen vergroot, zoals dat hier in dit Calvinitische land vaak gedaan wordt. Pijnbestrijding wordt Nederland meestal toegediend tijdens bevallingen die niet soepel verlopen, de kans dat zo`n bevalling zonder pijnbestrijding in een kunstgreep eindigt is dus ook altijd aanwezig. In mijn situatie heeft pijnbestrijding juist een ingreep kunnen voorkomen: omdat de onsluiting totaal niet opschoot, zag het er naar uit dat ik een keizersnede zou krijgen, dankzij de ruggenprik was dit nodig!

Groetjes Marieke

Marieke die onderzoeken naar de invloed van pijnbestrijding en ingrepen, zijn gedaan in landen waar bij bijna elke bevalling pijnbestrijding gegeven wordt. Niet in Nederland waar bijna geen pijnbestrijding gegeven wordt.
Ik ben zelf twee keer bevallen zonder pijnbestrijding en vond het goed te doen, ja het doet pijn, maar dat duurde niet heel lang.
Maar ik vind het vooral belangrijk dat de vrouw die bevalt kan kiezen. Er moet geluisterd worden naar wat zij wil.

Terug
Bovenaan